• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97110703573
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۷ بهمن ماه

منع قوای ۳گانه از دریافت سودبانکی/پاسخ وزیر نیرو به نمایندگان/توضیحی برای شایعات مربوط به بنزین

منع قوای ۳گانه از دریافت سودبانکی/پاسخ وزیر نیرو به نمایندگان/توضیحی برای شایعات مربوط به بنزین

حضور هیأت پارلمانی مجلس الجزایر در مجلس، تعیین حداکثر پاداش پایان خدمت در سال ۹۸، انتقاد از نحوه توزیع سبد کالا، موافقت مجلس با فوریت لایحه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا، تعیین وظایف شورای عالی مدیریت بحران کشور، اعلام وصول لایحه اصلاح قانون وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و …از جمله مهمترین اخبار امروز (یک شنبه) هفتم بهمن ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و نمایندگان طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷، سوال از وزیر نیرو و… را به عنوان دستورکار مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی الجزایر و هیأت همراه به عنوان مهمان حضور داشتند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات قاضی پور مبنی بر اینکه "چند روزی است شایعاتی مطرح است که می‌خواهند هر روز یک لیتر بنزین به هر ایرانی بدهند: گفت‌: ما در مجلس شورای اسلامی راجع به بنزین تصمیمی نگرفته‌ایم و این نقل قول‌ها درست نیست.

همچنین در جریان بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی، ۲,۴۰۰ میلیارد تومان منفی است، اظهار کرد: در اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۷، ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود از بابت خرید و فروش ارز برای بانک مرکزی پیش‌بینی شده که اگر تصویب شود بانک مرکزی بابت سودی که برایش محقق نشده است مالیات پرداخت کند، همین باعث افزایش ۶ تا ۷ درصدی پایه پولی و نقدینگی در پایان سال می‌شود.

نماینده پارس آباد و بیله سوار در مجلس با انتقاد از تدوین نشدن سند جامع آب کشور بر لزوم مدیریت صحیح برای جلوگیری از تشدید بحران آبی در کشور تاکید کرد. شکور پورحسین شقلان در توضیح سوال خود از وزیر نیرو، سو مدیریت و عملکرد وزارت نیرو را به عنوان یکی از دلایل بحران فعلی آب در کشور دانست و گفت: عدم مدیریت صحیح منابع آب در کنار عدم رعایت حقوق حقابه داران در کشور باعث بروز مشکلاتی در حوزه آب شده است.

در پاسخ وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو در اجرای مفاد قانون توزیع عادلانه آب، حق و حقوق حق آبه‌داران را در اولویت قرار داده است، گفت: وزارت نیرو ضمن نظارت کامل بر اجرای مفاد قانون توزیع عادلانه آب و مسئولیتی که در این زمینه دارد، برای حفظ حق و حقوق حق‌آبه داران در همه حوزه‌های کشور با توجه به اهمیت نیازهای آب شرب این مساله را پیگیری می‌کند. شناسایی حق‌آبه داران بر اساس احکام دادگاهی مدارک قانونی توسط وزارت نیرو صورت می‌گیرد.

در ادامه نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع شد.

همچنین سوال محمود شکری از وزیر نیرو در دستور کار قرار داشت که با توجه به نامه اردکانیان این نماینده از طرح سوال خود منصرف شد.

ناطقین امروز مجلس

سیاوشی: گفت‌وگوی ملی نیامند تساهل است

نماینده اراک: تأمین ارزاق مردم برای شب عید در اولویت باشد

نماینده شهریار: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برنامه‌ای کاربردی برای برون‌رفت از مشکلات ارائه شود

جعفرپور: بهمن سال آینده شکست تحریم‌ها را جشن خواهیم گرفت

عزیزی: ردای مقدس پزشکی با سناریوی انگ فرار مالیاتی مخدوش می‌شود

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه پیشین خود در مورد ساز و کار تهاتر قیر در اصلاحیه بودجه ۹۷ را برای تأمین نظر شورای نگهبان از متن این اصلاحیه حذف و با یک فوریت لایحه موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کردند.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ خبر داد که طبق مصوبه امروز کمیسیون تلفیق دستگاه‌های اجرایی، قوای سه گانه، وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی و بنیادها و نهادهای انقلاب مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان، سپرده گذاری کوتاه مدت و بلند مدت) مفتوح در بانک‌های دولتی و غیر دولتی نیستند.

همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ از مصوبه این کمیسیون برای تعیین پاداش پایان خدمت مقامات، رؤسا و مدیران دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت که این مبلغ حداکثر معادل ۷ برابر حداقل حقوق و مزایا در ازای هر سال خواهد بود.

سخنگوی فراکسیون مستقلین شواری اسلامی با اشاره به جلسه امروز این فراکسیون با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران والویری رئیس شواری عالی استان‌ها از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی لوایح شهری خبر داد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

انتقاد «حاجی‌دلیگانی» از نحوه توزیع سبد کالا

بنایی: مردم در شرایط فعلی از دولتمردان فقط کار می‌خواهند

تابش: ناتوانی در تنظیم بازار باعث افزایش قیمت گوشت شد

تذکر نماینده نیشابور درباره واگذاری شرکت قطعات ایران خودرو

رنجبرزاده: سخنان معاون رئیس‌جمهور موجب تضعیف دانشگاه فرهنگیان است

تذکر فولادگر در مورد قیمت مصوبات خودروسازان

زرآبادی: خودروسازان باید به قراردادهای فروش عمل کنند

زاهدی: موضوع اتباع بیگانه در کرمان تبدیل به یک معضل بزرگ امنیتی شده است

حضرت‌پور: بودجه امنیتی شهرهای مرزی افزایش پیدا کند

***

در ادامه جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۷ لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه، وظایف شورای عالی مدیریت بحران کشور را تعیین کردند.

همچنین علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی لایحه اصلاح قانون اهداف وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام وصول کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha