• دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97112915406
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

لاریجانی تاکید کرد

استفاده از نتایج پایان نامه‌های دانشجویان علوم پزشکی در تصمیم‌گیری‌ها

باقر لاریجانی

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم بهره برداری از نتایج پژوهش در سیاستگذاری‌های نظام سلامت تاکید کرد و گفت: از برنامه‌های مهمی که مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی پیگیری خواهد کرد اجرای پروژه‌هایی در زمینه ارتقای کیفیت پایان نامه‌های دانشجویان علوم پزشکی و استفاده از نتایج این پژوهش‌ها در تصمیم گیری ها است.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، در نشست شورای مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته در این مرکز گفت: مرکز ملی بازوی تحقیق و توسعه حوزه معاونت آموزشی است و ضروری است تا ساز و کار همکاری حوزه‌های معاونت با این مرکز طراحی شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با حضور در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، پس از استماع گزارش عملکرد ۹۷ و برنامه‌های سال ۹۸ این مرکز بر لزوم همکاری حوزه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت با مرکز ملی برای تولید شواهد در جهت توسعه سیاست‌های تحول در آموزش تاکید کرد.

دکتر لاریجانی ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی مناسب در حوزه آموزش علوم پزشکی را یکی از الزامات پشتیبان تصمیم گیری در این حوزه ذکر کرد و اظهار داشت: شواهد لازم برای تصمیم گیری در حوزه آموزش باید از طریق همکاری مدیریت‌های معاونت با مرکز ملی تولید شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در حوزه آموزش پزشکی گفت: حوزه‌های همکاری مدیریت‌های حوزه معاونت آموزشی با مرکز ملی تا پایان سال مشخص و ساز و کارهای همکاری مشترک برای اجرای پروژه‌های مشترک مشخص خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: توانمندسازی بدنه دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف پژوهش و سیاستگذاری در آموزش علوم پزشکی یکی از برنامه‌هایی است که در آینده توسط مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی پیگیری می‌شود.

وی بر لزوم بهره برداری از نتایج پژوهش در سیاستگذاری‌های نظام سلامت تاکید کرد و گفت: از برنامه‌های مهمی که مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی پیگیری خواهد کرد اجرای پروژه‌هایی در زمینه ارتقای کیفیت پایان نامه‌های دانشجویان علوم پزشکی و استفاده از نتایج این پژوهش‌ها در تصمیم گیری ها است.

دکتر لاریجانی در پایان به ظرفیت‌های مناسب مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی برای بهره برداری از توانمندی‌های اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد این مرکز بتواند با انجام مطالعات کشوری از این توانمندی‌های درراستای اجرای بهتر برنامه تحول و نوآوری در آموزش استفاده نماید.

مطالعات ملی برای پشتیبانی از سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در آموزش علوم پزشکی در دست پیگیری است


در این نشست دکتر سعید عسگری قائم مقام رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با اشاره به سابقه راه اندازی این مرکز گفت: خوشبختانه با حمایت‌ها و مدیریت معاون محترم آموزشی تیم مدیریتی مجربی در این مرکز گردآمده و در این مدت زمان کوتاه دستاوردهای خوبی حاصل شده است.

دکتر عسگری ابراز امیدواری کرد: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی مرجعی برای توسعه پژوهش در آموزش پزشکی باشد و با حمایت از طرح‌های مرتبط با آموزش بسترهای ارتقای این حوزه در سطح کشور فراهم آید.

وی به برگزاری ۳ فراخوان در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۲ طرح پژوهشی از طرح‌هایی که در فراخوان اول مصوب شده بود خاتمه یافته است. در فراخوان دوم هم ۵۶ طرح پژوهشی مصوب شده و ۱۳۷ طرح نیز در فراخوان سوم دریافت شده است.

قائم مقام رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی از حمایت‌های مرکز از طرح‌های پژوهشی یاد کرد و گفت: علاوه بر گرنت های پژوهشی در قالب فراخوان، گرنت های تشویقی نیز به برگزیدگان جشنواره شهید مطهری، المپیادهای دانشجویی و … اعطا می‌شود.

وی افزود: در قالب برنامه توانمندسازی، ۱۰ کارگاه توانمند سازی برای اعضای کمیته‌های تخصصی مرکز و داوران مرکز و ۲ کارگاه هم برای بسته‌های تحول برگزار شده است.

دکتر عسگری به راه اندازی واحدهای پژوهشی نصر در ۱۰ حوزه مختلف از جمله افق یابی و آینده نگاری، مدیریت و ترجمان دانش، تحلیل سیاستی و … اشاره کرد و گفت: برنامه‌های این واحدها تدوین شده و خلاصه‌های سیاستی در زمینه‌هایی که به مرکز سفارش داده شده تدوین شده است.

وی ضمن اعلام آمادگی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی برای همکاری با حوزه‌های ستادی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: تا کنون ۱۴ طرح از حوزه‌های مختلف معاونت آموزشی دریافت شده و عناوین و متدولوژی پیشنهادی برای طرح‌های واحدهای معاونت آماده شده که ارائه خواهد شد.

در ادامه دکتر شهرام یزدانی، معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با تشریح اقدامات این مرکز در سال ۱۳۹۷، برنامه‌های سال ۹۸ را تشریح کرد و گفت: استقرار کامل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نصر به منظور راه اندازی سامانه‌های ملی در این حوزه یکی از برنامه‌های سال ۹۸ است و باتوجه به راه اندازی واحدهای پژوهشی در مرکز در نظر است تا این واحدها به طور کامل استقرار یابند.

دکتر یزدانی به دو مأموریت واسپاری شده به مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: ۲ کلان پروژه مرجعیت علمی و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم از برنامه‌هایی هستند که در مرکز اجرا خواهد شد.

وی از طراحی ۱۲ کارگاه توانمندسازی برای سال ۹۸ سخن گفت و اظهار داشت: اقدامات اولیه برای راه اندازی مجله پژوهش‌های استراتژیک در آموزش پزشکی صورت گرفته و این مجله در سال آیندت راه اندازی خواهد شد.

معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی به آغاز فعالیت واحد کوهورت آموزش علوم پزشکی کشور در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: همکاری مشترک با حوزه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت از برنامه‌هایی است که در سال آینده اجرایی می‌شود.

به گزارش وبدا، وی با ذکر عناوین پروژه‌های پیشنهادی برای حوزه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، به تشریح ساختار مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی پرداخت و گفت: برنامه‌های راهبردی برای تمامی واحدها تدوین شده و با بهره مندی از ظرفیت نیروهای جوان محصولاتی نیز در کوتاه مدت حاصل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.