• چهارشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97121508240
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۵ اسفند بخوانید؛

اولین دادگاه متهمان شرکت پتروشیمی/ غرس دو نهال توسط رهبری/مشخص شدن سفرای ایران و فرانسه و...

اولین دادگاه متهمان شرکت پتروشیمی/ غرس دو نهال توسط رهبری/مشخص شدن سفرای ایران و فرانسه و...

انتخاب ۷۷ درصد فرمانداران از بدنه کارشناسی وزارت کشور، غرس دو اصله نهال میوه توسط مقام معظم رهبری، دیدار علی لاریجانی با رئیس مجلس عراق، یکصد و یکمین وزیر دیپلماسی، حضور حمیرا ریگی در محل ماموریت خود از هفته جاری، بهرام قاسمی سفیر جدید تهران در پاریس، درخواست مداخله‌جویانه یک مقام آمریکایی از لبنان درمورد ایران، برگزاری نشستی ضد ایرانی از سوی کمیته چهارجانبه عربی، نخستین جلسه دادگاه مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، پانزدهم اسفند ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه نیروی قدس با دولت رفیق است، اظهار کرد: ما با دولت تفاوت دیدگاه بسیار داریم، اما بالاخره این دولت، دولت ماست؛ آبروی دولت آبروی ماست و با همه دولت باید کار کنیم و کار هم می‌کنیم. سردار اسماعیل قاآنی با بیان اینکه «آقای سلیمانی و آقای ظریف با هم رفیق هستند» افزود: آقای بشار اسد را نیروی قدس سپاه به تهران آورد و آقای رئیس جمهوری (از این سفر)مطلع بود و ظاهراً غفلتی انجام می‌شود و به آقای ظریف گفته نمی‌شود که اینها همه به خودشان (دولت) بر می‌گردد.

به‌مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز دو اصله نهال میوه غرس کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس روز درختکاری را مژده‌ی در پیش بودن بهار و یادآور اهمیت پوشش گیاهی دانستند و با اشاره به خسارت‌هایی که در اثر بی‌اعتنایی به جنگلها، مراتع و پوشش گیاهی به کشور تحمیل می‌شود، خاطرنشان کردند: مسئله درخت و حفظ پوشش گیاهی باید جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی پیدا کند.

رئیس جمهور در جمع مردم لاهیجان با اشاره  به این که در شرایط عادی و معمولی نیستیم بلکه در دوران جنگ اقتصادی و روانی به سر می‌بریم، ادامه داد: ما در شرایط عادی و معمولی نبوده بلکه در شرایط جنگ اقتصادی و روانی هستیم این باید باور همه ما باشد همه ملت می‌داند عقب نشینی به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی ملت ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی است مردم باید بداند در یک نبرد هستیم. اختلاف ما با آمریکا هم در این است که آمریکا می‌گوید به ۴۰ سال پیش بازگردید اما ما می‌گویم به عقب برنمی گردیم و مسیر پیشرفت استقلال و آزادی و مردم سالاری را ادامه می‌دهیم.

همچنین رئیس دفتر رئیس جمهور در نشستی با فعالان اقتصادی، تجار و کارآفرینان بخش خصوصی استان گیلان مسایل و مشکلات آنان را در حوزه‌های مختلف اقتصادی مورد بررسی قرار داد. در این نشست محمود واعظی با تاکید بر اینکه دولت نباید بنگاه داری و تصدی گری داشته باشد، گفت: رئیس جمهور همواره به همه بخش‌های اجرایی تاکید دارند که تصدی‌گری را رها کنند و این دولت نمی‌پذیرد که همزمان تصدی‌گری و سیاست‌گذاری اقتصادی داشته باشد.

در جریان سفر هیات دولت به استان گیلان، حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونس، دستیار پیشین رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها، تاکید کرد: دولت مصمم است تا مشکلات را پشت سر بگذارد و دور بزند و همگان باید بدانند که آنها هم عقب‌نشینی خواهند کرد.

همچنین معاون اول رئیس جمهوری در جلسه بررسی نحوه تأمین کالاهای اساسی برای ایام پایان سال با تاکید بر اهمیت نظارت دقیق بر وضعیت بازار شب عید از سازمان تعزیرات حکومتی و بخش بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست به‌صورت جدی بازار ایام پایان سال را تحت نظارت داشته باشند و با متخلفین و اخلال گران بازار شب عید برخورد شود. جهانگیری تاکید کرد: دستگاه‌های ذی ربط باید تمام تلاش خود را برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال را به‌کار بگیرند.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی وزیر کشور در ابتدای شروع بکار در این وزارتخانه افزایش سهم کارشناسان وزارت کشور در مناصب و پست‌های مدیریتی این وزارتخانه بوده است، گفت: از تعداد ۴۳۱ فرمانداری در کشور تعداد ۳۳۴ فرماندار از کارشناسان و نیروهای کادر وزارت کشور استفاده شده که نشان می‌دهد سهم کارشناسان این وزارتخانه در مناصب فرمانداری به ۷۷ درصد افزایش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز  به مناسبت روز درختکاری یک اصله نهال سروناز در محوطه پارلمان کاشت  و پس از کاشت آن در جمع خبرنگاران از رسانه‌ها خصوصاً تلویزیون خواست توجه مردم را به موضوع محیط زیست جلب کنند.

علی لاریجانی همچنین پس از دیدار با محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق در نشست خبری مشترک با وی گفت: خوشبختانه امروز روابط ایران و عراق در نهایت صمیمیت در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برقرار است و ما خوشحالیم که بعد از تنش‌هایی که به خاطر جریان‌های تروریستی در عراق به وجود آمده بود عراق امروز از امنیت خوبی برخوردار است. وی بر نقش چشمگیر آیت‌الله سیستانی در ختم غائله گروه‌های تروریستی در عراق تاکید کرد.

در این نشست رئیس مجلس عراق هم تحریم‌های یکجانبه علیه ملت‌ها را محکوم کرد و آن را مخالف تمامی عرف‌های بین‌المللی دانست.  عراق به نیابت از تمامی جهان وارد جنگ با تروریست‌ها شد اما خوشبختانه با تلاش و کوشش فرزندانش و طیف‌های مختلف مردم عراق توانست این گروه تروریستی را شکست دهد. البته شکست تروریست‌ها جز با کمک دوستان عراق از جمله ایران ممکن نبود.

دریابان علی شمخانی نیز در دیدار با رئیس پارلمان عراق حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را تهدیدی بلند مدت برای حکومت‌های مردم سالار و متکی به توان داخلی و مخالف وابستگی به قدرت‌ها توصیف و تاکید کرد: تجربه پرهزینه حمله داعش به عراق نشان داد آمریکا در مواقع بحران نه تنها حاضر نیست از مردم و دولت‌ها در برابر عناصر تروریست دفاع کند، بلکه تمام ظرفیت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی خود را برای مدیریت تروریسم و استفاده ابزاری از آن به خدمت می‌گیرد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «این کمیسیون خودروسازها را مکلف کرده به قیمت قراردادها متعهد بمانند»، اعمال نظارت دستگاه‌های نظارتی را در کاهش مشکلات مردم و جلوگیری از سوء استفاده‌ها موثر دانست و افزود: بی‌تردید فارغ از مسائلی که باعث افزایش قیمت و تورم ناگهانی شده، دستگاه‌های نظارتی می‌توانند برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها اقداماتی را انجام دهند. عمده این وظیفه در حال حاضر برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است که به عنوان یک مرجع قانونی می‌تواند اعمال نظارت کند. البته دستگاه‌های دیگری مثل قوه قضائیه، سازمان بازرسی و غیره هم می‌توانند در این خصوص ایفای نقش کنند.

محمد هادیان در سومین یادداشت خود با عنوان یکصد و یکمین وزیر دیپلماسی نوشت:فراز و نشیب‌ها در زندگی شخصیت‌های ملی فراوان است. به نظر نمی‌رسد که پیشامدهای روزگار ظریف را به ستوه آورده باشد او همچنان با همان لبخنده‌های معروفش در حال تکاپوست و سر تسلیم ندارد.

سفارت فرانسه اعلام کرد که فیلیپ تیه بو به عنوان سفیر جدید فرانسه در تهران منصوب شده است. وی ظرف هفته‌های آتی رسماً کار خود را در تهران آغاز می‌کند. او یک کارشناس مسائل هسته‌ای است و پیشتر نماینده فرانسه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به اینکه تهران و پاریس پس از ماه‌ها تنش در روابطشان سفرای خود را تبادل کردند، از انتصاب بهرام قاسمی به عنوان سفیر کشورمان در فرانسه خبر داد.

همچنین صفحه رسمی توییتر سفارت ایران در برونئی در آخرین توییت خود اعلام کرده است که حمیرا ریگی سفیر منتخب جمهوری اسلامی ایران در کشور برونئی روز شنبه هفته جاری به محل ماموریت خود وارد شده است.

هلگا اشمید معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داد. وی نوشت که این نخستین جلسه کمیسیون از زمان ثبت اینستکس است.

سید عباس عراقچی پیش از شروع این نشست گفت: اعضای برجام در این مدت به دنبال ایده‌ها و مکانیزم‌هایی بودند تا بتوانند خروج آمریکا را جبران کنند و راهکارهایی را برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران ایجاد کنند. ابتکاراتی انجام شد که مهم‌ترین آن اینستکس (مکانیزم مالی اروپا) است. البته این ساز و کار در ابتدای راه خود است که ما هنوز نمی‌دانیم اینستکس چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد از این رو نیاز است بحث‌های کارشناسی داشته باشیم. البته اروپایی‌ها خیلی دیر این مکانیزم را ارائه کردند و خواست ما از آن‌ها این است که جدی‌تر در این عرصه وارد شوند.

وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی اروپا از نقش بانوان در به دست آمدن توافق هسته‌ای تاریخی با ایران سخن گفت و تصریح کرد: مذاکرات ایران توسط رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هماهنگ شد. در ابتدا این کار را کاترین اشتون و پس از او، فدریکا موگرینی انجام داد. معاون آن‌ها نیز هلگا اشمید بود که قهرمان ناشناخته مذاکرات ایران محسوب می‌شد و پس از وی، من بودم. پس زنان در هیئتی که کاملاً مردانه بود، وقت بیشتری را با ایرانی‌ها سپری کردند.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین ن در دیدار با اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه هدف از برجام تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران است، گفت: مسکو به همکاری با دیگر طرف‌های برجام برای حفظ این توافق ادامه می‌دهد.

همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با« ایگور مارگولف» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه روسیه دیدار کرد و در این دیدار تهران و مسکو بر ضرورت تداوم رایزنی‌های منطقه‌ایتاکید کردند.

کمیته چهار جانبه عربی که مسئول پیگیری بحران کشورهای عربی با ایران و راه‌های مقابله با جمهوری اسلامی ایران است فردا نشستی به ریاست امارات در اتحادیه عرب برگزار می‌کند. این کمیته چهارجانبه ضد ایرانی که متشکل از وزار ی خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر است امروز نیز درحاشیه صدو پنجاه و یکمین نشست اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه که به ریاست سومالی برگزار شد، نشستی در رابطه با آن‌چه راه‌های مقابله با نفوذ ایران خوانده شده برگزار کرد.

رئیس پارلمان عربی در افتتاحیه صدو پنجاه و یکمین نشست اتحادیه عرب با مطرح کردن برخی ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که این پارلمان به دنبال ایجاد یک راهبرد عربی یک‌پارچه برای تعامل با ایران است.

همچنین نماینده عراق در پارلمان عربی با اشاره به اینکه دشمن اصلی ما رژیم صهیونیستی است افزود که برخی به دنبال این هستند که ایران را جایگزین دشمن صهیونیستی کنند.

وزیر کشور ترکیه طی سخنانی در خبرگزاری آناتولی با بیان اینکه آنکارا عملیات مشترک با ایران علیه پ.ک. ک انجام خواهد داد، اعلام کرد: کمتر از ۷۰۰ تروریست در ترکیه حضور دارند. ورود تروریست‌ها به خاک کشور کاهش یافته است. از ژانویه امسال ۱۲ تروریست وارد ترکیه شده‌اند. تدابیر جدی در مرزها اتخاذ شده است.

متهم دادگاه میکونوس با بازخوانی پرونده این دادگاه‌ها سیاسی پرداخت. او به نقل از وکیل خود می‌گوید قاضی مجبور شده علیه او حکم دهد تا بتوانند ماجرا را به ایران ربط دهند.

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگیری ۶ نفر از عاملان و مرتبطان حادثه تیراندازی به رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و افزود: قرارهای تامین متناسب برای هر یک از متهمان این پرونده صادر و هر 6 متهم روانه زندان شده‌اند. 

اولین جلسه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی، برگزار شد که در این جلسه قاضی مسعودی مقام اعلام کرد: پرونده حاضر در رابطه با اتهام مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی در حوزه پتروشیمی است که این تخلف به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو صورت گرفته است. وی در پایان این جلسه اعلام کرد که ۳ نفر از متهمان این پرونده در خارج از کشور هستند و  گفت: جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده به روز شنبه موکول شده و ادامه کیفرخواست قرائت خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha