• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۴:۰۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 97110703256
  • خبرنگار : 71523

نظر کارشناسان در مورد آینده بنزین چیست؟

نظر کارشناسان در مورد آینده بنزین چیست؟

پرونده بنزین همچنان باز است و درحالی که دولت همواره بر اینکه تصمیمی برای سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین ندارد، تاکید می‌کند، بهارستانی‌ها هر روز یک طرح جدید را برای سرنوشت بنزین معرفی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، تحولات اخیر بازار ارز باعث شد نرخ بنزین ایران با کشورهای همسایه که پیش از این هم تفاوت داشت تغییر چشم‌گیری پیدا کند و ولع قاچاقچیان برای قاچاق این فرآورده نفتی دو چندان شد. از سوی دیگر میزان مصرف این فرآورده نفتی به حد انفجار رسیده است به طوری که آمار مصرف بنزین هفت ماه است که محرمانه مانده و در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

این اتفاقات در حالی رخ داده است که طبق آخرین گزارش، در ایران بیش از ٤٥ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود؛ این درحالی است که چین با یک‌ونیم میلیارد جمعیت، ٣٧ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند. ١٥ درصد یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود متعلق به ایران است. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دهیم. ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد، این درحالی است که کم‌تر از سه درصد هزینه این دهک‌ها، به سوخت مربوط است.

در این میان دولت از بازگشت کارت سوخت به چرخه سوخت‌گیری خبر داد و از مالکان خودرو و موتورسیکلتی که فاقد کارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند. اقدامی که شائبه سهمیه بندی و دونرخی شدن نرخ سوخت را بین مردم ایجاد کرد اما دولت آن را رد کرده و همواره بر این تاکید دارد که بنزین دو نرخی یا سهمیه‌بندی نخواهد شد.

طرح‌های مجلس در یک نگاه

بر این اساس آخرین روز دی‌ماه بود که طرح سهمیه بندی بنزین در مجلس اعلام وصول شد و از آن روز تاکنون مجلس نشینان طرح‌های مختلف خود را برای بنزین ارائه می‌کنند. در این راستا، یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۱۳۹۸ از تشکیل کمیته‌ای در این کمیسیون برای بررسی موضوع سهمیه بندی بنزین خبر داد و تاکید کرد: هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است. همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، طراح طرح سهمیه بندی بنزین با تشریح جزئیات این طرح گفت که در صورت تصویب نهایی این طرح یک لیتر بنزین به هر ایرانی در روز تعلق می‌گیرد.

از سوی دیگر احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۱۳۹۸ از پیشنهاد خود برای اختصاص ماهانه ٢۴ لیتر بنزین به هر ایرانی دارای کد ملی در سال آینده خبر داد و گفت که بر اساس این طرح افراد در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت، می‌توانند اعتبار خود را به دیگران واگذار کنند. همچنین محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شواری اسلامی پیشنهاد این کمیسیون را برای وضع عوارض بر مصرف سوخت به صورت پلکانی در بودجه سال آینده تشریح کرد و گفت: در این روش قیمت سوخت برای حمل و نقل عمومی افزایش پیدا نمی‌کند. بنابراین اجرای این روش اثر تورمی نخواهد داشت.

کارشناسان چه می‌گویند؟

این پیشنهادات در حالی از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود که کارشناسان حوزه انرژی واقعی کردن نرخ بنزین و سهمیه بندی را بهترین تصمیم درمورد بنزین در شرایط فعلی کشور می‌دانند. در این راستا، عباس کاظمی - مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - با تاکید بر اینکه واقعی کردن نرخ بنزین بهترین راهکار است، به ایسنا گفت: ۴۰ سال است گفته می‌شود جامعه کشش قیمت واقعی را ندارد و این کار انجام نشده است. درحال حاضر همه کالاها با قیمت بین‌المللی خریداری می‌شود. البته من هیچ نظر خاصی در این مورد ندارم.

حسن ضیاء‌کاشانی - مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش - نیز با اشاره به تاریخچه کارت سوخت به ایسنا گفت: کارتی به نام کارت هوشمند سوخت طراحی و اجرا شد که نرم‌افزاری دارد که می‌تواند به عنوان کارت خودرو مورد استفاده قرار بگیرد و همه مسائل از جمله سرقت ماشین تحت کنترل گرفته شود. قرار بود با این کارت هر کسی با وسیله نقلیه خودش سوخت‌گیری کند از سوی دیگر قرار شد تجهیزاتی داخل جایگاه‌ها نصب شود تا کارت سوخت با خودرو تطبیق داده شود. این کارت می‌توانست از قاچاق سوخت هم جلوگیری کند.

افزایش قیمت سوخت منطقی نیست

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش با تاکید بر این‌که در شرایط کنونی کشور افزایش قیمت سوخت منطقی نیست، اظهار کرد: افزایش قیمت سوخت با این قدرت خرید فعلی مردم منطقی نیست و بهترین راهکار عملیاتی کردن کارت هوشمند سوخت است.

وی با بیان این‌که با به کارگیری کارت هوشمند سوخت مصرف بنزین در کشور ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: کشور باید به ناچار به سمت دو نرخی شدن نرخ سوخت حرکت کند. البته راهکار منطقی این است که قیمت انرژی در کشور را با سبد انرژی منطقه تطبیق دهد. این‌که نرخ بنزین در ترکیه ۱۰ هزار تومان و در ایران ۱,۰۰۰ تومان است مهم‌ترین عامل قاچاق سوخت است و عده زیادی که در شرایط فقر به سر می‌برند از این طریق درآمدزایی می‌کنند.

این تحلیلگر حوزه انرژی با تاکید بر این‌که راهکار عاقلانه این است که نرخ بنزین در کشور با کشورهای پیرامون مطابقت داشته باشد، اظهار کرد: اما نمی‌توان در این شرایط قیمت بنزین را از هزار به ۹, ۰۰۰ تومان افزایش داد. البته باید به این توجه داشت بنزین دونرخی تبعات و فساد دارد و در نهایت بعد از این‌که بنزین دو نرخی شد مانند نرخ ارز تک‌نرخی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به طرح مجلس شورای اسلامی در مورد اختصاص یک میلیون لیتر به هر ایرانی، گفت: ظاهر این طرح حاکی از عدالت محوری است. هر فردی سرانه تولید بنزین را می‌گیرد و افرادی که بنزین مصرف نمی‌کنند غرامت می‌پردازند. اما این‌که سازوکار این طرح چگونه عملیاتی خواهد شد را متوجه نشدند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش ادامه داد: بهتر است به مردم اعلام شود نرخ واقعی بنزین لیتری ۴,۵۰۰ تومان است و یارانه و نرخ کنونی بنزین به افرادی که باید پرداخت شود. در این شرایط یک خانواده با هشت فرزند هشت سهمیه بنزین دریافت می‌کند که عاقلانه و عالمانه نیست.

ضیاء‌کاشانی این سوال را مطرح کرد که هدف از افزایش نرخ بنزین چیست و افزود: باید بررسی شود هدف افزایش درآمد برای دولت است یا کاهش یارانه‌های پرداختی.

وی در ادامه با اشاره به طرح دیگر مجلس شورای اسلامی مبنی بر وضع عوارض پلکانی بر مصرف سوخت گفت: اجرای این طرح آثار تورمی روی جامعه خواهد داشت. باید به مردم توضیح دهند که هدف سه نرخی کردن قیمت بنزین چیست؟

سهمیه بندی، بهترین راهکار

فرید عامری - مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی - نیز بر اینکه دولت باید به تدریج نه تنها نرخ بنزین بلکه نرخ همه فرآورده‌های نفتی را واقعی کند تاکید کرد و به ایسنا گفت: باید ساز و کاری در نظر گرفته شود که افزایش قیمتی که رخ می‌دهد در جامعه کنترل شود. مشکل اساسی که همواره در زمینه نرخ بنزین وجود داشته این بوده که زمانی که افزایش پیدا می‌کرده، بخش‌های دیگر با ضریبی بیش از بنزین افزایش قیمت می‌دادند. برای مثال کرایه‌های حمل تغییر می‌کند و روی بخش‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. همه درمورد قسمت اول که قیمت به چه میزان افزایش یابد بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

به گفته وی درحال حاضر بهترین راهکار سهمیه بندی و دو نرخی کردن نرخ سوخت است. زیرا اولاً تفاوت قیمت‌ها زیاد شده است و دوماً جامعه پذیرش افزایش قیمت کالای دیگر را که قرار باشد به همه به صورت عام تحمیل شود را ندارد.

انتهای پیام

خبرنگار: پونه سادات ترابی

دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۱-۰۷ ۱۰:۴۲

چقدر مردم باید تاوان بی کیفیتی خودروهایی که بجای 5 تا 6 لیتر حداقل 12 تا 13 لیتر بنزین مصرف می کنند را بپردازند.

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۰۷ ۱۵:۳۰

علت افزایش میزان یارانه دولت بخاطر فاصله قیمت اقلام و محصولات داخلی با قیمت جهانی است ( البته سطح حقوق ها هم بهمچنین) ضمناً دولت اگر تسهیلات ویژه برای ورود موتورها و خودرو های الکتریکی بدهد و در کنار آن دانش فنی تولید موتور و خودرو الکتریکی را به صنایع داخلی منتقل کند، بنظر می رسد که می توان به کاهش مصرف بنزین کمک کرد. در کنار اینها دولت اتوبوس های شرکت واحد را بدون کاهش سرویس دهی ، برای عموم مردم رایگان نماید ، شاید مردم کمتر از خودرو شخصی استفاده کنند. البته راه های زیاد دیگری برای کاهش مصرف بنزین وجود دارد که همت دولت را می طلبد.

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۰۷ ۱۶:۲۷

اوّل اينكه: بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. دوم اينكه : سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم. سوم: بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود، در حال حاضر منطق ترين روش : 1- برخورداري همه ايرانيان زنده و ساكن كشور از حداقل 20 ليتر سهميه يارانه اي است يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين به قيمت 5000 تومان به حساب شخص است(هر كسي اجازه فروش يا واگذاري حق استفاده از بنزين سهميه اي خود را به ديگري دارد). 2- توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي بايد فقط براساس كارت سوخت انجام شود و قيمت بنزين به صورت پلكاني در دامنه هاي 60 ليتري محاسبه شود؛ يعني: الف- از 0 تا 60 ليتر قيمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 60 تا 120 ليتر قيمت واحد آن 1500 تومان؛ ج- از 120 تا 180 ليتر هر ليتر به ارزش 2500 تومان؛ از 180 تا 240 ليتر هر ليتر 4000 تومان؛ د- از 240 تا 300 ليتر هر ليتر آن 6500 تومان و ر- 300 ليتر و بالاتر هر ليتر آن به ارزش 10500 تومان( كارت سوخت كليه جايگاه داران بايد حذف شود). 3- در ضمن توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي ( تاكسي ها - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي و ...) براساس پيمايش مسير هفتگي با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد. 4- شركت هاي خودروسازي داخل با همكاري شركت هاي كره اي و ژاپني به فكر نوسازي خودروهاي توليدي از نظر حداقل كردن ميزان مصرف بنزين، حداقل توليد آلايندگي، راحتي و ايمني و كيفيت در موتور و بدنه باشند؛ در ضمن با فراخوان هاي عمومي ماشين هاي موجود در خيابان را از نظر كيفيت احتراق موتور و ميزان سوخت مصرف به صورت رايگان مورد بازنگري قرار دهند. 5- دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت آزاد(جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ...

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۱ ۱۴:۴۹

اصلا معلوم نيس از طرف كي هستياااا، خود دولتي؟؟؟ برادر من ! مردم زير فشارن!!!