• شنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97111307043
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۳ بهمن بخوانید؛

دولت موضوع بنزین را به مجلس واگذار کرد/نظراتی درباره اینستکس/جزئیات حادثه تروریستی نیکشهر و...

دولت موضوع بنزین را به مجلس واگذار کرد/نظراتی درباره اینستکس/جزئیات حادثه تروریستی نیکشهر و...

نظراتی درباره سازوکار ویژه مبادله تجاری اروپا با ایران (اینستکس)، رونمایی از موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه»، شهادت یکی از کارکنان سپاه نیکشهر در حمله گروهک تروریستی و جزییات آن، توضیح دفتر رییس جمهور درباره قیمت بنزین در سال ۹۸، افتتاح نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگزاری دومین دادگاه محیط زیستی‌ها، هشدار آمانو درباره دخالت آمریکا و رژیم صهیونیستی در فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و… از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، سیزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در اولین روز از دهه مبارک فجر موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» ساخته متخصصان و دانشمندان عرصه دفاعی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با آزمایش پروازی موفق رونمایی و آماده تحویل به هوافضای سپاه شد.

صبح امروز - ۱۳ بهمن ۹۷ - عوامل گروهک تروریستی، در یک اقدام تروریستی به ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نیکشهر حمله کردند که در این اقدام تروریستی یک نفر از کارکنان سپاه شهید و ‏پنج نفر مجروح شدند.

دادستان عمومی و انقلاب نیکشهر با تشریح جزئیات حادثه تروریستی نیکشهر، گفت: در این حادثه دو فرد مسلح با عبور از دیوار مجاور اقدام به تیراندازی کرده که در این حادثه یک تن از کارکنان سپاه به نام مرتضی علی احمدی به شهادت رسیده و ۵ تن دیگر نیز مجروح شدند. ویبا تاکید بر اینکه پیگیر دستگیری عاملان این حادثه هستیم، بیان کرد: تمام نیروهای امنیتی برای شناسایی و دستگیری این افراد بسیج شده و به زودی دستگیر خواهند شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره تصمیم گیری دولت برای افزایش قیمت بنزین با بیان اینکه امسال بنزین گران نمی‌شود، گفت: قیمت بنزین برای سال ۹۸ به تصمیم‌گیری مجلس در خصوص لایحه بودجه مرتبط است. محمود واعظی افزود: بحث قیمت بنزین در حال حاضر در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس در حال بررسی است و دولت منتظر جمع‌بندی مجلس در این زمینه است و پس از آن نسبت به تعیین نرخ بنزین اقدام خواهد کرد.

نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان انرژی هسته‌ای افتتاح شد.

در افتتاحیه این نمایشگاه، علی لاریجانی با اشاره به عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت‌: دستگاه دیپلماسی کشورمان هم در جنگ و هم در سایر مشاجرات تلاش کرده است، اما با دنیا هیچ وقت قهر نکرده‌ایم. از ارتباطات‌مان استفاده می‌کنیم، ولی به هیچ قدرتی وابسته نمی شویم. مفهوم" نه شرقی نه غربی" قلم قرمز بر روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان نیست. آنان پذیرفته‌اند که ایران به هیچ وجه حاضر به حراج عزتش نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه روابط ایران با کشورهای عربی به طور کلی خوب است افزود که سعودی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر اشتباه را در پیش گرفتند.

غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران در ادوار ششم تا نهم مجلس با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاقی که در انقلاب اسلامی رخ داد، این بود که خود مردم برای انتخاب سرنوشت خویش تصمیم گرفتند، گفت: جوان‌ها باید بدانند حرف‌ها و ادعاهایی که راجع به آزادی در دوران قبل انقلاب زده می‌شود، دروغ است. وی با اشاره به اینکه جوانان کشور باید تحقیق کنند که چرا مردم ایران علیه رژیم پهلوی قیام کردند؟ اظهار کرد: ایران پیش از انقلاب برای آمریکا و غرب یک گاو شیرده بود اما بعد انقلاب به یک شیر قدرتمند تبدیل شده است.

حمیدرضا ترقی درباره انتخاب دبیرکل جدید حزب موتلفه با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئولیت موتلفه را قائم‌مقام دبیرکل بر عهده دارد، گفت: انتخاب دبیرکل جدید از اختیارات شورای مرکزی است. وی افزود: طبق روال، قائم مقام دبیرکل که در حال حاضر محمدعلی امانی است، مسئولیت حزب را بر عهده دارد تا شورای مرکزی درباره دبیرکل جدید تصمیم بگیرد.

همچنین محسن رضایی در کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی با اشاره به انجام: آسیب شناسی فرآیند سیاستگذاری در مجمع تشخیص گفت: از سیاست نویسی به سیاستگذاری وارد شده ایم. ما به اجماع نخبگانی در سیاستگذاری توجه بیشتری خواهیم کرد و سیاست‌های کلی را در نظام حقوقی کشور، جانمایی خواهیم کرد. تبیین جایگاه و مشروعیت مجمع اهمیت دارد و دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم. حتماً سطح تعاملات مجمع با دولت، مجلس و قوه قضائیه را افزایش خواهیم داد. مغایرت‌ها را باید کاهش داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با انتقاد از اینکه در مذاکرات هسته‌ای و برجام هیچ‌وقت هم‌افزایی داخلی مشاهده نشده است، تصریح می‌کند: در دوران مذاکره نگرانی ما بیشتر از بابت خنجرهایی بود که از پشت می‌خوردیم تا خود مذاکره. هیچ‌وقت از دست طرف مقابل به ستوه نیامدیم اما در طول مذاکره و بعد از آن در برابر فشارهای داخل واقعاً به ستوه آمدیم.

همچنین حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در صفحه توئیتر خود از حضور هیأت سیاسی ایران در جلسه گروه بین‌المللی تماس با محور افغانستان خبر داد و نوشت: جلسه گروه بین‌المللی تماس در مورد افغانستان روز جمعه به میزبانی انگلیس و با شرکت نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای و با حضور نمایندگان جامعه مدنی، در وزارت امور خارجه انگلیس برگزار شد.

دو دیپلمات حاضر در یک نشست غیرعلنی به بلومبرگ خبر دادند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مداخله آمریکا و اسرائیل در فعالیت آژانس به خشم آمده و هشدار داد هرگونه تلاش برای تضعیف استقلال آژانس نتیجه معکوس دارد.

نظراتی درباره سازوکار ویژه مبادله تجاری اروپا با ایران (اینستکس)

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا، با تاکید بر این‌که «اثر سازوکار مالی اینستکس بیشتر سیاسی است»، گفت: سازوکار جدید مالی اروپا برای ایران انزوای بیشتر آمریکا را به دنبال خواهد داشت. وی با بیان این‌که «روابط اقتصادی با اروپا نکاتی دارد»، توضیح داد: اروپایی‌ها برای آنکه اینستکش را توجیه سیاسی کنند آن را فقط به گذشته ربط داده‌اند حال این‌که این موضوع با آینده هم ارتباط دارد. این‌که FATF و مسائل دیگری را با اینستکس مرتبط کنند درست نیست ، اروپایی‌ها هنوز در برجام گام عملی برنداشتند، بنابراین نباید انتظار داشته باشند که ایران درباره FATF به خاطر اروپا گام بردارد.

در همین ارتباط حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در ارتباط با ثبت سازوکار ویژه مبادله تجاری اروپا با ایران «اینس تکس» افزود: این سازوکار بر اساس آنچه که اعلام شده شامل اقلام دارویی، پزشکی، کشاورزی و غذایی است و این موضوع می‌تواند فقط برای بخشی از مشکلات ایران چاره ساز باشد و قطعاً این انتظار وجود دارد که «اینستکس» شامل کالاهای گسترده‌تری شود. وی با بیان اینکه نباید به صورت کامل دست رد به سینه اروپایی‌ها بزنیم، تاکید کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که آنها به دنبال این هستند که قدم به قدم امتیازاتی را از ایران در مورد مسائل مختلف بگیرند.

علی لاریجانی هم با بیان اینکه اینستکس میدان سنجش عیار اروپایی‌ها در مسائل بین المللی است، گفت‌: این مؤسسات نتیجه کاری بود که خود اروپایی‌ها برای خودشان انجام دادند، یعنی کشورهای اروپایی در مصافی که با آمریکایی‌ها داشتند منزلت و وزن خودشان را، در عرصه‌های بین‌المللی نشان دادند. وی ادامه داد: ما هم باید آن را بررسی کنیم تا ببینیم در مسیر عمل چقدر موفق خواهد شد. فعلاً درباره آن نه خیلی می‌توان منفی صحبت کرد و نمی‌توان خیلی مثبت گفت‌؛ بلکه باید در مقام عمل آن را ارزیابی کرد.

همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ثبت "اینستکس" از سوی کشورهای اروپایی را "امیدوار کننده‌" خواند و گفت: انتظار داریم اروپایی‌ها قدم‌های نهایی را با شتاب بیش‌تری بردارند.

***

مصطفی ترک همدانی از زمان رسیدگی به پرونده هنگامه شهیدی در ۱۴ اسفندماه در دادگاه تجدیدنظر خبر داد. وی ۱۰ آذرماه از محکومیت هنگامه شهیدی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد.

همچنین سیدکاظم حسینی از برگزاری دومین دادگاه محیط زیستی‌ها خبر داد و اظهار کرد: در این جلسه که صبح امروز برگزار شد، قسمت دیگری از کیفرخواست پرونده قرائت شد و ادامه دادگاه به جلسه بعدی موکول شد. وی گفت که کیفرخواست این پرونده بیش از ۳۰۰ صفحه است.

بابک بابازاده هم از رسیدگی دوباره به پرونده پزشک تبریزی در ۴ اسفندماه در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: بعد از نقض رأی پرونده موکلم از سوی دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه صادر کننده رأی بدوی اعاده و به برخی از نواقص در شعبه رسیدگی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha