• یکشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97111407268
  • خبرنگار : 90089

حسینی‌کیا: با استانی شدن انتخابات، مجلس به‌معنای واقعی در رأس امور کشور قرار می‌گیرد

حسینی‌کیا: با استانی شدن انتخابات، مجلس به‌معنای واقعی در رأس امور کشور قرار می‌گیرد

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: با استانی شدن انتخابات مجلس فضای سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی در استان‌ها همانند کلان‌شهرها «لیستی» می‌شود و نقش گروه‌های مرجع و تشکل‌های حزبی پررنگ‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح مزیت‌ها و معایب استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: استانی شدن انتخابات فرصتی برای ملی فکر کردن و پیگیری پروژه‌های کلان ملی می‌دهد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با استانی شدن انتخابات مجلس جایگاه نمایندگی ارتقا پیدا می‌کند و به معنای واقعی مجلس در رأس امور کشور قرار می‌گیرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس افزود: استانی شدن انتخابات دارای این حسن است که پای نمایندگان را از حوزه اجرا بیرون می‌کشد و وقتی این اتفاق بیفتد فرصت نمایندگان برای رسیدگی به وظایف اصلی خود یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین بیشتر می‌شود.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: همزمان با طی شدن فرآیند رسیدگی و تصویب طرح استانی شدن انتخابات در مجلس باید جایگاه شوراهای محلی، پارلمان‌های شهری یا شوراهای شهر و روستا نیز ارتقا داده شود. قدرت و اختیار شوراهای محلی باید در تصویب بودجه، تمرکز سیاستگذاری‌های اجرایی و تفویض بخشی از وظایف دستگاه‌های اجرایی به شوراهای شهر و روستا عینیت پیدا کند. در این صورت مردم برای پیگیری امور جاری و روزمره به پارلمان‌های محلی مراجعه می‌کنند و برای پیگیری کارهای کلان و ملی به نمایندگان مجلس رجوع می‌کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: استانی شدن انتخابات موجب تقویت جایگاه گروه‌های مرجع و احیای نظام حزبی می‌شود. به دلیل ناشناخته بودن افراد و تشکل‌های سیاسی در استان‌ها، فضای سیاسی و رقابتهای انتخاباتی در استان‌ها همانند کلان‌شهرها «لیستی» می‌شود و نقش گروههای مرجع پررنگ‌تر می‌شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس معتقد است استانی شدن انتخابات مجلس معایبی هم دارد از جمله بیم کاهش مشارکت مردم می‌رود، و احتمال کاهش مشارکت مردم در استان‌ها به دلیل ناشناخته بودن نامزدهای انتخابات بیشتر می‌شود، هزینه انتخابات افزایش می‌یابد و افراد و گروه‌های کوچکِ ناشناخته از گردونه رقابتهای انتخاباتی کنار می‌روند.

وی افزود: البته پیگیری‌ها و امور اجرایی خرد و کوچکی که نمایندگان در روستاها انجام می‌دادند نیز در پی استانی شدن انتخابات مجلس، متوقف می‌شود. به نظر بنده به دلیل حساسیت کشور در شرایط جنگی اقتصادی باید با احتیاط و حساب شده جزئیات طرح استانی شدن انتخابات را بررسی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha