• دوشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۳:۲۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97121307160
  • خبرنگار : 71467

نوبخت اعلام کرد:

با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی، ۴ میلیون کارمند افزایش حقوق کمتری خواهند داشت

با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی، ۴ میلیون کارمند افزایش حقوق کمتری خواهند داشت

آن طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد در صورت اجرایی شدن مصوبه مجلس مبنی بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان، فقط حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت از افزایش بیشتر از ۲۰ درصد برخوردار می‌شوند و حدود چهار میلیون نفر کمتر از این افزایش حقوق خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر بررسی تبصره مربوط به حقوق در لایحه بودجه ۱۳۹۸ با حواشی‌ای در مجلس مواجه شد؛ چرا که اختلاف نظر زیادی بین دولت و نمایندگان در این رابطه وجود داشته است. این در حالی است که در آخرین تصمیم‌گیری‌ها و در حالی که دولت پیشنهاد افزایش یکسان ۲۰ درصدی حقوق کارکنان را مطرح کرده و حتی به تصویب رسیده بود، نمایندگان مصوبه دیگری را مبنی بر افزایش یکسان ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان و همچنین افزایش تا ۱۰ درصدی را برای آنها را صادر کردند که با مخالفت دولت مواجه شد.

اما آن چه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در رسانه ملی درباره جزئیات افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق و ادله دولت برای مخالفت با آن مطرح کرده است، از این حکایت دارد که چنین مصوبه‌ای نمی‌تواند عدالت چندانی را بین کارکنان ایجاد کند.

بنا بر توضیحات نوبخت، دولت حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان را بین نزدیک به پنج میلیون حقوق‌بگیر شاغل و بازنشسته توزیع می‌کند که در این حالت متوسط حقوق پرداختی به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه می‌رسد.

وی با اشاره به این که دولت تصمیم داشت تا ۲۰ درصد برای سال آینده به حقوق کارکنان اضافه کند، گفت: در این حالت می‌توانستیم ۳۲ هزار میلیارد تومان را به مجموع کل اضافه کنیم که در این حالت به طور متوسط با نرخ ۲۰ درصد حدود ۶۴۰ هزار تومان به حقوق کارکنان اضافه می‌شد. اما آن چه نمایندگان پیشنهاد کرده‌اند افزایش ۴۰۰ هزار تومانی است که در این حالت دولت باید ۲۴ هزار میلیارد تومان را برای این افزایش یکسان ۴۰۰ هزار تومانی بین حدود پنج میلیون حقوق بگیر خود تقسیم کند و تنها ۸ هزار میلیارد تومان دیگر باقی می‌ماند که اگر بخواهد آن را بین همین تعداد کارمند تقسیم کند، آنگاه دیگر توزیع ۱۰ درصدی نخواهد بود و فقط رشد پنج درصدی برای کارکنان باقی می‌ماند.

وی با بیان این که با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق به طور یکسان بین کارکنان فقط یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از افزایش بالای ۲۰ درصد برخوردار می‌شوند، ادامه داد: این در شرایطی است که نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان و بازنشسته‌ها کمتر از دو میلیون تومان حقوق می‌گیرند و در این حالت برای آنها مناسب است اما در سوی دیگر چهار میلیون نفر باقی مانده از افزایش کمتری برخوردار خواهند شد.

نوبخت توضیح داد: به عنوان مثال کارمندی که سه میلیون حقوق می‌گیرد با افزایش ۲۰ درصدی‌ای که مد نظر دولت بود افزایش حقوق آن به ۶۰۰ هزار تومان خواهد رسید اما در این حالت با مصوبه مجلس فقط ۴۰۰ هزار تومان به حقوق او اضافه می‌شود که کمتر از قبل خواهد بود.

نوبخت بر این تاکید دارد که با توجه به این که پیشنهاد دولت می‌تواند توزیع حقوق را بین تمامی گروه‌ها به طور عادلانه‌تری پیش ببرد، مناسب بود که با آن همراهی می‌شد.

اما به هر صورت گفته‌های نوبخت از این حکایت دارد که در بین کارکنان دولت و حقوق‌بگیران آن با وجود برخی حاشیه‌سازی‌ها حداکثر حقوق پرداختی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ چرا که از حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حداکثر تا هفت برابر دولت می‌تواند پرداختی داشته باشد که در این شرایط باید اعضای هیأت علمی و قضات را که قوانین خود را دارند باید مستثنی کرد.

نوبخت در عین حال تاکید کرد که اگر در نهایت این مصوبه به قانون تبدیل شده و در اختیار دولت قرار گیرد آن را اجرا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۳ ۲۳:۴۶

خيلي رو داري آقاي نوبخت خيلي خيلي خيلي

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۳ ۲۳:۴۸

منظور كارمنداني كه بالاي 5ميليون ميگيرند است حاج آقا نوبخت

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۰۰:۱۴

آقای نوبخت دم از بی پولی نزنید

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۰۷:۵۱

بنشینیدبا مجلسیان مسئله راحل کنید تورم می دانید بیش ازچهل درصد است.!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۰۸:۰۸

4 قرون پول بی ارزش میخان به این کارمند جماعت فقیر و گدا بدهند اونم با این حجم گرانیها و تورم حالا مجموع دولت و مجلس با هم درگیر شدند...اقا نمیخواهیم..گذشتیم..دعوا نکنید ...ما ابروی فقر و قناعت نبریم به پادشه گویید روزی مقدر است ...خجالت بکشید .400 هزار تومان در برابر ان همه گرانی و تورم

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۰۸:۲۱

کار درست این است که افزایش درصدی حقوق برای کارمندان در حال کار با تحصیلات مختلف و عناوین مختلف و مسئولیتهای مختلف و تجربه مختلف و کارایی مختلف و .....فقط تا پایان 30 سال خدمت با هم تفاوت داشته باشد  و این درست است و باید اجرا شود . اما از زمان بازنشستگی این شیوه افزایش دیگر عدالت نیست و بازنشسته دیگر کار نمی کند و شریط زندگی و رشد قیمت‌ها برای همه آنها در هر سطحی یکسان است و افزایش حقوق بازنشستگان باید هرساله یک رقم یکسان و عادلانه باشد ...ضمنا چرا قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان که قانونی است کاملا اجرا نمی شود؟ ؟؟؟ آیا فقط دادن حق و حقوق عده ای پیرمرد بازنشسته بیمار منتظر مرگ و آبرومند تورم زا است!!!!!!؟؟؟؟؟ از آه ما بترسید

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۰۸:۳۴

نظرات آقای نوبخت بیشتر شامل مدیران دولت میشود مثل تو چند سال که بوده. حقوق ما کارمندان ساده از دوره آقای احمدی نژاد بهتر شد اما در واقع حقوق مدیران سه برابر بهتر از حقوق ما شده. نظر مجلس بیشتر به نفع کارمندان با حقوق پایین است.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۰۸:۴۹

مشکل بر سر کلمه "تا" هست. آقای نوبخت الان میفرمایند 20% حقوق همه را اضافه می کنیم. اما موقعش که شد می گویند که منظور ما "تا" 20% بود. مجلس هم متوجه این پولتیک سال گذشته شده و امسال داره جلویش را می گیرد. اگر حضورتاً باشد دو هفته قبل دولت فرموده بود که 20% افزایش حقوق برای سال 98 مد نظر داریم اما افزایش مالیات هم خواهیم داشت. از قدیم گفتند: سیلی نقد به از حلوای نسیه است". نکن همچین آقای دولت!! این حنا دیگر رنگ ندارد.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۰۹:۱۱

آقای نوبخت چرا قانون پرداخت هماهنگ را برای دستگاههای دولتی اعمال نمی کنید؟ چرا در یک وزارتخانه چندین نوع پرداخت داریم؟ کی میخواهید به این قضیه سرو سامان دهید؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۲۳:۳۵

اتفاقا همین نوع اضافه مزدها باعث میشود که کم کم عدالت مزدی درست شود ولی مدیران وکارمندان عالی رتبه وپشت میز نشینی که بیست به بالا میگیرند ناراحت این مسئله هستند !! اعتراض اخیر هم کار این عزیزان است وگرنه برای من که پایه حقوقم یکمیلیون بوده خوب شده ونزدیک پنجاه درصد اومد روپایه ام وشده یک وپانصد 🌝

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۰۹:۱۵

با توجه به این که میزان تورم برای همه یکسان است عدالت در مساوات یعنی پرداخت چهارصد هزارتومان است

avatar

با سلام ...شما در کار نمایندگان و مصوبه مجلس خواهشا دخالت نکنید که آنها درست پیشنهاد دادند و به تصویب رساندند!!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۱:۱۰

با توجه به اینکه قبلا آقای نوبخت گفته بود مصوبه مجلس قابل اجراء نیست و با واکنش صریح و قاطع مجلس ایشان ناچار به تمکین شد و در این باره یاد ضرب المثل معروف افتادم تا نباشد چوب تر ، فرمان نبرند .....و .....

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۱:۱۵

چقد قشنگ با واژه ها بازی می کند!!! اتفاقا هدف دولت باید همین باشد کسانی که حقوق زیر 3 میلیون باید افزایش حقوق بیشتری داشته باشند.ایشان به فکر کسانی هست که حقوقشان بیش از 5 تومن!بیچاره افرادی که زیر دو میلیون حقوق می گیرند الخصوص بازنشستگان کشوری که از همه لحاظ حقشان خورده شده است.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۴:۲۸

بنده خودم هم حقوقم پایینه ولی با این تورم امروزی اگر 10 میلیون تومان در ماه درامد داشته باشی هم نمی توانی اینده خودت را تامین بکنی و بهمین دلیله که هرکاری در هر اداره ای می خواهی برایت انجام بدهند باید اول سبیلمبارک عده ای را چرب بنمایی

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۲۳:۲۱

آفرین درست میفرمایید !! ایشان دلش برای اونایی که بالای ده بیست میلیون میگیرند میسوزد

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۳:۰۶

افزایش یکسان حقوق یعنی کارمند دیپلم تازه استخدام با کارشناس ارشد 20 سال سابقه به یک اندازه افزایش حقوق داشته باشه.این کجاش عدالته؟تازه اونی که حقوق بالاتر داره باید مالیات بیشتر هم پرداخت کنه...یعنی عملا افزایش حقوقش بابت افزایش مالیات از بین خواهد رفت...

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۳:۵۷

من همه یادداشت های مردم عزیز رو مرتب می خونم، همه از دیدگاه خودشون درست میگویند، اما از چند نکته غافل هستند: 1. ما در کشور ثروتمندی هستیم پس هر ایرانی حق دارد بتواند شرافتمندانه زندگی کند چه کارگر ساده شهرداری و چه استاد دانشگاه، هر کس در هر جایگاهی هست نباید احساس بی عدالتی کند. نباید نزد خانواده احساس شرمندگی کند. نباید در جامعه تکبر داشته باشد. 2. جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده، اگر همه با هم صبر نکنیم، وضع بدتر می شود. ما هزینه استقلال را می دهیم. به خدا استقلال و امنیت راحت به دست نمی آید. 3. همیشه و در همه دورانها از زمان کشف نفت و گاز در ایران، کشورهای غربی و شرقی، چشم طمع به نفت ما داشتند و ما رو تحت فشار قرار دادند. 4. خوب فکر کنید، نه نماینده های مجلس؛ دشمن نخبگان و اساتید دانشگاه هستند و نه آقای نوبخت و دولت؛ دشمن قشر فقیر و ضعیف 5. مردم خودتان به داد خودتان برسید یعنی صبر کنید، قناعت کنید، به همدیگر توهین نکنید، همدیگر را تحقیر نکنید، به خدا در شرایط بدتر از زمان جنگ هستیم، هم همدیگر را درک کنید و هم دولت را و هم مجلس را درک کنید. هیچکس در نظام ایران، دشمن مردم نیست به خدا. به امید نابودی تمام دشمنان داخلی و خارجی ایران عزیزمان

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۶:۱۶

والا اینهمه کشور نفت و گاز دارند. آیا با این شیوه که در پیش گرفتیم ما بیشتر از اونها چپاول نمیشیم. این کشورهای عربی که به قول شما بیشتر از ما چپاول میشند اقتصادشون بیشتر پیشرفت می کنه یا ما و مردمشون راحتتر زندگی می کنند یا ما؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۲۳:۲۵

مطمئن هستید : شما عزیز هم مانند ما زیر دومیلیون مزد میگیرید واینو میگید !؟،

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۴:۲۵

با این وضعیتی که جناب آقای نوبخت اعلام می نماید که افزایش 400 هزار و 5 درصد مطمئنا فقط حقوقهای زیر 2 میلیون بیشتر از 20 درصد افزاریش می یابند با این اوضاع گرانی و تورم اگر 40 درصد هم به همه حقوقها می افزودند باز هشتمان در گرونه بود .متاسفانه نماینده ها هم آمدند ابرو را درست بکنند چشمش را کور کردند اینها باید دولت را موظف به افزاریش ده درصدی بعلاوه 400 تومان می کردند تا دیگر اقای نوبخت نگوید نداریم و نمی توانبیم

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۵:۴۸

طبق قانون افزایش حقوق باید متناسب با افزایش تورم باشد. چرا در سال قبل که تورم یک رقمی بود اجرا کردید ولی امسال که تورم حداقل 40 درصد است اجرا نمی کنید؟

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۷:۱۰

16 هزار میلیارد تومان رابحساب خزانه واریز کنید که آدرس نداره قانون بازنشستگی مال شما نیست ؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۲ ۱۶:۵۰

تورم دویست درصد بیشتره با این درصدا درد مردم بدبخت دوا نمیشه..در یک صورت که درامدهامون مثل اعضای دولت باشه

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۲ ۱۹:۵۷

ظاهر این وسط آقایون حقوق بالا ضرر می کنن؛شما نگران نباشید از جاهای دیگه هم تامین میکنین این کمبود حقوقتونو؛یکم احساس ما کم حقوق ها رو هم بچشین دیگه

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۳ ۲۰:۵۴

اقابااین افزایش هاهم کاری نمیشه کاری کردنه کارمندناکارگربااین افزایش هاراه به جایی نخواهد چقدرحسه خوبی به شما دست میده که یه کارگربرا سه کیلوپیازتوروزکارمیکنه یه کارمندم چهارپنج کیلو خوبه

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۱ ۲۳:۱۸

سلام " براحتی میشود اضافه را محاسبه کرد !! کافیست حداقل مزد را درکارکنانیکه زیرپوشش قانون مدیریت خدمات کشوری هستند پیدا کنید وبعد چهارصدتومان باده درصد را بصورت درصد کامل دربیاورید وبعداز آن بصورت پلکانی کم کم صفرشود !! برای ما کارگران هم به همین راحتی انجام شد !! اگه نمیتوانند به جناب مهندس علیخدایی نماینده ی کارگران مراجعه کنند !!