• سه‌شنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 97111608746
  • خبرنگار : 71619

یک کارگردان تئاتر مطرح کرد:

کارگردان هنری نباید در معرض قرارداد پیمانکاری باشد

کارگردان هنری نباید در معرض قرارداد پیمانکاری باشد

یک کارگردان تئاتر گفت: متأسفانه با وجود اینکه ۵ ماهه از اجرای نمایشم در کانون پرورش می‌گذرد، ٧ ماه است که به دنبال پولم هستم و هر روز باید پاسخگوی گروهم باشم که آیا پول دریافت کردم یا خیر؟

بهاره میرزاپور کارگردان نمایش «گیسو طلا» که به مدت چهار ماه در کانون پرورش فکری اجرا شده است، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «گیسو طلا» از ٢٠ خرداد تا ۲۰ شهریور ۹۷ در سالن گلستان کانون پرورش فکری به روی صحنه رفت و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

او با بیان اینکه "به واسطه سابقه فعالیتم در کانون می‌دانستم مدت زمان تسویه مالی کانون طولانی است" افزود: بر همین اساس از تاریخ ۱۰ مردادماه برگه‌های قراردادم را برای بخش مالی کانون ارسال کردم. من در سال گذشته به عنوان بازیگر در تئاتر «خروسی که می‌خواست شب را ببیند» به کارگردانی آرش شریف‌زاده حضور داشتم، این نمایش از نهم شهریورماه تا ۲۴ آبان سال ۹۶ اجرا شد؛ اما کانون در مرداد ۹۷ با گروه این نمایش تسویه حساب کرد، به همین خاطر چشم من ترسیده بود و زودتر برای ارسال پرونده‌ها اقدام کردم.

میرزاپور بیان کرد: اما بعد از ٧ ماه هنوز اتفاقی نیفتاده و گروه من همچنان پولی دریافت نکرده است. متأسفانه این بروکراسی فقط برای من اتفاق افتاده و بقیه گروه‌هایی که بعد از من اجرای‌شان شروع و همزمان با من تمام شده، به واسطه سمتی که در مرکز هنرهای نمایشی دارند، پولشان را زودتر دریافت کرده‌اند.

این کارگردان با بیان اینکه "صحبت کردن با مسئولین کانون هم بی فایده است" ادامه داد: کانون پرورشی بوروکراسی و اتوماسیون بیمارگونه‌ای دارد. برای گرفتن یک امضا من دو هفته دوندگی می‌کنم و وقتی که می‌پرسم امضا چه زمانی صورت می‌گیرد؟ پاسخ روشنی نمی دهند.

میرزاپور تاکید کرد: این پولی که می‌خواهم از کانون دریافت کنم، پول فروش و گیشه خود نمایشم است و کمک هزینه آن‌چنانی نیست که کانون برایم در نظر گرفته باشد. عدالت وجود ندارد با برخی از گروه‌ها به خاطر باندبازی‌ها و روابط تسویه می‌کنند و با برخی دیگر مانند گروه من، نه.

او افزود: البته روز گذشته به همراه گروه‌مان به کانون رفتیم تا خود آنها پاسخگوی دیرکرد در تسویه حساب باشند که با برخورد خوب و مسئولانه معاونت تولید کانون جناب آقای دکتر ربانی مواجه شدیم. کاش تمام مسئولین به همین میزان حس مسئولیت پذیری و پیگیری مطالبات گروه‌ها را داشته باشند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مشکلاتی دیگری نیز وجود دارد، یکی از این مشکلات اعمال پرداخت حق بیمه بازیگران توسط کارگردان است. این موضوع قبلاً در سازمان فرهنگی شهرداری اتفاق افتاده بود اما خانه تئاتر با شهرداری تعاملاتی کردند و این مشکل حل شد. اما کانون مجدداً درصدد به وجود آوردن این مشکل برای کارگردانان است.

میرزاپور در پایان گفت: با این کار قصد دارند قرار داد پیمانکاری با گروه‌ها بسته شود در صورتی که ما هنرمند هستیم. طبق قانون وزارت ارشاد کارگردان هنری نباید در معرض قراردادهای پیمانکاری قرار گیرد، اما کانون این کار را انجام می‌دهد که متضمن ضرر بسیاری برای یک کارگردان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha