• سه‌شنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 97120703700
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

اتصال ترانزیتی هند و افغانستان از طریق چابهار

اتصال ترانزیتی هند و افغانستان از طریق چابهار

ایسنا/سیستان و بلوچستان وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه ‌گذاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل بویژه در بخش بندری، دریایی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی گمرکی در زیرساخت‌های حمل و نقل در مسیر محور شرق و حمایت‌های گسترده دولتی، بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقه‌ای بین هند و افغانستان تبدیل کرده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.

به گزارش ایسنا- محمد اسلامی در همایش توسعه چابهار افزود: توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه ای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه ای بویژه تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: چابهار علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس، آسیای میانه، حوزه قفقاز و کشورهای محصور در خشکی را به آبهای آزاد متصل می کند.

وی گفت: اتصال ریلی، هوایی و جاده ای بندر چابهار به کشورهای افغانستان و آسیای میانه برای سهولت در حمل و نقل کالا و مسافر در اولویت این وزارتخانه است.

وزیر راه افزود: خطوط ریلی بندر چابهار به افغانستان و آسیای میانه و خط ریلی به چین از طریق ایران به اروپا از اصلی ‌ترین برنامه ‌های ایران در توسعه خطوط ریلی است.

وی بیان کرد: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ میلک منجر به نزدیکی مسافت بندر چابهار و افغانستان می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: فصل نوینی از نقش ‌آفرینی بندر چابهار در سطوح ملی، منطقه ‌ای و بین‌المللی شکل گرفته و این نوید دهنده توسعه همه جانبه این منطقه محروم و دور افتاده از پایتخت کشور است.

اسلامی بیان کرد: ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی- غربی و شمالی-جنوبی می تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداری همه کشورهای ذینفع قرار گیرد.

وی گفت: به همین منظور چابهار با موقعیت راهبردی مورد توجه سرمایه گذاری های منطقه ایست و مشارکت شرکت های هندی و حضور سایر کشورها می تواند به توسعه منطقه کمک کند.

اسلامی ادامه داد: توسعه ظرفیت فعلی هشت و نیم میلیون تنی چابهار به 77 میلیون تن از برنامه های مهم است و با این اقدام می توان زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه را کاهش داد.

وی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی حدود 232 میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می آورند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است و مصمم به اتصال بندر چابهار به کشورهای همجوار نظیر افغانستان هستیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha