• شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97112713948
  • خبرنگار : 71496

هشدار نسبت به جاسوسی چین از پروژه‌های استراتژیک رژیم صهیونیستی

هشدار نسبت به جاسوسی چین از پروژه‌های استراتژیک رژیم صهیونیستی
بندر حیفا

پس از ناامیدی مسؤولان نظامی و اطلاعاتی اسرائیل از هشدارهایشان در نشست‌های پشت درهای بسته علیه فعالیت شرکت‌های چینی و سپردن پروژه‌های بزرگ و استراتژیک اراضی اشغالی به آنها، آنها تصمیم گرفتند با تاکید بر این مساله که یگان دریایی اسرائیل ظرف دو سال آینده تحت جاسوسی چین درخواهد آمد، سطح این هشدارها را بالا ببرند.

به گزارش ایسنا، شائول هوریو، مسؤول امنیتی برجسته و سابق اسرائیل که مسؤولیت اعلام علنی نگرانی محافل امنیتی اسرائیل را بر عهده گرفته، گفت: تصمیم کابینه تل‌آویو به ریاست بنیامین نتانیاهو برای اعطای مجوزهای سرمایه‌گذاری در امور استراتژیکی چون بندر حیفا و مدیریت آن به شرکت‌های دولتی و خصوصی چین یک تصمیم اقتصادی محض و به دور از حساب و کتاب‌های سیاسی و نظامی بوده و آسیب استراتژیکی به اسرائیل وارد می‌کند.

هوریو در مصاحبه با روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اظهار کرد: با اتمام پروژه بندر حیفا در سال ۲۰۲۱ چینی‌ها اگر بخواهند، می‌توانند از نیروی دریایی اسرائیل از نزدیک‌ترین نقطه کنترلی جاسوسی کنند.

برای همه شناخته شده است که پایگاه مرکزی یگان دریایی ارتش رژیم صهیونیستی در مجاورت بندر حیفا واقع شده است که چین بازسازی و مدیریت آن را به دست گرفته است.

هوریو گفت: فرمانده ناو راکت‌انداز یا زیردریایی باید بداند که مسؤولان خارجی در مجاورت این پایگاه سکونت دارند و نیروهای این پایگاه می‌توانند از هر اقدام آنها به ویژه در زمینه الکترومغناطیس مطلع شوند، پس اگر یک یگان دریایی برای آزمایش موشک جدیدی از بندر حیفا به عمق دریا دست بزند، چینی‌ها اگر بخواهند می‌توانند متوجه شوند این یگان دریایی دقیقاً چه کاری انجام خواهد داد، این فرمانده باید به خوبی بداند که پیش از حرکت به سوی دریا اقدامات لجستیک و نیز گام‌های دیگر نیز وجود دارند که هرکسی که ابزارهای درست را در کنار خود داشته باشد، به آسانی می‌تواند بیشترین اطلاعات را درباره ماهیت عملیاتی که قصد اجرای آن را دارید، به دست آورد.

هوریو پیش از این سرهنگ نیروهای پشتیبان اسرائیل بوده و پست‌های امنیتی بالایی از جمله ریاست کمیته انرژی هسته‌ای اسرائیل را تا سال ۲۰۱۵ داشته و معاون فرمانده یگان دریایی، فرمانده یگان زیردریایی‌های این رژیم و مدیر پروژه ساخت زیردریایی‌های جدید اسرائیلی بوده است که تل‌آویو آنها را از برلین خریداری کرده بود، او مدعی است این زیردریایی‌ها می‌توانند موشک‌های هسته‌ای شلیک کنند.

هوریو در حال حاضر ریاست مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک دریایی در دانشگاه حیفا را بر عهده دارد.

او در این مصاحبه گفت: در صورتی که یگان دریایی اسرائیل برای عملیات نظامی محرمانه‌ای آماده شود، این عملیات هرگز ناگهانی نخواهد بود.

این مسؤول امنیتی سابق اسرائیل در ادامه گفت: آمریکایی‌ها هم‌پیمانان اصلی ما به ما می‌گویند، چین برای ما به منزله یک تهدید استراتژیک اصلی بوده و اسرائیل نمی‌تواند کنار بنشیند و بدون مشاوره با دولت آمریکا به یک شرکت دولتی چینی امکان راه‌اندازی بندر حیفا را بدهد که به منزله زیرساختی بسیار مهم برای اسرائیل است. به همین دلیل پیشنهاد داده می‌شود قرارداد با چینی‌ها حال هزینه آن هر چقدر که باشد، لغو شود.

او در پایان تاکید کرد: این موضع‌گیری تمامی فرماندهان نظامی و امنیتی و نه یک رویکرد شخصی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha