• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 97112814297
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

از سوی رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد؛

تشریح جزئیات منشور حقوق و مسئولیت‌های دانشجویی

محیط دانشگاه

رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین منشور حقوق و مسئولیت‌های دانشجویی در فصل‌های ۹ گانه و با هدف پوشش دغدغه‌های کلان دانشجویی خبرداد.

به گزارش ایسنا، محمد حسین مطهری رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست کارشناسان مسئول کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در مجتمع فرهنگی و تفریحی توریست توس مشهد مقدس برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت: در مجموعه کمیسیون دانشجویی شورای فرهنگی با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم قوانین این حوزه به دلیل آنکه در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ نوشته شده با یک گسیختگی روبه‌رو است. از سویی دیگر بسیاری از قوانین و آئین‌نامه‌های ما کارکرد خاص خود را نداشتند؛ چراکه موضوعات به‌روز دیگری مطرح شده است بنابراین از سال ۱۳۹۲ به بررسی این قوانین پرداختیم.

وی افزود: امروز فضای دانشگاهی متکثر تر و متنوع‌تر شده است؛ بنابراین تلاش کردیم تا ارزیابی مجددی در قوانین داشته و تغییر نگرش و اصلاحاتی ایجاد کنیم. باید نقشه راهی برای پیشروی در ساحت‌های مورد نظر خود داشته باشیم از این رو بحث منشور حقوق و مسئولیت‌های دانشجویی را در ۹ فصل ارائه کردیم تا دغدغه‌های کلان دانشجویی را پوشش دهیم و براساس آن پیش رویم. برای این‌کار یکسری پژوهش تاریخی انجام دادیم. بنابر پژوهش‌ها از سال ۱۲۹۶ قانون معارف در دوره قاجار تدوین شد تا به امروز قوانین گوناگونی در این حوزه صورت گرفت.

مطهری ادامه داد: پیش از انقلاب سال ۱۳۵۶ طرحی توسط وزارت آموزش عالی نوشته شد. در دولت دهم نیز طرحی از سوی وزارت علوم ارائه شد. از سویی دیگر مجموعه قوانین و حقوقی توسط نهاد دانشجویی در مجموعه‌ای تدوین و چاپ شد. همچنین در زمینه منشورهای حقوق دانشجویی تجربه‌های جدی در بخش‌های گوناگون دانشگاه‌های دنیا وجود دارد، بنابراین برای نخستین‌بار ۹ منشور حقوق دانشگاهی را ترجمه کردیم.

رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مرحله بعد برخی از مسئولان مقالاتی نوشتند که پس از آن متن پیشنهادی منشور حقوق دانشجویی برای نخستین بار نوشته شد. همچنین در کمیسیون عالی شورای فرهنگی، ویراست دوم این منشور مطرح و تصحیح شد. در ویراست سوم منشور تلاش کردیم به سمت بدنه و بخش‌های دانشجویی برویم و در فاصله نقل و انتقالات شورای دانشجویی از فرصت استفاده کرده و ویراست سوم منشور را در اختیار دانشجویان فعلی قرار دادیم، تا دیدگاهشان را در این رابطه بدانیم‌. درواقع تلاش می‌کنیم منشوری ارائه دهیم که تا حد امکان بی‌نقص باشد؛ چراکه متن مهمی، برای اجرا در دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه «ما در فضاهای تربیتی وارد نمی‌شویم و دانشجو را رشید نمی‌خواهیم» خاطرنشان کرد: درواقع رشید بودن دانشجو بدین معناست که از قوانین آگاه باشد و حوزه فعالیتی خود را بداند. درواقع این آگاهی دانشجو به نفع عوامل اجرایی ما نبوده و تنها انباشتی از تکالیف را برای دانشجو درنظر گرفته‌اند؛ بنابراین منشور حقوق دانشجویی تمرین و گفتمان مهمی برای دانشجو است که باید آن را جدی بگیریم.

مطهری توضیح داد: متن منشور حقوق دانشجویی در ۹ فصل نوشته شده که هر فصل دارای حقوقی در حوزه‌های گوناگون است. در فصل نخست حقوق بنیادین مطرح شده، فصل دوم حقوق و مسئولیت‌های آموزشی دانشجویان، سوم حقوق و مسئولیت‌های مرتبط با مالکیت فکری است، درواقع از دیدگاه ما این بحث به‌ویژه در حوزه پزشکی اهمیت دارد. در این فصل حقوقی را برای آفرینش‌های دانشجویی قرار دادیم، فصل چهارم مربوط به حقوق و مسئولیت‌های مرتبط با تسهیلات و خدمات است، فصل پنجم حقوق و مسئولیت‌های زنان دانشجو است. درواقع علاقه‌مندیم تا دانشجو، مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی داشته باشد؛ بنابراین تلاش کردیم به حوزه زنان و مادران توجه جدی کنیم.

وی گفت: فصل ششم مربوط به حقوق و مسئولیت‌های معلولان است، در فصل هفتم حقوق و مسئولیت دانشجویان در مدیریت دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی مطرح شده که از دید ما هر جمع دانشجویی، نوعی تشکل محسوب می‌شود، فصل هشتم حقوق انضباطی و در فصل نهم مباحث اجرایی مطرح شده است. اصرار داریم پس از تصویب، منشور به‌صورت آزمایشی در چند دانشگاه پیاده شود. ما همواره تلاش کردیم تا این منشور ایده‌آل‌ها و خواست‌هایی را محقق کرده و در عین حال در حوزه اجرا نیز مشکلی نداشته باشد. از سویی دیگر کوشش‌مان این بوده که مباحث کلان حوزه‌های دانشجویی در منشور قید شود.

مطهری با بیا اینکه «یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه صورت گرفته مالکیت فکری بوده که بسیار جدی مورد توجه قرار گرفته است» بیان کرد: این توجه برای ما چالش‌های بسیاری در بر داشت. برای نمونه در بند ۳۰ منشور، کلیه آفرینش‌های فکری دانشجویان اعم از صنعتی، ادبی و هنری از قبیل اختراع کتاب، پایان‌نامه، مقاله، فیلم، عکس، شعر و … که به عناوینی چون کار کلاسی و پروژه دانشجویی انجام شوند از حمایت برخوردار خواهند شد.

رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بند ۳۲ منشور، دانشجو موظف است متناسب با مقطع تحصیلی خود به تولید کارهای اصیل بپردازد و در صورت بهره‌گیری از آثار دیگران، نام آفریننده اصلی را ذکر کند. از سویی دیگر می‌کوشیم باب مشارکت‌های گروه‌های گوناگون دانشجویی ازجمله انجمن‌های علمی افزایش یابد. اصرار ما براین است که تشکل‌های دانشجویی صرفاً سیاسی دیده نشود و در فصل نهم نظام اجرایی توجهی جدی به کانون‌ها، نشریات و … برای تخصیص منابع دیده شده است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.