• یکشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۵:۰۶
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 97121205903
  • خبرنگار : 71541

دردسرهای عدم تمدید بسته‌های اینترنتی

دردسرهای عدم تمدید بسته‌های اینترنتی

با اتمام بسته‌های اینترنتی برای کاربران، اینترنت آن‌ها با تعرفه‌ی آزاد محاسبه خواهد شد و به همین دلیل اپراتورها ملزم به اطلاع‌رسانی دقیق اتمام بسته به کاربران هستند؛ با وجود این، به نظر می‌رسد این اطلاع‌رسانی از سوی برخی اپراتورها برای برخی از کاربران به‌درستی اعلام نشده و هزینه‌هایی به آنان تحمیل شده است.

به گزارش ایسنا، اپراتورها در کنار تعرفه‌های عادی اینترنت، اجازه‌ی ارائه‌ی طرح‌های تشویقی هم دارند. «طرح تشویقی» به طرحی گفته می‌شود که قیمت آن کمتر از کف تعرفه عادی اپراتور تعریف شده باشد که سقف زمانی آن حداکثر سه ماه است و امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح تنها در این مدت برای اپراتور ممکن است. به همین دلیل است که طرح‌های تشویقی اپراتورها پس از مدتی حتی با وجود استقبال کاربران حذف می‌شود.

از طرفی، اکثر مشترکان تلفن همراه، از بسته‌های تشویقی اینترنت اپراتورهای همراه استفاده می‌کنند، اما با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد که در مقایسه با بسته‌های تعریف‌شده در اپراتورها برای کاربران مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین دلیل، آگاهی از زمان اتمام بسته اینترنتی اهمیت زیادی دارد، اما برخی کاربران مدعی‌اند که این موضوع در زمان مناسبی به آن‌ها اطلاع داده نشده است.

کاربران می‌دانند که اینترنت آزاد به‌صرفه نیست

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد. مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمی‌یابند که این استفاده اصلاً مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل در حال حاضر حدود ۸۰ درصد استفاده از مصرف داده همراه به سمت بسته‌های تشویقی و تخفیفی اپراتورها هدایت می‌شود.

در چنین شرایطی منطقی است در صورت اتمام بسته اینترنتی کاربران، به آن‌ها اطلاع داده شود. اپراتورها برای اطلاع مشترکان از وضعیت بسته‌های اینترنتی خریداری‌شده، شامل میزان اعتبار حجمی یا زمانی بسته از دو روش پیامک و کد دستوری (USSD) استفاده می‌کنند. در روش پیامکی، در دو مرحله پیامکی با محتوای رو به اتمام بودن زمان یا حجم بسته و نیز پس از اتمام اعتبار، آغاز مصرف اینترنت آزاد اطلاع‌رسانی می‌شود. در روش کد دستوری USSD، هم مشترکان سیم‌کارت دائمی و اعتباری می‌توانند با وارد کردن کد دستوری لازم، از میزان اعتبار زمانی و حجمی بسته‌های اینترنتی خود مطلع شوند.

برای کاربران اعتباری که از بسته‌های اینترنت استفاده می‌کنند، در صورت اتمام بسته و در شرایطی که اطلاع‌رسانی انجام نشود، مصرف اینترنت با تعرفه‌ی آزاد می‌تواند موجب تمام شدن شارژ اعتباری کاربران شود؛ عدم اطلاع‌رسانی برای کاربران دائمی می‌تواند عواقب بدتری داشته باشد، زیرا اگر با تمام شدن اینترنت بسته به آن‌ها اطلاع‌رسانی انجام نشود و کاربر به مصرف اینترنت با تعرفه آزاد ادامه دهد، این موضوع می‌تواند به هزینه‌های اضافی روی قبض موبایل کاربر منجر شود که با توجه به دائمی بودن سیم‌کارت کاربر، ممکن است هزینه‌های سنگینی باشد.

اطلاع رسانی ناقصی که برای کاربر هزینه دارد

در حالی که همراه اول مهم‌ترین اپراتور ارائه‌دهنده سیم‌کارت‌های دائمی است، این مشکل برای کاربران این اپراتور می‌تواند نمود بیش‌تری داشته باشد. همان‌طور که برخی از کاربران این اپراتور مدعی هستند بسته‌های اینترنتی را برای خود فعال کرده و از قابلیت تمدید خودکار استفاده کرده‌اند اما بدون اطلاع‌رسانی به آن‌ها، تمدید خودکار حذف شده و تنها پیامک‌هایی که به آن‌ها ارسال شده که گفته می‌توانند بسته‌های جدید خریداری کنند.

این اتفاق در حالی رخ داده که کاربری که تمدید خودکار بسته‌های اینترنتی را فعال کرده انتظار تمام شدن بسته را نداشته و این موضوع موجب شده با تمام شدن بسته‌ی قبلی، اینترنت آزاد برای او محاسبه شود و تنها وقتی با قبضی که حاوی مبلغ بالا بوده مواجه شده، دریافته بسته‌ی اینترنتی برای او لغو شده است.

البته در چنین مواقعی اپراتورها تاکید دارند که تمام شدن بسته‌های اینترنتی به کاربران اعلام شده است و این خود کاربر است که باید دقت کافی داشته باشد که در صورت لغو تمدید خودکار و تمام شدن بسته‌های اینترنتی متضرر نشود، اما نمی‌توان نقش اپراتور را در اطلاع‌رسانی این موضوع نادیده گرفت؛ زیرا در شرایطی که تعرفه‌ی آزاد تفاوت قابل توجهی با بسته‌های اینترنتی دارد، عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و شفاف می‌تواند ضرر مالی زیادی برای کاربر داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۲ ۰۷:۴۰

اگر صداقت داشتن و دنبال پر کردن جیب خودشون نبودن میتونستن این قابلیت را اضافه کنن که استفاده از دیتای با تعرفه آزاد را روی سیم کارتمون غیر فعال کنیم تا اگر متوجه تموم شدن بسته اینترنتمون نشدیم ناخواسته تمام شارژمون بالا نکشن...

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۲ ۰۹:۴۲

5گیگ ماهانه از 6 صبح تا 12 از ایرانسل میخریدیم 3000 تومن از ماه قبل گرونش کردن جایگزینش شده 7 گیگ 8200 تومنیعنی نزدیک 200درصد تحمیل هزینه به مصرف کننده.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۲ ۰۹:۵۷

لطفا این موضوع را به اطلاع خبرنگار محترم برسانید مشکل دقیقا اینجاست وقتی مشترک بسته ای را از همراه اول خریداری می کند پیامک فعال بودن بسته بلافاصله به خط مشترک ارسال می شود اما مشکل وقتی اغاز می شود که پیامک اتمام همان بسته با تاخیر چهل دقیقه ای بعد از اتمام ارسال می شود و این یعنی کلاهبرداری همراه اول. شما هر چند بار بخواهید این کار را تکرار کنید باز هم پیامک اتمام بسته در خوشبینانه ترین حالت با تاخیر حداقل نیم ساعته ارسال می شود

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۱ ۱۴:۰۸

ایرانسل، با مشتریانش، صداقت خیلی بیشتری در مقایسه با همراه اول داره. ایرانسل قابلیتی داره به اسم «طرح کنترل مصرف آزاد دیتا» که به محض تموم شدن بسته‌ی اینترنتی، در صورتی که تمدید خودکار رو فعال نکرده باشیم، به طور خودکار، اینترنت رو قطع می کنه تا هزینه‌ی اینترنت با تعرفه‌ی آزاد حساب نشه. اون وقت شما برین چند میلیون تومن پول بدین بابت سیمکارت های همراه اول! در ضمن ایرانسل، بارها به روش های مختلف اینترنت رایگان به مشترکانش می ده. همراه اول درآمدش حلال نیست.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۱۰ ۰۱:۴۲

واقعا ....من یه بسته همراه اول زدم تموم شد یادم نبود که تمدید خودکار لغو کنم.حالا که گوشیم 20تومن شارژ کردم واسه 2گیگ شارژم بالا کشید لعنتی...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۲ ۱۰:۱۱

اصلا چرا باید بین قیمتها تفاوت فاحش باشد