• شنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97120401729
  • خبرنگار : 71415

گراهام:تصمیم ترامپ برای حفظ سربازان آمریکا در سوریه هوشمندانه است/طرح خروج از سوریه احمقانه است

گراهام:تصمیم ترامپ برای حفظ سربازان آمریکا در سوریه هوشمندانه است/طرح خروج از سوریه احمقانه است

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه آمریکایی از تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای حفظ چند صد سرباز آمریکایی در سوریه استقبال کرد هر چند که پیش از آن طرح ترامپ برای خارج کردن سربازان آمریکایی از سوریه را "احمقانه‌ترین ایده ای که تا کنون شنیده" توصیف کرده بود.

به گزارش ایسنا، لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه‌ای تصمیم دونالد ترامپ برای باقی نگه داشتن  دست کم ۲۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه را یک تصمیم "بسیار هوشمندانه" خواند و آن را در راستای اشتراک بار مسئولیت مبارزه با داعش با اروپا دانست.

لیندسی گراهام در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: دونالد ترامپ سیاستهایش در قبال سوریه را اصلاح و تنظیم کرده و هدف این است اطمینان حاصل کنیم داعش مجدداً باز نخواهد گشت. اگر ما سربازانمان را در عراق حفظ کرده بودیم هرگز در آن جا شاهد ظهور داعش نبودیم. احتمالاً هزار سرباز اروپایی دیگر به جمع این تعداد ۲۰۰ سرباز اضافه خواهند شد.

گراهام در ادامه صحبتهایش گفت: اروپایی‌های زیادی به دست داعشی‌های که از سوریه به اروپا رفتند کشته شدند و اکنون آمریکا در حال واگذار کردن مسئولیتها (به اروپا) است.

گراهام ادعا کرد: تصمیم رئیس جمهور برای اطمینان حاصل کردن از این که داعش برنگردد و ایران خلأ را پر نکند یک تصمیم بزرگ بود و در نتیجه آن دیگر شاهد جنگ احتمالی بین ترکیه و کردها نیز نخواهیم بود.

او گفت که اغلب با ترامپ گفت‌وگو می‌کند و به او گفته که او شایسته اعتبار پیدا کردن از بابت نابود کردن به اصطلاح خلافت داعش است اما در کنار آن باید یک سیاست بیمه سازی به منظور اطمینان حاصل کردن از عدم بازگشت آنها وجود داشته باشد.

گراهام خاطر نشان کرد: ما نیازمند یک منطقه حائل میان ترکیه و "نیروهای دموکراتیک سوریه" هستیم. شما قطعاً نمی‌خواهید ببینید با پایان یافتن یک جنگ، جنگ دیگری آغاز شود و می‌خواهید اطمینان حاصل کنید داعش بازنگردد.

گراهام گفت: ترامپ همچنین شایستگی‌اش را در تصمیمش برای استفاده از یک نیروی کوچک آمریکایی معادل ۲۷۰۰ سرباز برای سوریه نشان داد.

او ادامه داد: در سه سال گذشته ما هشت نفر را در این جنگ از دست دادیم. این موفق ترین الگو از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است. الگوی که شامل استفاده از نیروهای بومی، کُرد و عرب به منظور انجام جنگ‌ها همراه با کمک ما می‌شود.

این اظهار نظرها در حالی از سوی لیندسی گراهام مطرح شده که او از زمان اعلام تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه بارها مخالفتش را با این تصمیم ابراز کرده بود و پیشتر رسانه‌های آمریکایی به نقل از چند خبرنگار گزارش دادند، او در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ در نشستهایی با مقامهای ارتش آمریکا بار دیگر اعتراضهای شدیدی علیه این طرح داشته است. این رسانه ها در همین راستا گزارش دادند که گراهام در  نشستی به پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا گفت که با این سیاست دولت ترامپ در قبال سوریه "دشمنی" خواهد کرد.

گراهام در ماه دسامبر گذشته، طرح اعلام شده از سوی ترامپ برای خارج ساختن همه ۲۰۰۰ نظامی آمریکا از سوریه را "لکه ننگی برای شرافت آمریکا" و "یک اشتباه بزرگ به سبک اوباما" توصیف کرد.

گراهام و منتقدان این تصمیم ترامپ به این مساله اعتراض کردند که آمریکا با چنین اقدامی همپیمانان کلیدی‌اش در سوریه نظیر شبه نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه که سال‌ها با گروه تروریستی داعش جنگیدند را تنها خواهد گذاشت. در عین حال گراهام همچنین در نشستی در تاریخ ۱۶ فوریه در پشت درهای بسته و در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ مجدداً انتقاداتی از این تصمیم خطاب به پاتریک شاناهان مطرح کرده است.

جاش روجین خبرنگار واشنگتن پست شرحی از این نشست ارائه کرده که از سوی چند خبرنگار آمریکایی دیگر شامل کریسیتینا وونگ در رسانه بریتبارت و کورتنی کیوب و کارول لی وابسته به شبکه ان بی سی نیز پوشش داده شد.

روجین نوشته است: در این نشست گراهام از شاناهان پرسید: "آیا شما به همپیمانان ما می‌گویید تا ۳۰ آوریل حضور ما به صفر خواهد رسید؟" شاناهان پاسخ داده: "بله این دستور داده شده به ما از جانب رئیس جمهور است."

در ادامه گراهام پاسخ داده: "این احمقانه ترین ایده لعنتی است که من تاکنون شنیده‌ام!" او اضافه کرده است: "اگر سیاست ما قرار است این گونه باشد که تا ۳۰ آوریل کاملاً سوریه را ترک کنیم من با این سیاست نه دوستی بلکه دشمنی نشان خواهم داد."

براساس روایت مذکور، گراهام این صحبتها را در کنار دیگر قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب که در اتاق حضور داشتند و موضع یکسانی با او داشته اند، مطرح کرده است.

سناتور آمریکایی رابرت منندز، دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بعد از این نشست خصوصی به روجین در این ارتباط گفته است: "شاناهان صداهای هماهنگی شنید که می‌گفتند، این طرح قرار نیست عملی شود و یک عزمی از جانب دو حزب وجود دارد که اجازه ندهند این اتفاق بیفتد و شما باید این پاسخ را به رئیس جمهور منتقل کنید که ما در یک دیدگاه متحد و مشترک معتقدیم این مسیر درستی برای حرکت نیست و او باید رویه را تغییر دهد."

یک قانونگذار دیگر نیز به ان.بی.سی درباره احساسش در مورد این اظهارات شاناهان در آن نشست گفت: او اعتماد من را از دست داد.

یک خبرنگار دیگر به نام سوزان گلاسر درباره یک نشست دیگر نوشت: هنگامی که ژنرال کرتیس اسکاپاروتی، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در اروپا در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ دیداری خصوصی با نمایندگان کنگره در آن جا داشت، لیندسی گراهام در پایان این نشست از اسکاپاروتی پرسید: "دستور ترامپ برای خروج همه نیروهای امنیتی از سوریه تا پایان آوریل چه تأثیری بر همپیمانان آمریکا در آن جا خواهد گذاشت؟ آیا این درست است که اگر ما این کار را تا آخر انجام دهیم دیگر هیچ همپیمانی نخواهیم داشت و یک فاجعه درست خواهد شد؟"

به گفته گلاسر، این فرمانده آمریکایی به این سوال او پاسخ مثبت داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha