• شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97112713881
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۷ بهمن ماه

بررسی بودجه ۹۸ در جلسه علنی و غیر علنی+نظر مخالفان و موافقان

 بررسی بودجه ۹۸ در جلسه علنی و غیر علنی+نظر مخالفان و موافقان

راهکارهای دولت و مجلس برای نظارت بر قیمت‌ها در شب عید، بررسی بودجه ۹۸ ، تاکید مجلس به دولت برای حل مشکل گرانی‌ها، تجمع معترضان به آزمون وکالت مقابل مجلس و …از جمله مهمترین اخبار امروز (شنبه) بیست و هفتم بهمن ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی مطهری برگزار شد و بررسی طرح تمدید قانون شوراهای حل اختلاف، لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

همچنین امروز مجلس از ساعت ۸ صبح امروز به مدت سه ساعت و نیم با وزرای نفت، صنعت و جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه غیرعلنی داشت.

در ابتدای جلسه علنی، علی مطهری گفت که بودجه ۹۸ و مسائل اقتصادی کشور محور جلسه غیر علنی امروز مجلس بوده است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درگذشت نماینده اسبق جیرفت در مجلس را تسلیت گفت.

بهروز نعمتی هم در توضیح جزئیات جلسه غیر علنی از تاکید مجلس به دولت برای حل مشکل گرانی‌ها خبر داد و با اشاره به اینکه وفاق خوبی بین دولت و مجلس برای موضوع تنظیم بودجه متناسب با جنگ اقتصادی به وجود آمده است، گفت: قرار شد دولت در مورد گرانی‌ها پیگیری‌های لازم را انجام دهد چون ۱۱ هزار میلیارد دلار در اختیار دولت برای تامین کالاهای اساسی است.

همچنین شهباز حسن پور با اشاره به اینکه در این جلسه «نمایندگان از افزایش قیمت خودرو در جلسه غیرعلنی انتقاد کردند»، گفت که در این جلسه دولت و مجلس شورای اسلامی به دنبال ارائه راهکاری برای نظارت بیشتر بر وضعیت قیمت‌ها در شب عید است.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی در جریان ارائه گزارش کمیسیون قضائی در مورد طرح تمدید قانون شوراهای حل اختلاف گفت: با توجه به اینکه آقای رئیسی قرار است به جای آقای آملی لاریجانی سکان دار قوه قضائیه شود و ما متوجه شدیم که ایشان نظر خاصی در مورد قانون شوراهای حل اختلاف دارند، لذا مجبور شدیم این قانون را یکسال تمدید کنیم که موقتاً اجرایی شود. وی افزود: قول می‌دهیم قبل از ۶ ماه قانون دائمی را به صحن مجلس بیاوریم.

در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۵ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۷ ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که مهلت اجرای آزمایشی قانون شورای حل اختلاف به مدت شش ماه تمدید شود. طبق ماده واحده این طرح مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۶ /۹/ ۹۴ از تاریخ انقضای آن (۲۲ /۱۱/ ۹۷) به مدت یک سال تمدید می‌شود.

اخطارها و تذکرات  شفاهی امروز نمایندگان مجلس

کاتب: بررسی قانون انتخابات نباید از دستور کار خارج شود

مطهری در پاسخ به سلیمی: کمیسیون تلفیق برای اولین بار وارد بودجه شرکت‌های دولتی شده است

انتقاد «لاهوتی» از افزایش سقف بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق

مطهری در پاسخ به حاجی دلیگانی:دولت جداول بدهی‌ها و مطالباتش را همراه با بودجه به مجلس داد

کواکبیان: ساختار بودجه معیوب است

حاجی بابایی: بودجه ۹۸ شفاف و قابل طرح نیست

***

امروز جمعی از معترضان به آزمون وکالت مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار رسیدگی مجلس به اعتراضات شرکت کنندگان در این آزمون شدند.

مراسم یادواره شهدای حادثه تروریستی سپاه که در روزهای اخیر در محور خاش به زاهدان مورد حمله انتحاری قرار گرفتند، به همت مرکز بسیج قوه مقننه و یگان حفاظت مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در محل حسینیه سپاه واقع در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

همچنین اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان شهادت جمعی از پاسداران جوان اصفهانی که عصر چهارشنبه هفته گذشته در عملیات تروریستی گروه موسوم به جیش العدل در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند را تسلیت گفتند.

۲۲۱ نفر از نمایندگان مجلس نیز با صدور بیانیه ای حادثه تروریستی زاهدان را محکوم کردند.

در همین رابطه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی ابعاد حادثه تروریستی در زاهدان در این کمیسیون و سفر به استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد.

بر اساس این گزارش مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح وارد بررسی کلیات بودجه ۹۸ شد که ادامه رسیدگی به آن به جلسه نوبت بعد از ظهر موکول و قرار شد ۱۰ نفر از نمایندگان موافق و مخالف لایحه بودجه سخنرانی کنند و پس از ارائه گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته شود.

محمدمهدی مفتح در تشریح گزارش کمیسیون تلفیق بودجه درباره لایحه بودجه سال ۹۸ با اشاره به بررسی ۱۲۰ ساعته لایحه بودجه در این کمیسیون، گفت که براساس گزارش این کمیسیون ب ودجه سال آینده با سقف هزار و ۷۳۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۸

برجام و مذاکرات می‌تواند بر بودجه ۹۸ سایه بیندازد

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، گفت: انتقاد من از این لایحه در خصوص عدم تطابق بودجه با برنامه ششم است. وی افزود: برجام و مذاکرات می‌تواند بر بودجه ۹۸ سایه بیندازد.

دولت و مجلس تلاش کنند از منابع موجود، حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد

همچنین علی اسدی کرم، نماینده مردم شهربابک در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۸، هدفمند کردن یارانه‌ها، همسان سازی حقوق بازنشستگان، عدم افزایش قیمت بنزین و… را از نکات مثبت بودجه ۹۸ عنوان کرد و گفت: باید با واقع‌نگری و پرهیز از زیر سوال بردن یکدیگر، مجلس و دولت به گونه‌ای عمل کنند که از منابع موجود حداکثر استفاده را ببرند.

با وجود تحریم، هیچ اثری از صرفه‌جویی در رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود

محمود صادقی، نماینده مردم تهران هم به عنوان مخالف با کلیات بودجه گفت: هیچ اثری از صرفه‌جویی‌های ارزی در لایحه بودجه و همچنین رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود.

 دولت در بودجه ۹۸ ملاحظات رهبری را به عنوان نصب‌العین خود قرار داده است

در موافقت با کلیات این لایحه نیز عین‌الله شریف‌پور، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که دولت در بودجه ۹۸ ملاحظات رهبری در ۵ محور را نصب‌العین خود قرار داده است، گفت که مخالفت با کلیات بودجه در شرایط فعلی منطقی نیست.

 با واقعی کردن قیمت بنزین می‌توان حقوق کارمندان را سه برابر کرد

همچنین محمد حسن نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا به عنوان مخالف به یارانه پرداختی دولت بابت هر لیتر بنزین اشاره کرد و گفت که در صورت واقعی کردن قیمت بنزین می‌توان حقوق کارمندان را سه برابر کرد.

رد کلیات بودجه می‌تواند به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان آسیب برساند

در جریان بررسی کلیات لایحه‌ بودجه‌ی ۹۸، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در موافقت با کلیات این  لایحه اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم بودجه دو دوازدهم یا سه دوازدهم را در نظر بگیریم، باید لایحه را براساس سال ۱۳۹۷ اعمال کنیم و این یعنی معافیت‌ها و افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان هیچ می‌شود.

نباید بودجه را به امنیت ملی گره بزنیم

غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار به عنوان مخالف  کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ ،تاکید کرد:‌ نباید بحث تخصصی بودجه را به بحث امنیت ملی گره بزنیم، بعد بگوییم چون امنیت ملی است رأی دهیم.

رد کلیات بودجه سیگنال منفی به جامعه است

در ادامه این جلسه اردشیر نوریان، نماینده مردم شهرکرد در موافقت با این لایحه گفت: مگر از وضعیت کشور و صادرات نفت و درآمدهای نفتی بی‌اطلاعیم؟ آیا با گفتار درمانی درد مردم درمان می‌شود؟ اعلام تصویب دو یا چند دوازدهم بودجه چه پیامی جز بدتر بودن شرایط اقتصادی به جامعه دارد؟

بودجه ۹۸ با احکام برنامه منطبق نیست

محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم عدم انطباق لایحه بودجه با احکام برنامه را از جمله نقاط ضعف بودجه ۹۸ عنوان کرد و به عنوان آخرین مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۸، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان گفت: مخالفت بنده با بودجه به معنای نادیده گرفتن زحمات سازمان برنامه نیست.

افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش تورم می‌شود

لامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق لایجه بودجه کل کشور سال ۹۸ ضمن اعلام موافقت با این لایحه گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی بدون افزایش نرخ تورم امکان پذیر نیست.

***

در جریان بررسی کلیات بودجه ۹۸ ، علی مطهری درباره عواقب تصویب نشدن کلیات بودجه ۹۸ توضیحاتی داد و گفت که در صورت عدم تصویب کلیات بودجه ۹۸ دولت باید ظرف دو هفته بودجه سالانه و یا چند دوازدهم به مجلس ارائه کند.

در ادامه این جلسه محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رد کلیات بودجه قطعا کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی نمی‌کند، گفت: پیام رد بودجه به مردم داخلی و دشمنان خارجی و بازار ارز کشور، پیام خوبی نخواهد بود.

علی مطهری در خلال صحبت‌های محمدباقر نوبخت به طور مرتب از نمایندگان می‌خواست جلسه علنی را ترک نکنند و گفت: برخی نمایندگان برای جلوگیری از رای‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه ۹۸ قصد آبستراکسیون دارند.

همچنین محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق  خطاب به نمایندگان گفت: به کلیات بودجه رأی دهید. برای اصلاح موارد فرصت وجود دارد و می‌توانیم نظر تمام نمایندگان در خصوص موارد این لایحه را مورد توجه قرار دهیم.

درنهایت نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه ۹۸ را با ۱۱۷ ‏ ‏‬رای موافق، ۸۶  ‏‬رای مخالف و  ۸  ‏‬رای ممتنع از مجموع  ۲۱۲ ‏ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز، همچنین عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha