• دوشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۳:۴۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97111407871
  • خبرنگار : 71282

احتمال افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۹۸

احتمال افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۹۸

یک کارشناس حوزه کار گفت: تکلیف تعیین دستمزد سال آینده کارگران را ماده ۴۱ قانون کار روشن می‌کند. وی پیش‌بینی کرد که حداقل مزد کارگران در سال آینده ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، اظهار کرد: در اینکه مداخلات دولت در تعیین دستمزد بیش از اندازه است تردیدی نیست و این یک نقص بزرگ برای شورای عالی کار است که برداشت دولت این است که شورای عالی کار حاکمیتی است و نقشی فراتر از کارفرمایان و کارگران در تعیین مزد دارد.

وی ادامه داد: اینکه حداقل دستمزد سال آینده کارگران ۲۰ درصد پیش‌بینی شده خلاف ماده ۴۱ قانون کار است، چون بر اساس ماده ۴۱، نرخ تورم و سبد معیشتی ملاک تعیین دستمزد کارگران است و ما نمی‌توانیم درصد افزایش کارمندان دولت را برای کارگران هم ببینیم و شورای عالی کار را زیر سوال ببریم.

این کارشناس حوزه کار با توجه به فشارهای متعددی که کارگران طی یکسال گذشته تحت تأثیر نرخ ارز متحمل شدند، پیش‌بینی کرد: حداقل مزد سال آینده کارگران بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد و کمتر از این میزان اجحاف جدی در حق کارگران است و قدرت خرید کارگران را به شدت کاهش می‌دهد.

حاج اسماعیلی درعین‌حال با بیان اینکه در کنار افزایش حداقل مزد، شورای عالی کار باید به سمت اختصاص بسته‌های حمایتی برود، گفت: از دولت انتظار داریم که کالاهای اساسی و مورد نیاز کارگران را به صورت ماهانه و غیرنقدی در اختیار کارگران بگذارد.

وی تاکید کرد: دولت باید نقش نظارتی خود را در حمایتی‌هایی که جدا از تعیین مزد صورت می‌دهد، ایفا کند و وام‌های ودیعه اجاره مسکن به کارگران را در سال آینده در دستور کار قرار بدهد.

به گفته این کارشناس حوزه کار، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید با جدیت مطالبات کارگران را دنبال کنند در غیر این صورت در سال آینده بحران‌های اجتماعی ناشی از عدم حمایت از خانوارهای کارگری را شاهد خواهیم بود و هزینه بسیاری را متحمل خواهیم شد.

وی گفت: اگر شورای عالی کار در تعیین دستمزد از یک مکانیسم سه جانبه تبعیت کند به سود دولت و گروه‌های کارگری و کارفرمایی است و منافع ملی را بیش‌تر تأمین می‌کند.

به گزارش ایسنا، برابر ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است همه ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به درصد تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و در نظر گرفتن سبد معیشت خانوار تعیین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

با سلام چرا 25 درصد!!مگر نباید بر اساس نرخ تورم که الان بالای 50 درصد است طبق ماده 41 قانون کار حداقل دستمزد کارگران هم افزایش پیدا کند پس شما این عدد 25 درصد را از کجا آورده اید..بهتر نیست یا اظهار نظر نفرمایید یا منطقی صحبت کنید !!خدایی نکرده کارشناس هم که هستید!!بالاخره پای زندگی 12 میلیون کارگر بیمه شده که با جمعیت خانواده اش بیش از 40 میلیون نفر از جمعیت کشور را کارگران تشکیل میدهند که همیشه نگران و گرفتار و بیچاره و فقیر بوده اند با این دستمزدهای تعیین شده و هیچ مقام و مسئولی هم ککش نمیگزه ووجدانش هم در قبال وضع زندگی کارگران به درد نمیاد و عذاب وجدان هم ندارن و فقط صحبت و حرف بی منطق خوب بلدن بکنن !!

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۱۱:۲۴

این مسولان کشور نگرانی ندارن که وقتی حقوق مدیر مستضعفان 19 میلیون باشه نمیدونن که مرغ 3برابر شده نمیدونن گوشت شده کیلویی 100 به بالا.رب سه برابر شده پوشک بچه دوبرابر شده لباس بچه دوبرابر شده رهن و اجاره دوبرابر شده کرایه تاکسی دوبرابر شده بعد وزیر مملکت توبرنامه تلوزیونی میگه برید خداروشکر کنید هستش آره هست واسه شما هستش نه کارگر

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۱۱:۳۵

با سلام متاسفانه در این شرایط و وضعیت کنونی علاوه بر کشور های بیگانه که عرصه رو بر کارگران و قشر ضعیف جامعه تنگ نموده اند درون کشور عواملی خودی هستند ک نمی گذارند که مردم روی خوب زندگی رو ببیند .با توجه به اینکه در طول سال به دفعات مبلغ کلیه هزینه ها بصورت ثانیه ای در حال بالا رفتن است این حقوق کارگران است که اگر به دست آقایان بود همان سالی یکبار هم افزایش پیدا نمی نمود . لطفا با ما مردم هم این ساختار و فرمول تعیین تورم رو به صورت درست و شفاف آموزش بدهید چونکه مردم چیز دیگری متوجه میشوند . آخر بر چه اساسی 25 در صد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از ابتدای سال 97 تا همین امروز حداقل کلیه اقلام 5 برابر شده یا به جرات می توان گفت که 500 درصد برابر شده حال بجای رفع این شکاف بر ترمیم آن توسط دولت میبینیم که نه تنها بهتر نمی شود بلکه با اعلام چنین اظهاراتی این قشر زحمتکش جامعه را مورد تمسخر واقع می نمایند. متاسفانه باید گفت که کسی که سوار بر خودرو است چه خبری از احوال پیاده دارد ، در اوضاع کنونی جامعه فقط در مقابل مردم یک دشمن وجود دارد آن هم آدم هایی که فقط حال خود را میبینند و سر در آخور خود دارند .پس خواهش می کنم که ...اضاع حال مردم را بسنجید و در رفع مشکلات آنها بکوشید.

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۱۳:۲۷

خسته نباشید ۲۵ درصد واقعا متاسفم به این همه اضافه کردین خجالتم خوب چیزی هست

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۱۸ ۲۳:۰۵

واقعا شرم آور است

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۱۷ ۱۹:۱۵

سلام من کارگرتامین اجتماعی متاهل هستم ماهی یک میلونودویست حقوق میگیرم یارانه ام که قطع کردن بسته حمایتی هم که به ماتعلق نگرفت مای نزدیک نهصدهزارتومنم که اجاره خانه واقساط وام پرداخت میکنم حالامن چیکارکنم

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۱۸ ۱۷:۵۴

با سلام حقوق کارگری خیلی کمه یک وسیصد چی میشه به خدا فقط خجالت وشرمندگی پیش زن وبچه

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۸ ۱۱:۵۱

حاکمان سواره و رعیت پیاده اند. آیا سواره از پیاده خبر دارد؟

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۸ ۱۳:۵۷

من نمی دانم تحریم ها جلوی تولید کارخانجات را نگرفت.... افزایش سه برابری قیمت ارز جلوی تولید را نگرفت بلکه ثروت کارفرمایان را زیادتر کرد ... و بزرگترین کارفرمای ایران ( دولت ) را ثروتمندتر ... اما الان ادعا می کنند که افزایش متناسب دستمزد کارگران عامل تمام زیان ها و نابودی تولید می شود.... نمی دانم آیا ظلم به حقوق کارگران از لحاظ شرعی ، عرفی ، قانونی بلامانع است ؟ آیا برده داری اقتصادی جوابی ندارد.... ؟

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۹ ۱۴:۴۲

حیف و صد حیف از این مردم با شرف و با حیا که اختیار مملکت رو داده دست افرادی که ......

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۹:۰۰

باسلام باحقوقهای نجومی برخوردنشداموال وداراییهای مسولین بیش ازحدونصاب گرفته نشدعلی الخصوص مدیران واردات مناطق ازادگمرک واین دستمزد۲۵ درصدی اصلاجوابگوی اجاره خانه وامرارمعاش نیست