• سه‌شنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۰:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97120703283
  • خبرنگار : 71038

ظریف، غایب بزرگ دیدار اسد با رهبر انقلاب و روحانی

ظریف، غایب بزرگ دیدار اسد با رهبر انقلاب و روحانی

محمدجواد ظریف ساعاتی پیش به صورت ناگهانی در حساب رسمی اینستاگرام خود، تلویحا اعلام کرد که از ریاست دستگاه دیپلماسی کشور استعفا کرده است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف بعد از ماه‌ها که در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را منتشر نمی‌کرد، به بهانه تبریک ولادت حضرت زهرا (س)، روز مادر و روز زن، خبر از استعفای خود از سمت وزارت خارجه داد و از مردم و مسئولان به خاطر «کوتاهی‌ها» در این عرصه عذرخواهی کرد.

براساس آنچه که منابع خبری نزدیک به ظریف اعلام کرده‌اند، وی بر استعفای خود مصر است و در همین راستا از یک شبکه اجتماعی برای اعلام عمومی استعفای خود استفاده کرده است.

پیش از این حدود یک ماه پیش نیز در برخی از رسانه‌ها خبر از استعفای ظریف مطرح شده بود که این موضوع با واکنش وزارت خارجه و ریاست جمهوری مواجه شد و آنها این موضوع را رد کردند. این در حالی است که منابع خبری منتشر کننده این موضوع بر صحت خبر خود تاکید داشتند.

استعفای ظریف از سمت وزارت خارجه در حالی صورت گرفته است که تاکنون به صورت رسمی از سوی دولت در این زمینه واکنشی مشاهده نشده و هنوز معلوم نیست که رئیس‌جمهوری آن را پذیرفته یا رد کرده است.

برخی از منابع خبری در این زمینه اعلام کرده‌اند که ظریف، شامگاه دوشنبه این تصمیم خود را به صورت شفاهی به مقامات مسئول اعلام کرده و در پی آن در صفحه اینستاگرام خود نیز این مساله را با مردم در میان گذاشته است؛ موضوعی که تاکنون با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی و البته برخی چهره‌ها نظیر عباس عبدی، امیر محبیان، علیرضا رحیمی و ... مواجه شده و بسیاری از مخاطبان آن را «غافلگیرکننده» عنوان کرده‌اند.

ظریف در حالی ساعاتی پیش از سمت خود استعفا داد که در دو روز گذشته دیدارهایی داشته؛ چنانکه صبح یکشنبه با حضور در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در جمع اساتید و دانشجویان حوزه روابط بین‌الملل در مورد اهمیت چندجانبه‌گرایی و چرایی اهمیت پیشبرد این سیاست در عرصه بین‌المللی سخن گفت.

او همچنین در اظهارات خود به برخی از مسائل روز نیز اشاره و به آنها واکنش نشان داد و تاکید کرد که باید همگی تلاش کنیم تا فشارها بر مردم کاهش پیدا کند.

شاه‌بیت اظهارات او این بود: «نگوییم مردم ۴۰ سال مقاومت کرده‌اند، باز هم مقاومت می‌کنند. پس ما چه کاره‌ایم؟»

ظریف همچنین با معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، ظریف روز دوشنبه صبح نیز با جمعی از فعالان صلح‌طلب و ضدجنگ (کدپینگ) که از آمریکا به ایران سفر کرده‌اند، دیدار کرد و در این نشست با تبیین مفاهیم استقلال به عنوان اصلی‌ترین محورهای سیاست خارجی ایران و امنیت درون‌زای جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان را در خصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، جهانی، حقوق بشر و مساله فلسطین تشریح کرد و به سوالات حاضران پاسخ داد.

اما در این میان، نکته مهم عدم حضور ظریف در دیدارهای امروز سفر ناگهانی بشار اسد به تهران با رئیس‌جمهوری و مقام معظم رهبری بود. محمدجواد ظریف در هیچ یک از تصاویر منتشرشده از دیدار اسد با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری در سایت‌های ریاست جمهوری و پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، به چشم نمی‌خورد.

در حال حاضر خبر استعفای ظریف به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز، آسوشیتدپرس، الجزیره، بی‌بی‌سی، واشنگتن پست و … تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۷:۱۵

به نظر من دلیل این رفتار با ظریف همون جمله ( پس ما چکاره ایم ) هست .

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۷:۴۴

دکتر ظریف یک وزیر نابغه بود تندروها و خناسان بدانند با حذف محمدجواد ظریف آسیب جدی و جبران ناپذیر به پیکر نظام وارد کردند.البته85درصد ملت ایشان را بعنوان نماینده ایران در سیاست بین الملل قبول و تایید مینمایند.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۷:۵۴

آقای ظریف قبلا به ترامپ گفته بود بک خبر غیر منتظره و غافلگیر کننده دارم فکر کنم همین خبر بود

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۸:۰۷

لعنت بر این سیاست

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۸:۱۵

بيخود كرده استعفا كرده ...اگه ميخواست استعفا بده چرا امد؟اون هم در اين شرايط

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۹:۳۱

ای کاش احساسی برخورد نکنیم، ای کاش پول و صندلی و منافع شخصیمون رو به منافع ملی ترجیح ندیم، ای کاش برای تخریب شخصیت ها سعی نکنیم از هم پیشی بگیریم، ما قدر نشناسیم از علت و قطعی شدن خبر اطلاع نداریم ولی تا تنور داغه توهین تخریب سرلوحه قرار دادیم دوستان با نظراتتون حمله و توهین فراموش نشه، ویراستار سانسور یادت نره

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۱۱:۳۹

دكتر ظريف ما قدردان زحمات شما هستيم . امروز روز بسيار تلخ و نااميد كننده اي براي ما بود

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۲۱:۳۱

سلام به نظر من آقای ظریف بهترین وزیر امور خارجه بعد از انقلاب هستند