• دوشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97110804373
  • خبرنگار : 71415

گزارشگر سابق سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا جنایتی علیه بشریت هستند

گزارشگر سابق سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا جنایتی علیه بشریت هستند
عکس آرشیوی است

یک گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل به نشریه ایندیپندنت اظهار کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا غیرقانونی هستند و مطابق قوانین بین‌المللی در سطح جنایت علیه بشریت قرار می‌گیرند. او شیوه آمریکا در دیکته کردن خواست و شروط خود بر سازمان‌های بین‌المللی را افشا کرد و گفت، تحریم‌های آمریکا باعث فاجعه اقتصادی در ونزوئلا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، الفرد دزایاس اولین گزارشگر سازمان ملل است که بعد از ۲۱ سال به ونزوئلا سفر کرد. او در ماه مارس دوره‌اش را در سازمان ملل به اتمام رساند.

دزایاس از آمریکا به خاطر راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ونزوئلا که به گفته وی در حال از بین بردن اقتصاد و کشتن مردم این کشور است، انتقاد کرد.

دزایاس که سابقا دبیر شورای حقوق بشر سازمان ملل بوده و کارشناس حقوق بین‌الملل است بعد از آن این صبحت‌ها را به ایندیپندنت مطرح کرد که در ماه سپتامبر گذشته گزارش خود درباره ونزوئلا را به شواری حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

او گفت، از زمان ارائه این گزارش، سازمان ملل آن را نادیده گرفته و در حالی که او معتقد بود گزارشش شایسته بحث عمومی است اما چنین اتفاقی نیفتاده است.

او اظهار کرد: تحریم‌ها کشنده هستند. آنها معمولاً بیشترین فشار را بر فقیرترین‌ها در جامعه می‌آورند و به طرز مشهود از بابت کمبود غذا و دارو مردم را به کام مرگ می‌کشاند و منجر به نقض حقوق بشر می‌شوند و هدفشان تحمیل تغییر اقتصادی در " یک دموکراسی خواهر" است.

دزایاس در مأموریت حقیقت یاب خود در اواخر ۲۰۱۷ به ونزوئلا شاهد اتکای بیش از حد در داخل این کشور به نفت، مدیریت ضعیف و فساد بود اما اظهار کرد: جنگ اقتصادی که آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا به راه انداخته‌اند فاکتورهای مهم در بحران اقتصادی ونزوئلا هستند.

دزایاس در گزارشش توصیه کرد که در کنار یک سری اقدامات دیگر دادگاه کیفری بین‌المللی درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا تحقیقات انجام دهد چرا که ارتکاب انجام جنایت علیه بشریت براساس بند هفت اساسنامه رم وجود داشته است.

او گفت: تحریم‌های آمریکا براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند چون شورای امنیت سازمان ملل آنها را تصویب نکرده است.

او تاکید کرد: تحریم‌های اقتصادی دوران مدرن و محاصره‌ها قابل مقایسه با محاصره‌های نظامی شهرها در دوران قرون وسطا هستند.

دزایاس گفت: تحریم‌های قرن ۲۱ تلاشی هستند برای آنکه نه فقط یک شهر بلکه کشورهای مستقل به زانو دربیاید.

این یافته‌های دزایاس مبتنی بر مأموریتی است که او اواخر ۲۰۱۷ در ونزوئلا انجام داد؛ مأموریتی که وی طی آن با ۱۲ وزیر دولت و سیاستمدار مخالف در کنار ۳۵ نفر از کارمندان سازمان‌های غیردولتی، اساتید دانشگاه، مقامات کلیسا و مقامات اتاق‌های بازرگانی و آژانس‌های منطقه‌ای سازمان ملل و چند فعال مصاحبه کرد.

در دوره دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا تشدید شده و ترامپ در عین حال تهدید به استفاده از گزینه نظامی نیز کرده است.

دزایاس با وجود آنکه اولین مقام سازمان ملل است که در ۲۱ سال اخیر به ونزوئلا سفر کرده و درباره این کشور گزارش داده با این حال گفت، تحقیقاتش در مورد علل بحران اقتصادی ونزوئلا با بی‌اعتنایی سازمان ملل و رسانه‌ها مواجه شده و بحث و مناظره چندانی در شورای امنیت ایجاد نکرده. او علت این نادیده گرفتن را مغایرت گزارشش با روایت حاکم محبوب در خصوص لزوم تغییر حکومت در ونزوئلا می‌داند.

او خاطرنشان کرد: زمانی که من آمدم و گفتم تشدید مهاجرت بخشی به خاطر جنگ اقتصادی راه افتاده علیه ونزوئلا است و تحریم‌ها نیز در آن دخیل هستند مسلماً افرادی هستند که دوست ندارند آن را بشنوند.

آنها صرفاً می‌خواهند بشنود سوسیالیسم شکست خورده و در قبال مردم ونزوئلا نیز شکست به بار آورده است.

او گفت: هنگامی که من از این مأموریت برگشتم سازمان ملل و رسانه‌ها هیچ علاقه‌ای نشان نداند زیرا من قرار نبود به ساز آنها برقصم. و همان طور که گفتم گزارش من به صورت رسمی ارائه شد اما هیچ گونه بحثی در مورد آن صورت نگرفت و کنار گذاشته شد.

این در حالی است که به گفته دزایاس زید رعد الحسین کمیسیونر عالی سابق سازمان ملل نخواست بعد از سفر او به ملاقاتش برود و مقام‌های ونزوئلا در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز همچنین از کمک به فعالیت‌های او خوداری کردند.

او به ایندیپندنت تصریح کرد که آنها با سردی با او برخورد کردند چون نگران بودند گزارش او که اکنون منتشر شده بیش از حد مستقل بوده باشد.

وی خاطرنشان کرد: آنها علاقمند به گزارشگری هستند که دولت را محکوم کند و خواستار تغییر حکومت شود و من صرفاً برای این به سراغ آنها رفتم که حرفشان را بشنوم و بفهمم چه اتفاقی دارد، می‌افتد.

این مقام سابق بین‌المللی همچنین تاکید کرد: تحریم‌ها بخشی از تلاش آمریکا برای سرنگون کردن دولت ونزوئلا و روی کار آوردن یک حکومت حامی تجارت در این کشور همچون کاری است که سال ۱۹۷۳ در شیلی و دیگر مناطق انجام شده است.

او گفت: من در شورای حقوق بشر اتفاقاتی را دیدم نظیر اینکه چطور آمریکا کشورها را متعاقد می‌کند تا آن گونه که آنها می‌خواهند رأی بدهند یا با تهدید عواقب اقتصادی مواجه شوند. این گونه چیزها در مطبوعات بازتاب نمی‌یابد.

این گزارشگر سابق سازمان ملل اظهار کرد که چیزی که مطرح است منابع طبیعی بسیار فراوان ونزوئلا است و من احساس می‌کنم اگر ونزوئلا این منابع طبیعی را نداشت هیچکس کوچک‌ترین اهمیتی به چاوز یا مادورو یا هر کس دیگری که در آنجا به قدرت برسد، نمی‌داد.

دزایاس توصیه کرد که گفت‌وگوی بین جامعه بین‌الملل و ونزوئلایی‌ها برقرار شود تا عملکرد دولت آنها بیشتر شود نه اینکه این کشور را با تحریم تحت فشار بگذارد و از کودتا در آن حمایت کند. او پیشنهاد داد ثروت‌های طبیعی فراوان ونزوئلا می‌توانند به این کشور در زمینه بازیابی اقتصادی خود بعد از برداشته شدن تحریم‌ها کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha