• دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97112915194
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۹ بهمن ماه

گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸

 گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸

پنجمین جلسه بررسی بودجه سال ۹۸، منبع تامین بدهی‌های دولت در سال ۹۸، تجمع برخی از شرکت کنندگان آزمون وکالت جلوی مجلس، پیشنهاد یک نماینده برای نامگذاری ۲۴ بهمن به نام «روز مرزبانان» و …از جمله مهمترین اخبار امروز (دوشنبه) ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی برگزار شد وادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۹۸ کل کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. در این جلسه تعدادی از دانشجویان «جامعه المصطفی» از کشورهای ژاپن و جمهوری چک در صحن مجلس حضور یافتند.

در جلسه نوبت صبح امروز و در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸، مجلس شورای اسلامی منبع تأمین بدهی‌های دولت در سال ۹۸ را تعیین کرد.

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای به دولت اجازه دادند که هزار میلیارد تومان از بدهی‌های مربوط به واگذاری به تعاونی‌ها را از طریق فروش سهام تأمین کنند.

مجلس وزارت ورزش و جوانان را مکلف کرد با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی تا پایان شهریور ۹۸ شرایط پذیرش باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار پایه فرابورس را فراهم کند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به واگذاری باقی مانده سهام خود در شرکت بیمه البرز تا پایان سال ۹۸ کردند.

در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای روش‌های پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری در سال آینده را تعیین کردند.

محمدرضا تابش هم در اخطاری مستند به اصل ۱۶۷ قانون اساسی و تذکری مستند به آئین نامه داخلی مجلس با اشاره به طرح پیشنهادات زیادی در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس گفت که با توجه به حساسیت افکار عمومی به عملکرد مجلس، باید پیشنهاداتی مطرح شود که مسائل مهم، کلان و ملی در آن مطرح است.

همچنین محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این‌که استفاده از منابع خارجی برای احداث و توسعه طرح‌ها خلاف قانون نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت را در قانون برنامه ششم توسعه مکلف کرده تا از منابع خارجی برای توسعه و احداث طرح‌های عمرانی استفاده کند. دولت سعی دارد تا از همه منابع خارجی برای رشد اقتصادی استفاده کند.

همچنین یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت که رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به رئیس مجلس از نمایندگان امضا کننده نامه‌ای مربوط به درآمدهای نفتی شکایت کرده است تا این موضوع در هیأت نظارت بررسی شود.حسینی افزود: ۹ نماینده مجلس نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند که ناظر به گزارش دیوان محاسبات در تفریغ بودجه ۹۵ است که رئیس دیوان محاسبات آن را در ۴ بهمن سال ۹۶ قرائت کرد.

در جلسه علنی نوبت عصر هم در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح ها را در سال ۹۸، ۳۰ میلیارد دلار تعیین کردند.

در مصوبه ای دیگر نمایندگان به دولت اجازه دادند ۱۵ درصد فاینانس را از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین کند.

در دامه بررسی جزییات بودجه، مجلس به شرکت های دولتی مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۴۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی و به شهرداری‌های کشور مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال را داد.

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر مقرر کردند که مجوز اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه در سال آینده تمدید شود.

جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس گفت: طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به دنبال حفظ مدیران بازنشسته در عرصه مدیریتی کشور است.

همچنین سیده فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، آخرین جلسه این کمیسیون برای بررسی نحوه اجرای بند (ب) ماده ۱۷ قانون برنامه ششم درباره حساب واحد خزانه را تشریح کرد و گفت: در راستای انجام وظیفه نظارتی مجلس، از سازمان‌های مشمول خواسته شده گزارشی از نحوه اجرای بند (ب) ماده ۱۷ قانون برنامه ششم درباره حساب واحد خزانه را ارائه دهند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر هم پیشنهاد کرد ۲۴ بهمن به نام «روز مرزبانان» نامگذاری شود.

در جریان جلسه علنی نوبت صبح حبیب‌اله دهمرده، نماینده مردم زابل در تذکری خواستار رسیدگی دولت به معضل خشکسالی در سیستان و بلوچستان شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی هم در تذکری ضمن اینکه از هیئت رئیسه مجلس خواست که در جلسه‌ای در مجلس وزارت اطلاعات، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و نیروی انتظامی در خصوص قاچاق دام به خارج از کشور پاسخگو باشند، اظهار کرد: شنیده می‌شود عربستان در خصوص خروج دام از کشور پول در اختیار افراد قرار می‌دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نشستی آخرین تحولات سوریه و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص با حضور مسئولان وزارت امور خارجه مورد بررسی قرار داد. علی نجفی در این باره گفت: در این نشست مسئولان ذی ربط گزارشی از آخرین تحولات سوریه ارائه نمودند. همچنین ابعاد و پیامدهای اعلام خروج آمریکا از سوریه مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۲۱ نفر از نمایندگان مجلس را در خصوص حضور پر شور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و بیانیه ۱۸۴ نفر از نمایندگان در خصوص خصوص اقدام سپاه پاسداران در توقیف و برخورد با کشتی‌های صیادی خارجی را قرائت کرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد هم در جلسه نوبت بعدازظهر مشروح تذکرات کتبی به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت کرد که طی آن نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی عاجل وزیر صنعت نسبت به افزایش قیمت خودروهای داخلی رسیدگی شدند.

امروز همچنین جمعی از شرکت کنندگان در آزمون وکالت مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار افزایش ظرفیت پذیرفته شدگان آزمون وکالت سال ۹۷ شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۹ ۱۲:۲۷

حذف یارانه کلا واصلا به هر شکل ممنوع می باشد مردم به هیچ وجه اصلا حذف یارانه را اصلا را قبول ندارند وهمه مردم خخواهان یارانه شان هستند

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۹ ۱۲:۲۹

چون در سال 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشد خرید خدمت سربازی در سال 98 باشد مناسب تر است