• جمعه / ۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 97120301175
  • منبع : نمایندگی فارس

کینوا؛ گیاهی مغذی اما ناشناخته

کینوا

غلات از دیرباز تاکنون نقشی مهم در رژیم غذایی انسان بازی کرده و همواره منبعی غنی و مطمئن برای تامین انرژی و پروتئین محسوب شده است.

به گزارش ایسنا ، به عقیده تمام صاحب‌نظران و دانشمندان، تداوم زندگی تمام جانواران، خصوصا انسانی به حیات گیاهان گره خورده است؛ اگر گیاهان را از زندگی انسان حذف کنیم، به حتم کیفیت و کمیت این زندگی به شدت تنزل پیدا خواهد کرد.

دانشمندان تاکید دارند که انسان با رژیم غذایی گیاهی امکان تداوم حیات را خواهد داشت اما بدون گیاهان و با حذف مواد گیاهی از رژیم غذایی به حتم با مشکلات و دشواری‌های عدیده‌ای روبرو می‌شود.

یک کارشناس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تایید این نکته که گیاهان، نقشی تعیین کننده و حیاتی در رژیم غذایی انسان بازی کرده و می‌کنند، گفت: گروه غلات از مهمترین گروه‌های گیاهی بوده و زندگی انسان‌ها وابسته به آن است.

مهدیه فرید که در یک کارگاه آموزشی سخن می‌گفت، با بیان اینکه گندم، ذرت، برنج، جو، جو دوسر و چاودار، از عمده غذاهای حیاتی انسان در سراسر دنیا محسوب می‌شود، افزود: یکی از گونه‌های گیاهی که ارزش غذایی مناسبی برای انسان دارد، گیاهی به نام کینوا است.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: کینوا گیاهی متعلق به خانواده Chenopodiaceae است که اسفناج و چقندر قند را نیز شامل می شود و حدود ۲۵۰ گونه از این خانواده در سراسر دنیا وجود دارد .

او اضافه کرد: کینوا به عنوان شبه غلات پخته و مصرف می شود؛ دانه و برگ های کینوا، قسمت های خوراکی آن محسوب می شود و هر چند این گیاه خصوصیات غلات را دارد، اما به عنوان شبه غلات عنوان شده است .

این کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت بیان کرد: هر ۱۰۰ گرم کینوا، ۳۶۸ کیلوکالری انرژی دارد و محتوای پروتئین در دانه های خشک کینوا نیز بین ۱۶.۵- ۱۳.۸ درصد است که به طور میانگین ۱۵ درصد محاسبه می شود و میزان آن بیشتر از برنج، چاودار، جو، ذرت و نزدیک به پروتئین گندم است .

فرید ادامه داد: کربوهیدرات اصلی کینوا، نشاسته است که حدود ۵۲ تا ۶۹ درصد آن را تشکیل می دهد و میزان فیبر آن نیز ۹.۷-۷ درصد است، در مقایسه با نشاسته گندم و جو، نشاسته کینوا بیشترین غلظت (ویسکوزئیه) و ظرفیت بالاتر جذب آب و تورم را دارد .

او افزود: میزان چربی کینوا ۹.۵-۲ درصد و سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند لینولئیک اسید و آلفا لینولینک اسید(امگا۶ و امگا ۳) است که از چربی های خوب محسوب می شود و به علت کمیت و کیفیت ذره های چربی آن، به عنوان جایگزین دانه چربی مورد قبول واقع شده است .

این کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت اضافه کرد: دانه های کینوا سرشار از ویتامین B ۶ و فولیک اسید است؛ بر اساس گزارش ها، سطح B ۶ و فولیک اسید در ۱۰۰ گرم کینوا، نیازهای روزانه بزرگسالان را تامین می کند .

فرید با اشاره به این که میزان مینرال آن نسبت به سایر غلات بیشتر است، گفت: محتوای کلسیم و آهن کینوا نسبت به دانه های غلات رایج، بالاتر است .

او ادامه داد: برخی مطالعات نشان داده، کینوا برای کودکان، سالمندان، افراد با سطح فعالیت ورزشی بالا، افراد با عدم تحمل لاکتوز، زنان با پوکی استخوان، افراد دچار آنمی، دیابتی ها، بیماران دچار دیس لیپیدمی، افراد چاق و مبتلا به سلیاک (این اثر به علت خاصیت آن در زمینه ارزش بالای تغذیه ای، خاصیت درمانی و فاقد گلوتن بودن) مفید است .

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت افزود: خاصیت های درمانی کینوا به وجود فیبر، مینرال‌ها، ویتامین ها، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و به ویژه «فیتوکمیکال های» موجود در این ماده غذایی مرتبط است .

فرید گفت: افزودن کینوا به غذای افراد مبتلا به سلیاک که فاقد گلوتن است، منجر به بهبود تحمل رژیم غذایی می شود و از بدتر شدن بیماری جلوگیری می‌کند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.