• سه‌شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۳:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97113015577
  • خبرنگار : 71616

شریفی:

۷۰ درصد ظرفیت صنعت سنگ بدون استفاده مانده است

معادن سنگ

به گفته‌ دبیر انجمن سنگ ایران، واحدهای این صنعت با وجود ظرفیت ۱۸۰ میلیون مترمربعی فقط با حدود یک‌سوم ظرفیت اسمی خود مشغول به کار هستند؛ بنابراین مهمترین اولویت این صنعت فعال‌شدن ظرفیت‌های خالی‌مانده است.

احمد شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به طور تقریبی ظرفیت صنعت سنگ ایران ۱۸۰ میلیون متر مربع در شش هزار واحد فرآوری است که میزان تولیداتشان به حدود ۶۰ میلیون متر مربع می‌رسد که از این میزان، ۱۰ میلیون متر مربع صادر و ۵۰ میلیون آن صرف تأمین نیاز داخل می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری به دلیل کاهش ساخت و ساز، تولید نیز محدود شده است. در سال ۱۳۹۱ میزان ساخت و ساز در حدود ۱۴۰ میلیون متر مربع زیربنا بوده است در حالی که در حال حاضر این رقم بین ۵۰ الی ۶۰ میلیون متر مربع در نوسان است. بنابراین کاهش چشمگیر ساخت و ساز که در سال جاری ایجاد شده و قطعاً تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت، باعث شده رونقی که در مصرف سنگ در داخل وجود داشت از بین برود.

وی افزود: بخش عمده واحدهای فرآوری تولیدکننده‌هایی هستند که کیفیت صادراتی ندارند و محصولاتشان در مصارف داخلی قابل عرضه است؛ لذا بایستی حرکت اساسی از سوی دولت و مجموعه وزارت صمت صورت گیرد. در این زمینه باید واحدهای فرآوری تشویق و امکانات در اختیارشان قرار گیرد. همچنین لازم است که مشکلاتی همچون مشکلات مدیریتی، نقدینگی در گردش و مشکلات سخت‌افزاری سیستم حل شده و ارتقای کیفی در راستای تولید سنگ استاندارد ایجاد شود.

شناسایی بازارهای هدف؛ راه احیای دوباره صنعت سنگ

شریفی مهمترین اقدام ضروری برای احیای دوباره این صنعت را شناسایی بازارهای هدف دانسته و معتقد است که بایستی تسهیلات ارائه و امکانات فراهم شود تا محصولات در بازارهای هدف عرضه شوند. این حرکت اساسی، مقداری زمان‌بر بوده و عزم جدی دولت و وزارت صمت را می‌طلبد تا پتانسیل موجود برای صادرات که در حال حاضر در حد ۱۰ میلیون متر مربع است، به حداقل ۵۰ میلیون متر مربع برسد؛ چرا که بازار بین‌المللی ظرفیت پذیرش و جذب این افزایش تولید کمی و کیفی را دارد اما عوامل متعدد باعث شده که ایران در صنعت سنگ در حجم صادرات ۱۰ میلیون متر مربعی باقی بماند.

دبیر انجمن سنگ ایران در رابطه با شناسایی بازارهای هدف و ایجاد امکانات و تسهیلات در آنها بیان کرد که اقداماتی همچون ایجاد نمایشگاه‌های دائمی، انبارهای دائمی، حمایت دولتی در راستای تجمیع واحدهای صنعتی و شرکت‌های مدیریت صادرات و همچنین ارتقای کیفیت و فرهنگ صادرات نیز در این صنعت می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ چرا که سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفته و پتانسیل‌ها در این زمینه موجود است و می‌توان از این رکود ایجاد شده نجات یافت.

وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از واحدهای فرآوری سنگ تعطیل شده‌اند چرا که وقتی از شش هزار واحد موجود با ظرفیت ۱۸۰ میلیون متر مربعی، تنها یک سوم ظرفیت فعال است، طبیعی است که بسیاری از واحدهای فرآوری تعطیل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.