• جمعه / ۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۶:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97120200993
  • خبرنگار : 71470

دلیل دهن‌کجی بازار به پیش‌فروش خودرو

بازار خودرو

یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: رفتارهای دولتی و خودروسازان مبنی بر اینکه بازار خودرو دارای حاشیه سود قابل توجهی است، در کنار افزایش تقاضا و ورود سرمایه‌های سرگردان عاملی شد تا در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم و پیش‌فروش‌ها هم نتوانند تاثیری بر آن بگذارند.

امیرحسن کاکایی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با دلایل بی‌تاثیر بودن پیش فروش و فروش فوری خودروسازان بر بازار، گفت: وضعیت بازار خودرو در یک سال اخیر به واسطه تحریم‌ها، کاهش حجم تولید، افزایش حجم تقاضا و امثال آن بسیار پیچیده است.

این کارشناس صنعت خودروسازی با تاکید براینکه خودروسازان با کمبود تولید واقعی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در یک سال اخیر راه حل‌هایی برای کاهش و رفع مشکلات تولید ارائه نشده و این در حالی است که همه به این موضوع اذعان دارند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و نهاده‌های داخلی و وارداتی تولید و کاهش تیراژ تولید عاملی شد که قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه کسی موافق افزایش قیمت از سوی خودروسازان نیست، بازار رشد قیمت خودرو را کلید زد و حتی فشارهای دولتی عامل کاهش قیمت خودرو در بازار نشد.

این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور شد: دولت در چند ماه اخیر مدعی بود که کاهش عرضه دلیل اصلی افزایش قیمت است و به همین دلیل دستور پیش فروش جدید را با توجه به تعهدات سابق صادر کرد که آن هم تأثیری بر بازار نداشته است. در واقع، بازار و فعالان آن با محک و بررسی آینده عرضه و توان تولید خودروسازان، وقعی به پیش فروش و فروش فوری خودروسازان ننهادند.

کاکایی با اشاره به اینکه دلالان و برخی افراد از این بازار سود قابل توجهی را بدون پرداخت مالیات دریافت کرده‌اند، یادآور شد: بازار خودرو در شرایط فعلی بسیار جذاب است و به راحتی سیر نخواهد شد و این در حالی است که رفتار دولت در قیمت‌گذاری و حاشیه سود قابل توجه، سودهای خوبی عائد افراد می‌کند.

این کارشناس صنعت خودروسازی گفت: اثرات تصمیم‌های فعلی دولت و خودروسازان مبنی بر پیش فروش و فروش فوری حداقل نیاز به دو ماه فرصت دارد.

کاکایی به رفتار دولت مبنی بر اینکه راهکارهایی نسبت به رفع مشکلات تولید انتخاب نکرده است، اشاره و بیان کرد: دولت باید برنامه دقیقی در زمینه رفع مشکلات تولید با نگاه به دانش فنی و فناوری‌های به روز داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۳ ۰۹:۱۲

وقتی کارشناس خودرو... باشد وضع بازار وتولید معلوم است که اشفته باشد نظر مردم عادی کارشناسی تر از نظر کارشناسان (دلال)است

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۳ ۱۰:۳۵

الان دقیقا دهن کجی شون چی بود؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۳ ۱۲:۱۹

کافی کسی حق فروش نداشته باشه تا پنج سال مگه تفاوت با بازار آزاد به دولت بده البته نمی خوان

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۳ ۱۳:۲۳

باور كنيد اگه وزير نداشتيم و كارخانه اتومبيل سازي نداشتيم وضعمون ازين بدتر نبود

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۳ ۲۳:۲۶

ابوی جان سیستم قانون و دستگا ه دولتی و اجرایی و قضایی می باشد که .... مدیریت کسانی که زیر نظر قانون با داشتن تجربه و توانایی کشور را اداره می کنند و ر سانه ها عمومی هم افکار و انتقادات را سانسور نمی کند و کشور کشور می شود بله بد و بخواب دیره