• دوشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۲:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97111508534
  • خبرنگار : 71621

در اقدامی مداخله‌جویانه؛

اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم تصویب FATF، از برنامه‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرد

اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم تصویب FATF، از برنامه‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرد

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای دوازده‌بندی که درباره ایران منتشر کرده، بار دیگر در اقدامی مداخله‌جویانه نسبت به برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده است و از ایران خواسته تا تمامی اقدامات لازم برای احترام به قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل را اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اینترنتی شورای اتحادیه اروپا، در این بیانیه، اتحادیه اروپا حمایت و تعهد خود نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ابراز کرده و از تعهد ایران به این توافق قدردانی کرده است.
این بیانیه همچنین از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف و بر لزوم حفظ منافع ایران از این توافق تاکید کرده است.
اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه حمایت خود از ارتقای روابط میان ایران و اتحادیه اروپا در حیطه‌های مختلف را ابراز کرده است.
اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه خود، در اقدامی مداخله‌جویانه بر لزوم تصویب FATF توسط ایران تاکید کرده و نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه و آن‌چه که نقش ایران در این مسائل خوانده، ابراز نگرانی کرده است.
اتحادیه اروپا همچین نسبت به آنچه که "دخالت‌های ایران در سوریه" خوانده، ابراز نگرانی کرده است.
اتحادیه اروپا همچنین از ایران و تمام طرفین منطقه خواسته است تا به راه‌حل سیاسی پایداری برای حل اختلافات یمن دست یابند.
اتحادیه اروپا بار دیگر در اقدامی مداخله‌جویانه نسبت به برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده است و از ایران خواسته تا تمامی اقدامات لازم برای احترام به قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل را اتخاذ کند.
اتحادیه اروپا همچنین توقف آنچه که "رفتارهای خصمانه ایران" خوانده را، خواستار شده است.
اتحادیه اروپا در پایان بیانیه خود، همچنین نسبت به حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است و خواهان تلاش ایران و سایر کشورها برای کاهش تنش‌ها در منطقه شده است.

به گزارش ایسنا، متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

۱. با توجه به جمع‌بندی شورا در نوامبر ۲۰۱۶، اتحادیه اروپا تعهد ثابت‌قدم و حمایت مستمر خود را درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام می‌دارد. برجام یک عنصر مهم در ساختار عدم توسعه هسته‌ای جهان و دستاورد دیپلماسی چندجانبه‌ای است که به اتفاق آرا به امضای شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۲۳۱ آن رسید.

۲. اتحادیه اروپا از پایبندی مستمر و مؤثر ایران به تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۳ گزارش متوالی که گزارش سه‌ماهه اخیر این آژانس در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ را نیز در بر می‌گیرد تأیید شده است، استقبال می‌کند. اتحادیه اروپا لزوم تداوم پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود و همچنین همکاری کامل و به‌موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تصریح می‌کند. اتحادیه اروپا از فعالیت انجام شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر پایبندی ایران به برجام استقبال کرده و کاملاً از آن حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا از تعهد ایران به عدم طلب کردن، توسعه دادن و دستیابی به سلاح هسته‌ای، استقبال کرده و به کارگیری مشروط پروتکل الحاقی مربوط به توافق جامع پادمان توسط ایران، ضمن حمایت از تصویب آن را تصدیق می‌کند.

۳. اتحادیه اروپا لغو تحریم‌ها را به عنوان بخشی ضروری از برجام به رسمیت می‌شناسد و عمیقاً از بابت اعمال دوباره تحریم‌ها توسط آمریکا، پس از خروج آن از برجام، تأسف می‌خورد. اتحادیه اروپا بر تلاش‌های انجام‌شده برای حفظ منافع اقتصادی و مزایایی گسترده‌تر برای ایران که در راستای برجام پیش‌بینی شده بود را تاکید می‌کند. این اقدامات با رهبری فرانسه، آلمان و انگلستان برای اجرایی کردن سازوکار مالی ویژه در حال شدت گرفتن است؛ این سازوکار، اکنون به عنوان نهادی خصوصی با چشم‌اندازی برای اثرگذاری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهم‌تر از همه بر زندگی مردم ایران، به تصویب رسیده است. سازوکار مالی ویژه از عاملان اقتصادی اروپا که مشغول تجارت قانونی با ایران، مطابق قانون اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل هستند، حمایت خواهد کرد. به درخواست بیانیه دبیر کل / معاون با وزرای امور خارجه و وزیران اقتصادی فرانسه، آلمان و انگلستان در ۲ نوامبر ۲۰۱۸، تصمیم برای تکمیل این اقدام پابرجاست. شورا به‌روز رسانی «قانون بلوکه‌سازی» اتحادیه اروپا و اختیار وام‌دهی خارجی بانک‌های سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا را برای واجد شرایط ساختن ایران (برای این منظور) که در تاریخ ۷ آگوست ۲۰۱۸ اجرایی شده است را یادآور می‌شود.

۴. اتحادیه اروپا بر حمایت خود از توسعه روابط اتحادیه اروپا و ایران در زمینه‌های مشترک که در بیانیه مشترکی که به توافق دبیرکل / معاون و وزیر امور خارجه ایران در سال ۲۰۱۶ رسیده، ترسیم شده است تاکید می‌کند که فعالیت اقتصادی آن در همکاری‌های دوجانبه را تأیید می‌کند. این امر زمینه‌های مختلفی همچون مذاکره سیاسی، حقوق بشر، همکاری اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری، کشاورزی، حمل‌ونقل، انرژی و تغییرات آب‌وهوایی، همکاری هسته‌ای داخلی، محیط‌زیست، حراست داخلی، علم، تحقیق و نوآوری، تحصیل، اقدام به تعاملات دانشگاهی، فرهنگ، دارو، مهاجرت و امور منطقه‌ای و بشردوستانه را در برمی‌گیرد.

۵. شورا از پیش‌برد اصلاحات ضروری استقبال کرده و از ایران می‌خواهد تا تصویب قانونی برنامه اقدام مالی (FATF) را در راستای تعهدات خود به آن، قبول کرده و اجرا کند. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آماده هستند تا به همکاری خود با ایران در این زمینه‌ها، از جمله از طریق تأمین کمک فنی برای پیاده‌سازی FATF ادامه دهند.

۶. شورا درباره تنش‌های رو به افزایش در منطقه و نقش ایران در این زمینه، از جمله فراهم‌سازی حمایت تسلیحاتی، اقتصادی و سیاسی برای عاملان غیردولتی در کشورهایی مانند سوریه و لبنان ابراز نگرانی می‌کند.

۷. شورا درباره مشارکت نظامی ایران و حضور مداوم نیروهای ایرانی در سوریه نگرانی‌های جدی دارد. اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد تا کاملاً از پروسه سازمان ملل درباره سوریه در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده و از آن می‌خواهد تا از قدرت نفوذ خود در حکومت سوریه در راستای این هدف استفاده کند. همچنین شورا از ایران می‌خواهد تا به عنوان یکی از متعهدان آستانه در کنار روسیه و ترکیه، پایان خصومت و دسترسی بلامانع، امن و مداوم مربوط به امور حقوق بشر را در سراسر سوریه و به خصوص در ادلب تامین کند.

۸. با در نظر گرفتن یمن، اتحادیه اروپا از تمامی کشورهای منطقه، از جمله ایران می‌خواهد تا اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت را حمایت کرده و به طور سازنده‌ای با رهبری شورای امنیت در راستای یک راه‌حل ثابت سیاسی برای این درگیری اقدام کنند. اتحادیه اروپا با نگرانی نتایج هیئت متخصصان درباره گزارش یمن را مورد توجه قرار می‌دهد که در آن عدم پایبندی به ممنوعیت تسلیحاتی که در پاراگراف ۱۴ قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل احراز شده است، دیده می‌شود. اتحادیه اروپا به تداوم گفتمان سیاسی منطقه‌ای موجود با ایران به رهبری اتحادیه اروپا با هدف تداوم ایجاد نتایج ملموس و توسعه یک محیط بهبودیافته منطقه‌ای، متعهد می‌ماند. اتحادیه نتایج تلاش‌های انجام‌شده در زمینه مذاکره درباره مسائل منطقه، به رهبری اتحادیه اروپا را به رسمیت می‌شناسد. اتحادیه در این راستا از حمایت علنی ایران از مذاکرات شورای امنیت در سوئد که به توافق استکهلم انجامید، استقبال می‌کند.

۹. شورا به شدت درباره فعالیت موشک‌های بالستیک ایران نگران بوده و از ایران می‌خواهد تا از این فعالیت‌ها، به خصوص آن دسته از پرتاب موشک‌های بالستیک که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متناقض هستند، خودداری کند. ایران به انجام دادن اقداماتی برای افزایش برد و دقت موشک‌های خود، همراه با تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌های عملیاتی ادامه می‌دهد. این فعالیت‌ها موجب تعمیق بدگمانی شده و به ایجاد بی‌ثبات در منطقه کمک می‌کند. شورا از ایران می‌خواهد تا تمامی اقدامات در راستای رعایت کردن همه قطعنامه‌های شورای امنیت در‬ رابطه‬ با‬ انتقال موشک‌، مواد مربوط و ‏ فناوری به عاملان دولتی و غیر دولتی در منطقه‬ را انجام دهد. به طور گستره‌تر، شورا همچنین نگرانی جدی خود را درباره تقویت نظامی در منطقه خاطرنشان می‌کند.

۱۰. شورا عمیقاً درباره فعالیت‌های خصومت‌آمیزی که ایران در قلمرو چندین کشور عضو اتحادیه اروپا انجام داده داده است ابراز نگرانی می‌کند و در این زمینه تصمیم دارد دو فرد و یک نهاد را در لیست قرار دهد. اتحادیه اروپا به تصدیق و به نمایش گذاشتن اتحاد و انسجام در این ناحیه ادامه خواهد داد و از ایران می‌خواهد تا فوراً به چنین رفتار غیرقابل قبولی خاتمه ببخشد.

۱۱. شورا درباره وضع حقوق بشر در ایران به طور جدی نگران است. ایران اجرای مجازات اعدام را به دفعات ادامه می‌دهد. در حالی که شورا اصلاحات انجام گرفته برای قانون مبارزه با مواد مخدر را که در اکتبر ۲۰۱۷ تصویب شد و تا کنون به کاهش قابل توجهی در اعدام‌های مربوط به مواد مخدر منجر شده است را به رسمیت می‌شناسد، تاکید می‌کند که اتحادیه اروپا به‌کارگیری مجازات اعدام در هر شرایطی و در هر کشوری را مورد انتقاد قرار می‌دهد. اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که اعدام کودک‌آزاران تخطی از پیمان حقوق سیاسی و مدنی و همچنین پیمان حقوق کودکان می‌باشد که ایران عضو هر دو این پیمان‌ها می‌باشد.

در راستای تعهد اتحادیه اروپا در زمینه تأمین حقوق برابر زنان و دختران و افراد متعلق به اقلیت‌ها، از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی، شورا از ایران می‌خواهد تا به معاهده‌های بین‌المللی مرتبط که عضوی از آن‌ها است پایبند باشد و کاملاً حقوق بشر و آزادی‌های اصولی را رعایت کند.

۱۲. شورا تاکید کرد که تنش‌های موجود و عدم‌اعتماد در منطقه نباید بیش از این تشدید شود و از ایران و تمامی عاملان منطقه می‌خواهد تا نقشی سازنده در این زمینه ایفا کنند و از الفاظی که مفید نیستند، دوری کند. شورا از رویکردی متعادل و جامع در رابطه با ایران حمایت می‌کند که از جمله آن مذاکره‌ای با چشم‌انداز اشاره به تمام مسائل نگران‌کننده، انتقادآمیز به هنگام بروز مغایرت و حامیانه در صورت وجود تمایلات دوطرفه می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۲۳:۱۳

اونقدر هم که شما میگید مداخله جویانه نیست بیشتر پیشنهاد هست تا مداخله باید به معنای حقیقی کلمه و جمله توجه کرد