• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97110703698
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۷ بهمن بخوانید؛

۸محور ثبات منطقه از نظر ظریف/عمل به ۵۰ درصد از توصیه‌هایFATF/واکنش قالیباف به نحوه بررسی پالرمو

۸محور ثبات منطقه از نظر ظریف/عمل به ۵۰ درصد از توصیه‌هایFATF/واکنش قالیباف به نحوه بررسی پالرمو

موافقت با درخواست تأسیس ۴۰ حزب جدید در دولت، گفت و گوی تفصیلی با صادق خرازی، واکنش قالیباف درباره نحوه بررسی پالرمو، عمل به بیش از ۵۰ درصد از توصیه‌های FATF، قاچاق دام زنده، عامل افزایش نرخ گوشت، نگاه به شرق در سایه تقویت همکاری با هند و چین، هشت محور برقراری ثبات در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا از نگاه ظریف و… از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یک شنبه، هفتم بهمن ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در رابطه با تغییر رویکرد عملکرد نیروهای مسلح از پدافند به آفند در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه چشم‌داشتی به منافع کشورهای دیگر ندارد، اما در حفظ منافع خودمان ممکن است رویکرد آفندی داشته باشم. وی افزود: در مقابل تجاوز به منافع کشور، دست روی دست نخواهیم گذاشت.

سخنگوی وزارت کشور از موافقت با درخواست تأسیس ۴۰ حزب جدید در دولت خبر داد گفت: از این تعداد ۲۵ حزب مجوز فعالیت دائم دریافت کرده‌اند و ۱۵ حزب جدید دیگر ضمن دریافت مجوز فعالیت موقت در حال طی مراحل قانونی و تشکیل دفاتر استانی به منظور دائمی کردن مجوز خود هستند.

همچنین معاون اول رئیس جمهور در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی گفت: تاکنون راه دراز و دشواری پشت سر گذاشته ایم و از گردنه‌های سختی عبور کرده ایم، اگر به حوادثی که طی چهل سال قبل در ایران، منطقه و جهان اتفاق افتاده است نگاهی گذرا کنیم، می‌بینیم که بسیاری از این دوران، دوران استثنایی تاریخ محسوب می‌شود.

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت و گویی تفصیلی گفت: من خودم منتقد دولت احمدی‌نژاد هستم و به دلیل انتقادهایم تهدیدهای جدی هم شدم" اما "انصاف هم چیز خوبی است؛ من از خدا می‌ترسم، نمی‌توانیم بگویم احمدی‌نژاد فاسد است". وی در ادامه این گفت و گو گله می‌کند که اصلاح طلبان نگذاشتند ندای ایرانیان آن‌طور که باید شکل بگیرد و می‌گوید"فکر می‌کردند ما برای تشکیل حزب ندا "مأموریتی"داشتیم".

محمدباقر قالیباف در واکنش به جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که به بررسی پالرمو اختصاص داشت، نوشت: پذیرش عجولانه و رد چشم‌بسته دو روی یک سکه‌اند. برای گرفتن یک تصمیم بهتر باید علاوه بر «چرایی»، به «چگونگی» موضوع هم بپردازیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که « بعید است گروه اقدام ویژه مالی (FATF) ایران را در لیست سیاه قرار دهد» گفت: از ۴۱ مورد ایرادی که FATF به ایران وارد کرده است بیش از ۵۰ درصد آن رفع شده و ما به توصیه‌ها عمل کرده‌ایم لذا موارد چانه زنی در اختیار وزارت خانه‌های خارجه و اقتصاد قرار دارد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز با اشاره به جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و به نتیجه نرسیدن اعضای مجمع برای تصویب لایحه پالرمو گفت: ما تا پایان بهمن ماه برای تصویب لوایح چهارگانه فرصت داریم و من فکر می‌کنم مجمع تشخیص مصلحت نظام تا آن زمان این لوایح را تأیید خواهد کرد.

همچنین یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص مساله افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار با اشاره به لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به بحث قاچاق دام زنده، گفت: باید جلوی قاچاق دام زنده در کشور گرفته شود زیرا این مساله عامل اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار است.

استانی شدن انتخابات مجلس؛ مزیت یا آسیب؟

استانی شدن انتخابات مجلس موضوعی است که تاکنون ذهن نمایندگان مجلس پنجم، ششم، هفتم و دهم را به خود مشغول کرده است. گمانه‌زنی‌ها در مورد این طرح در مجلس دهم نشان از اختلاف نظر و تشتت آرا در بین صاحب‌نظران و نمایندگان دارد. تقویت نگاه ملی و استانی یا افزایش اختلافات قومی؟ افزایش یا کاهش هزینه‌های انتخاباتی؟ بیشتر یا کمتر شدن مشارکت مردم در انتخابات؟ بازشدن پای اسپانسرها به عرصه انتخابات یا حرفه‌ای‌تر برگزار شدن آن؟ و در نهایت به نفع مردم یا نمایندگان موجود؟ این‌ها مجموع سوالاتی است که با مطالعه نظرات نمایندگان و صاحب‌نظران به ذهن مردم متبادر می‌شود.

نگاه به شرق در سایه تقویت همکاری با هند و چین

هند و چین به‌عنوان دو کشور آسیایی روابط‌شان به لحاظ اقتصادی و سیاسی از قبل و بعد از انقلاب همانند سایر کشورها با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده چه آن زمان که هند روابط دیرینه با ایران داشته و دارد و چه اکنون که پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها به دنبال یافتن راهی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی خود با تهران است. همچنین کشور چین نیز از مهم‌ترین متحدان سیاسی و اقتصادی ایران است، روابطش با ایران قبل از انقلاب در چارچوب دیگری تعریف می‌شد، اکنون هم نوع دیگری با تهران در تعامل است. گرچه این دو کشور همواره در سایه عمل کرده و با در نظر داشتن منافع‌شان، فاصله خود با تهران را حفظ کرده‌اند.

محمد جواد ظریف در سخنان اخیر خود در کنفرانس رایسینا در هند به ارائه هشت محور کلیدی برای ارتقای ثبات در منطقه خاورمیانه و جنوب شرق آسیا پرداخت.

همچنین وزیر خارجه عراق به درخواست‌های آمریکا مبنی بر انحلال نیروهای الحشد الشعبی و قطع رابطه با ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که بغداد این مطالبات را نمی‌پذیرد. وی افزود: عراق هرگونه درخواست از هر طرفی مبنی بر انحلال الحشد الشعبی را نمی‌پذیرد زیرا الحشد الشعبی جزئی از نیروهای نظامی عراق است و بغداد هرگونه درخواست در این رابطه را نمی‌پذیرد.

یک عضو انجمن همسران دیپلمات‌های وزارت امور خارجه نیز به ارائه توضیحاتی در مورد اهداف تشکیل این انجمن و فعالیت‌های آن پرداخت و با اشاره به اینکه این انجمن بیش از دو دهه پیش و در زمان وزارت آقای ولایتی تشکیل شد، اظهار کرد: در آن مقطع به این نتیجه رسیدیم که نیاز است که همسران سفرا پیش از اعزام به خارج از کشور در معیت همسران‌شان، آموزش‌هایی را ببینند که با قدرت و با اعتماد به نفس بیشتری بتوانند در نقش همسر سفرا انجام وظیفه کنند و با حقوق و مسئولیت‌های خود، بیشتر آشنا شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه به دنبال ایجاد تسهیلات برای روستاییان جهت جلوگیری از مهاجرت آنها هستیم، گفت: در بسیاری از روستاها به دلیل سختی‌هایی مانند بیکاری، فقر، کم درآمدی و مسائل دیگری که در شهر وجود دارد شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای امروز (یک شنبه) هفتم بهمن ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۱-۰۷ ۲۲:۱۸

هر وقت تونستید برجام بی خاصیت رو برای ما توجیه کردید fatf رو هم می تونید به ما مردم بچبپونید