• شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97112714029
  • خبرنگار : 71415

سفر هیاتی از نمایندگان 8 کشور به چین برای بازدید از کمپ‌های سین‌کیانگ

سفر هیاتی از نمایندگان 8 کشور به چین برای بازدید از کمپ‌های سین‌کیانگ

رسانه‌های محلی چین گزارش کردند: نمایندگان هیات‌های دائمی هشت کشور در دفتر سازمان ملل در ژنو از جمله دیپلمات‌های روسیه، بلاروس، کوبا، پاکستان و مصر امروز شنبه سفری به چین در ارتباط با مساله‌ «کمپ‌های بازآموزی» در استان سین کیانگ داشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یکی از نشریات داخلی چین به نام پیپلز دیلی نوشت: این هیأت از مقام‌های این هشت کشور به درخواست وزارت امور خارجه چین این سفر را انجام داده و قرار است از شنبه تا سه‌شنبه در سین‌کیانگ اقامت داشته باشند.

جیانگ جیانگوئو معاون مدیر واحد تبلیغات حزب کمونیست چین و همچنین لی یوچنگ معاون وزیر امور خارجه چین با این هیأت در پکن دیدار کردند.

جیانگ در این نشست خاطر نشان کرد: افراط‌گرایان، تروریست‌ها و جدایی‌طلبان سین‌کیانگ از زمان دهه ۱۹۹۰ تاکنون دست به هزاران حمله تروریستی در این منطقه خودمختار زده‌اند که منجر به تلفات و آسیب‌های فیزیکی چشم‌گیر شده است.

او خاطر نشان کرد که مقام‌های چین تأسیسات آموزشی حرفه‌ای و مراکز آموزشی برای این اویغورها ایجاد کرده‌اند تا جلوی اشاعه افراط‌گری توسط آنها را بگیرند.

جیانگ افزود: ما در این طرح تاکنون نتایج چشمگیری به دست آوردیم. در همین راستا شاهد بودیم در ۲۵ ماه گذشته هیچ موردی حمله تروریستی در سین‌کیانگ شاهد نبودیم. احساس رضایت‌خاطر، امنیت و آسایش در میان ساکنان محلی تقویت شده است.

ماه اوت ۲۰۱۸ کمیته موسوم به کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل گزارشی منتشر کرده و در آن گفت بیش از یک میلیون تن از اعضای اقلیت اویغور و دیگر اقلیت‌های ترک مسلمان چین در کمپ‌های «مقابله با افراط‌گری» و «بدون در نظر گرفتن حقوق» به صورت دسته‌جمعی در بازداشت قرار گرفتند و تعداد دو میلیون تن دیگر از آنها نیز در کمپ‌های «بازآموزی» نگهداری می‌شوند.

ماه ژانویه شهرت ذاکر رئیس دولت منطقه‌ای سین‌کیانگ چین که خودش اویغور است، گفت: برآورد یک میلیون نفری سازمان ملل یک شایعه است. تأسیسات مورد اشاره یکسری مکان‌های آموزشی و تربیتی موقت هستند که در کاهش افراط‌گری آموزش به ساکنان درباره قوانین و کمک به آنها در یادگیری زبان چینی بسیار مؤثر بوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha