• سه‌شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97113015826
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ بهمن ماه

گزارش ایسنا از چهارمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸

گزارش ایسنا از چهارمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸

احتمال سه شیفته شدن احتمالا جلسات بررسی بودجه، مجوز مجلس برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای تجهیز فضاهای آموزشی، تکلیف دولت به سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی، مجوز مجلس به وزارت نفت برای انتشار ۳ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی و چهارمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸ هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی در پاسخ به تذکر محسن کوهکن نماینده لنجان، در انتقاد از وضعیت اداره مجلس گفت که هیات رئیسه جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد و احتمالاً جلسات بررسی بودجه به صورت سه شیفت برگزار می‌شود.

علی مطهری هم در واکنش به تذکر دو نماینده مجلس درمورد نحوه اداره جلسات بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۸ توسط هیات رییسه توضیحاتی ارائه کرد.

در هفتمین جلسه بررسی جزئیات بودجه ۹۸، مجلس تکلیف دولت را در تسویه بدهی های قطعی اش به اشخاص حقیقی و حقوقی که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال ۹۷ ایجاد شده، روشن کرد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۵۰ هزار میلیارد برای بازپرداخت اصل و سود سر رسید شده در سال ۹۸ کردند.

در ادامه جلسه امروز نمایندگان  دولت را مکلف به انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز کردند و به وزارت اقتصاد مجوز تاسیس نهادهای واسط با مدیریت و مالکیت دولت را دادند که معاملات این نهاد مشمول معافیت‌های مالی می شوند.

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند مالیات بر ارزش افزوده برخی صنوف مثل آهن فروش‌ها، سنگ فروش‌ها و نجاران کمتر از ۹ درصد تعیین شود.

در مصوبه ای دیگر نمایندگان به دولت اجازه دادند هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی منتشر کند

همچنین مجلس با ۸۷ رای موافق، ۹۳ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر با پیشنهادی مبنی بر افزایش مالیات اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مخالفت و در مصوبه‌ای دیگر مقرر کرد که کارانه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مشمول مالیات پلکانی می‌شود.

در جلسه علنی امروز بهروز بنیادی نسبت به توزیع برگه‌ای مربوط به مالیات مشاغل مختلف در سال گذشته در مجلس انتقادت کرد و گفت که آمار منتشره در این برگه درست نیست و علی مطهری در این باره گفت: هیچ یک از اعضای هیات رئیسه این برگه را امضاء نکردند .

نمایندگان در ادامه بررسی جزییات بودجه درآمدی بند ی تبصره ۵ را تصویب کردند و بر این اساس به وزارت نفت اجازه انتشار سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی دادند.

در مصوبه‌ای دیگر ضمن تصویب مالیات پلکانی از ۱۰ تا ۳۵ درصد برای حقوق کارمندان، مقرر شد در سال ۹۸ حقوق‌های ماهانه کمتر از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از مالیات معاف شوند.

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند عوارض وصولی ارزش افزوده در شهرستان تهران به نسبت هشتاد و هشت درصد (۸۸%) نقاط شهری شهر تهران و دوازده درصد (۱۲%) نقاط روستایی و عشایری توزیع شود.

در ادامه جلسه علنی بعدازظهر مسعود پزشکیان از طرح پیشنهادات زیاد نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه انتقاد کرد و گفت: از ۱۵۷ پیشنهاد بودجه‌ای نمایندگان تنها ۷ پیشنهاد به تصویب رسیده است.

نمایندگان مجلس بندی از لایحه بودجه۹۸ را تصویب کردند که به موجب آن علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، ۲۰ تومان به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب از مشترکان آب دریافت می شود. محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در جریان بررسی این بند از لایحه بودجه گفت که با این مصوبه به طور متوسط آب بهای شهری ۱۶ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

همچنین  مجلس در مصوبه ای عوارض برق مصرفی در سال آینده را ۱۰ درصد تعیین کرد که براساس آن عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰ /۸/ ۱۳۹۴ به میزان ده‌ درصد (۱۰%) مبلغ برق مصرفی در سقف هجده هزار و ششصد میلیارد (۱۸.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود. به موجب این مصوبه مشترکان روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند.

درجلسه عصر امروز حبیب الله دهمرده در تذکری شفاهی با اشاره به  جنایت تروریستی خاش_ زاهدان گفت: یکبار برای همیشه به اشرار و اربابان آنها درسی فراموش نشدنی داده شود تا استان سیستان و بلوچستان از لوث وجود منحوس آنها پاک شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در اخطاری با استناد به بند 1 اصل 43 قانون اساسی، خطاب به هیات رئیسه بیان کرد: فردا صبح قبل از جلسه علنی مجلس در خصوص افزایش قیمت‌ها مانند قیمت گوشت یک جلسه برگزار کنیم و علی مطهری خطاب به وی گفت: این کار خلاف آئین‌نامه است.

همچنین سوال دو نماینده مجلس از وزرای ارتباطات و علوم اعلام وصول شد و یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۱-۳۰ ۱۵:۰۳

حذف یارانه کلا به هر شکل ممنوع می باشد مردم به هیچ وجه اصلا حذف یارانه را اصلا قبول ندارند وهمه مردم خواهان یارانه شان هستند