• چهارشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97120100275
  • خبرنگار : 71567

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد

دستیابی به مرجعیت علمی نیازمند توجه به آموزش‌های الکترونیکی/ ضرورت تغییر نحوه جذب اساتید

دستیابی به مرجعیت علمی نیازمند توجه به آموزش‌های الکترونیکی/ ضرورت تغییر نحوه جذب اساتید

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که دستیابی به مرجعیت علمی تا ۴۰ سال آینده نیازمند تحولات اساتید در عرصه آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها است، گفت: برای این امر باید تمامی رویکردها اعم از آیین‌نامه‌ها، شیوه پذیرش دانشجو، نحوه جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تغییر کند.

به گزارش ایسنا، دکتر زاهدی در سیزدهمین دوره ملی و هفتمین دوره بین‌المللی کنفرانس یادگیری و یاددهی الکترونیکی که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه خواجه نصیر در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه ایران در حوزه آموزش عالی دستاوردهای زیادی به دست آورده است، در این باره توضیح داد: ما در افق ۴۰ ساله خود باید به جایگاه مرجعیت علمی دست یابیم که دستیابی به این جایگاه به هیچ عنوان دور از انتظار نیست، همچنان که در حال حاضر در بسیاری از رشته‌های علمی رتبه‌های زیر ۱۰ را کسب کردیم. به گونه‌ای که ایران در حوزه سلول‌های بنیادی رتبه دوم و در رشته‌هایی نظیر هوا فضا، نانو، سوخت هسته‌ای رتبه‌های زیر ۱۰ را در دنیا از آن خود کرده است. همچنان که این موفقیت در حوزه‌های بهداشت نظیر داروسازی، بیوشیمی و در حوزه‌های وزارت علوم نظیر زیست فناوری نیز به دست آمده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: برای دستیابی به مرجعیت علمی در افق ۴۰ سال آینده لازم است که از وضعیت فعلی آموزش عالی و علمی کشور خارج شویم و دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شوند تا در نهایت بتوانیم از اقتصاد سنتی مبتنی بر نفت به اقتصاد مبتنی بر دانش دسترسی پیدا کنیم. در این صورت است که می‌توانیم مرجعیت علمی را کسب کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: افق فعلی در دستیابی به مرجعیت علمی یک افق ۱۲ ساله است و برای رسیدن به این جایگاه دانشگاه‌های ما باید آموزش به سبک فعلی را کنار بگذارند و از امکانات و پتانسیل‌های آموزش الکترونیکی استفاده کنند. ضمن اینکه رویکردها باید در انواع آئین‌نامه‌های علمی آموزشی شیوه پذیرش دانشجو، آئین‌نامه‌های دانشجویی، نحوه جذب اساتید و دانشگاه‌ها که اغلب مقاله محور هستند، تغییر یابند، در غیر این صورت به دانشگاه کارآفرین مورد نظر دست نخواهیم یافت.

دکتر زاهدی با تاکید بر اینکه آموزش‌های الکترونیکی بیشتر فناوری نرم است، گفت‌: دانشگاه‌ها باید در این عرصه با جامعه همراه شوند و برای همراهی دانشگاه و جامعه لازم است که فناوری‌های نرم در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرند و در این حالت است که نهادهای خصوصی و عمومی نیز به صورت جدی در این عرصه حضور پیدا می‌کنند و تغییرات قابل توجهی در عرصه‌های فرهنگی حکمرانی، تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و توسعه اتفاق خواهد افتاد و به این ترتیب است که ما می‌توانیم به مرجعیت علمی دست یابیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha