• یکشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97120502181
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۵ اسفند ماه

گزارش ایسنا از هشتمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸

  گزارش ایسنا از هشتمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸

مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۸ و دیگر اخبار مهم جلسه امروز (یکشنبه) پنجم اسفندماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی و هشتمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸ را می‌توانید در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد و ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر صنعت برای ارائه توضیح درباره افزایش قیمت خودرو در جلسه کمیسیون صنایع خبر داد و اظهار کرد: در پی مأموریت رئیس مجلس به رئیس کمیسیون صنایع مجلس برای بررسی موضوع افزایش قیمت خودرو، ظهر امروز آقای رحمانی وزیر صنعت برای ارائه توضیح در این باره در جلسه کمیسیون صنایع حضور می‌یابد.

در همین ارتباط سیده فاطمه حسینی با تشریح جلسه امروز کمیسیون اقتصادی که با حضور وزیر صنعت برگزار شد، از تشکیل کمیته ای در کمیسیون صنایع مجلس برای بررسی مسائل و مشکلات پیش آمده در صنعت خودرو خبر داد.

همچنین یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تدوین طرحی با عنوان مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه خبر داد و گفت که برای اصلاح کشور باید به سمت اصلاح ساختارها برویم که یکی از آنها اصلاح روند قانون گذاری و نظارت بر مجلس است.

مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۸

مطالبات بانک‌ها بابت تسهیلات طرح‌های بالادستی نفت و گاز تا پایان سال ۱۴۰۰ امهال می‌شود

نحوه تهاتر بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌های صادرات، تجارت و ملت تعیین شد

۱۰ درصد درآمد تراکنش‌های الکترونیک بانک مسکن به خزانه واریز می‌شود

با تصویب مجلس، سود وام‌های معوق زیر ۱۰۰ میلیون تومان بخشیده می‌شود

ساز و کار مجلس برای الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی

کمیسیون تنظیم مقررات، جرایم اجرایی‌نشدن قانون استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی را تعیین می‌کند

موافقت مجلس با برداشت ۱.۵ میلیارد یورو از صندوق توسعه برای تقویت بنیه دفاعی در سال آینده

قوانین مربوط به خصوصی سازی و مشارکت خارجی برای سال آینده تمدید شد

۹۵۰ میلیارد تومان از اموال مازاد دولت بدون رعایت تشریفات به فروش می‌رسد

مجلس با افزایش قیمت سیگار مخالفت کرد

سقف درآمد کشور ۵۲۰ هزار میلیارد تومان بسته شد

اختصاص ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها در سال ۹۸

تهاتر هزینه‌های اجرای آسفالت با تأیید دستگاه‌های اجرایی استانی بلامانع است

منابع افزایش قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود

ساز و کار مجلس برای تضمین باز پرداخت اصل و سود تسهیلات شرکت‌های اکتشافی و تولید داخلی

افزایش سهم وزارت آموزش و پرورش برای تامین و استاندارد سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس

***

در ادامه جلسه علنی صبح امروز و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ نماینده مردم شاهین شهر از هیات رئیسه مجلس خواست یک جلسه مجلس در هفته جاری را به بررسی مشکلات معیشتی مردم اختصاص دهد و گفت: ما باید برای حل مسائل مردم و جامعه تبادل نظر کنیم می‌توانیم. یک جلسه اعضای ستاد تنظیم بازار را به مجلس دعوت کنیم.

در جلسه علنی بعد از ظهر نیز علیرضا سلیمی در اخطاری مستند به اصل ۵۲ قانون اساسی خواستار تسریع در ارائه گزارش کمیسیون تلفیق درباره بودجه شرکت‌های دولتی شد و اظهار کرد: ما در حال به اتمام رساندن بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ هستیم. علاوه بر این گفته شد که کمیسیون تلفیق برای بودجه شرکت‌های دولتی اقدامی انجام داده، این گزارش چه زمانی قرار است رسیدگی شود؟ زیرا طبق آئین‌نامه باید یک هفته فرصت برای ارائه پیشنهادات در نظر گرفته شود.

همچنین علی مطهری در پاسخ به اخطار نماینده اورامانات در انتقاد از علت عدم اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی به عشایر، تاکید کرد که مقام معظم رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی موافقت کرده‌اند که مجلس موارد ضروری را فهرست کرده، این بدان معنا نیست که ایشان شخصاً موارد برداشت را مشخص کرده باشند.

نماینده مردم بوشهر نیز در جریان بررسی بندی از لایحه بودجه مربوط به اختصاص اعتبارات مالچ‌پاشی انتقادات تندی را به علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت و اخطار وی را وارد ندانست،  وارد کرد و در پایان گریه کرد.

مهرداد لاهوتی با اشاره به حضور سیدعباس عراقچی در نشست فراکسیون مستقلین مجلس از تاکید معاون سیاسی وزیر امور خارجه برای پیوستن به FATF در راستای عبور از تحریم‌ها و فشارهای موجود خبر داد و گفت: آقای عراقچی در این نشست مباحثی را درباره اجلاس ورشو مطرح کرد و گفت که آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که بتوانند اجماعی علیه ایران به وجود آورند اما حدود ۷۹ کشور در این اجلاس حضور یافتند و سطح مقامات شرکت کننده در این اجلاس هم پایین بود و فقط ۲۳ کشور در حد وزیر بودند و مابقی در حد سفرای کشورها به این اجلاس آمدند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز  سقف درآمدی بودجه ۹۸ را بالغ بر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۳ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال تعیین کردند و بعد از آن وارد بررسی بخش هزینه‌ای شدند.

لاریجانی:

در جلسه علنی نوبت شب هم علی لاریجانی در پاسخ به طرح پیشنهاد امیر آبادی در خصوص اصلاح توزیع نحوه کالاهای اساسی گفت: این موضوع در حال حاضر درشورای عالی سران سه قوه در دست بررسی است تا مشخص شود آیا می‌توان بین قوای مختلف راه حلی برای آن یافت؟وی افزود: نحوه توزیع کالاهای اساسی هنگام اصلاح ساختار بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین نمایندگان در تذکرات کتبی امروز خود به مسؤولان اجرایی کشور به طرح این پرسش پرداختند که علت پخش برنامه‌های ضد بنیان خانواده در سیمای جمهوری اسلامی چیست؟

امروز تعدادی از بازنشستگان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار اجرای دائمی و بدون تبعیض قانون مدیریت خدمات کشوری شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۵ ۱۲:۴۳

حذف یارانه کلا وبه هر شکل ممنوع می باشد مردم به هیچ وجه اصلا حذف یارانه را اصلا قبول ندارند وهمه مردم خواهان یارانه شان هستند

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۵ ۱۲:۴۵

نمایندگان مجلس در خصوص خرید خدمت سربازی سال 98 تجدید نظر کنند ودر بودجه سال 98 قانون خرید خدمت سربازی را تعریف کنند