• دوشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97122010655
  • خبرنگار : 71191

درختان چهارباغ این‌بار حساسیت میراثی‌ها را برانگیخت...

درختان چهارباغ این‌بار حساسیت میراثی‌ها را برانگیخت...

کاشت درخت در چهارباغ عباسی توسط شهرداری و توقف کار توسط میراث فرهنگی درست مثل آن است لودرها تپه‌ی سیلک را تخریب کرده و به طور کامل جمع کنند، روی آن‌ها خاک بریزند و وقتی خواستند بار دیگر خاک‌های الک شده از تاریخ را به جای دیگری منتقل کنند، این بار میراث فرهنگی پا جلو بگذارد برای اجرای ضوابط میراث فرهنگی!

به گزارش ایسنا، بر اساس خبری که در سایت خبری سازمان میراث فرهنگی در روز ۱۳ اسفند منتشر شد، عبدالرضا عرب بافرانی - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان - با اعلام این مطلب افزود: «پس از دریافت گزارشات مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی متوجه شدیم که مأموران شهرداری جهت کاشت درخت همراه با گلدان و با استفاده از بیل مکانیکی در محور چهارباغ عباسی در حال فعالیت و انجام عملیات حفاری هستند، با توجه به اینکه هرگونه فعالیت در محورها و بافت‌های تاریخی نیاز به هماهنگی و اخذ مجوز از این اداره کل دارد، با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی اداره کل در وهله اول مأموران به کارکنان مشغول به کار تذکر دادند، اما با توجه به بی‌توجهی به تذکر شفاهی مأموران یگان حفاظت، ۱۳ اسفند فرماندهی یگان و همکاران یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان به عنوان ضابط قضائی با حضور در محور چهارباغ از ادامه فعالیت مأموران شهرداری جلوگیری به عمل آورده، مأموران شهرداری را در راستای اخذ مجوز و کسب هماهنگی‌های لازم به اداره کل میراث فرهنگی استان راهنمایی کردند.»

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بیش از ۱۰ سال قبل و برای عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی با مجوز یا بدون مجوز میراث فرهنگی، علاوه بر قطع درختان کهنسال چهارباغ، بیل‌های مکانیکی کل این محوطه‌ی تاریخی را شخم می‌زنند و تقریباً چیزی از این محوطه‌ی تاریخی باقی نمی‌گذارند، هر چند بهترین پاسخ نبودن مدیران کنونی اداره کل میراث فرهنگی استان در آن مقطع است.

شاید این اقدام با هدف نشان دادن ظرفیت و جذبه میراث‌فرهنگی بعد از سال‌ها در چهارباغ عباسی انجام شده باشد، اما چرا محوطه‌ای تاریخی که همیشه گردشگران آن را با درختان تنومندش دیده‌اند نه بیابانی با گودال‌های خالی مانده که به مرور به زباله‌دانی تبدیل می‌شد...

بیش از ۱۰ سال قبل که شهرداری و شرکت مترو اصفهان با کندن بیش از ۷۰ متر خیابان در محدوده‌ی چهارباغ عباسی، درختان را قطع کردند و خیابان را گود و تونل مترو را از زیر ان عبور دادند، گذشت تا امروز که شهرداری تصمیم می‌گیرد به جای اقدام اشتباهی که آن زمان کرده، دست‌کم امروز با حفاری سه متری در این خیابان که قبلاً بارها توسط کارگران‌شان زیر و رو شده و هر چه بوده و نبوده را از بین برده‌اند، در روز درختکاری، درخت بکارد. اما به نظرمی‌رسد میراث فرهنگی استان، بعد از این مدت زمان، تازه متوجه ماجرا شده و فقط توانسته تا برای کاشت درخت، ضوابط را رعایت کند!

درست مانند این‌که لودرها تپه‌ی سیلک را جمع کنند، روی دوباره خاک بریزند و وقتی خواستند بار دیگر خاک‌های الک شده از تاریخ را جمع‌کنند، این بار میراث فرهنگی پا جلو بگذارد برای اجرای ضوابط میراث فرهنگی!

یا مانند وقتی که به فکر نرده‌گذاری توسط کابل روی سی‌وسه پل می‌افتد، یا ایزوگام مسجد چهار صفه اردستان یا حتی آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آبادِ زواره در اردستان.

حالا شهرداری اصفهان، شاید به جبران شاید هم فقط به خاطر بیابانی شدن چهارباغ عباسی، قصد داشت با کاشت درختان ۲۰ ساله، این قصور را برطرف کند هر چند هنوز راه قانونی عملی شدن این اتفاق را یاد نگرفته‌اند که تذکر اولیه را از میراث فرهنگی استان گرفتند.

نمی‌دانستیم برای کاشت درخت به مجوز میراث نیاز داریم

سهرابی - پیمانکار شهرداری اصفهان – هم ۱۳ اسفند کار خود را شروع می‌کند، او به ایسنا می‌گوید: از ماه آذر کار خود را برای تحقیق و بررسی شروع کردیم، با توجه به این‌که در حدود ۱۰۰ متر از دو طرف چهارباغ عباسی صحنه‌ی زشتی از لخت بودن خیابان در طول چند سال گذشته به وجود آمده بود، باید درختانی چند ساله و نه نهال در این محدوده کاشته می‌شد تا دست‌کم برای نوروز و حضور گردشگران قدری مانند گذشته، یادآور خاطرات باشد.

او ادامه می‌دهد: برای جشنواره کودک که در شهریور امسال برگزار شد، تعدادی درخت نهال کاشته شد، اما ان‌طور که باید تا کنون برای فضای خالی شده از درختان جواب نداده است، بنابراین تصمیم گرفتیم با در نظر گرفتن همه چیز، درختانِ بین ۱۵ تا ۲۰ ساله کاشته شود تا این صحنه نامرتب که به صورت دائم از سوی نهادهای فعال مدنی و حتی مردم برای کاشت درخت مطرح بود را برطرف کنیم.

وی با بیان این‌که در جلسه‌ای با سازمان پارک‌ها و تأمین اعتبار، قرار برای کاشت درختان گذاشته شد، ادامه می‌دهد: به عمق دو متر خاکی که قبلاً چندین بار با لودر سرو کار داشته را برداشت کردیم، درختان در باکس‌های مخصوص گذاشته شدند، تا در داخل خاک قرار بگیرند و بعد از آن جعبه‌ها از یکدیگر باز می‌شوند تا درخت به صورت کامل با خاک ارتباط بگیرد.

به گفته‌ی وی، درخت‌های در نظر گرفته شده برای محدوده‌ی چهارباغ عباسی، از باغ گل‌های اصفهان رزو شده بودند، چون باید درختانی در این منطقه کاشته می‌شد که با اقلیم اصفهان مرتبط باشند. باغ گل‌ها معمولاً یک خزانه از این درختان دارد و آن‌ها برای زمان‌های مورد نیاز پرورش می‌دهد.

سهرابی با اشاره به این‌که نمی‌دانستند برای کاشت درخت در چنین فضایی نیاز به مجوز میراث فرهنگی بوده است، می‌افزاید: با بیل‌های مکانیکی کوچک کار آغاز شد، اما ناگهان میراث فرهنگی با جلوگیری از این کار گفت باید خاک را به صورت دستی منتقل کنیم، آن هم در شرایطی که تا یک ماه قبل از ان ماشین‌آلات میکسر ۲۰ تنی به همین محوطه رفت و آمد داشتند و هیچ بخشی از میراث فرهنگی به آن‌ها ایراد نگرفت، بعد از توقف کار کارگران به صورت دستی حفاری‌ها را انجام دادند.

او با بیان این‌که احتمالاً میراث فرهنگی استان اصفهان، نگرانِ پاسخ دادن به سازمان مرکزی خود بوده است، اضافه می‌کند: ما قصدمان کمک به هویت چهارباغ بود.

و سرانجام همان سایت خبری در ۱۶ اسفند به نقل از فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان نوشت: «با عنایت به انجام عملیات کاشت درختان بیست ساله در محور میانی (بلوار میانی) چهارباغ عباسی توسط شهرداری اصفهان و ممانعت از انجام این عمل توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در دو روز گذشته، روز گذشته با تمهیدات اندیشیده شده توسط شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین اخذ مجوزهای لازم از اداره کل میراث فرهنگی استان توسط شهرداری اصفهان، امروز و همزمان با روز درختکاری، درختان جدید با نظارت این اداره کل جایگزین درختان قطع شده در محور میانی چهارباغ حدفاصل خیابان “سید علیخان” و میدان انقلاب اسلامی در مکان قبلی در راستای بهبود وضعیت منظر چهارباغ عباسی شد. حساسیت‌های موجود درباره محورها و بافت‌های تاریخی از یکسو و همچنین طرح ساماندهی محور میانی چهارباغ عباسی که هم اکنون در حال بررسی است از سوی دیگر، می‌طلبد تا اجرای هرگونه عملیات در محورهای تاریخی همچون چهارباغ عباسی با حساسیت پیگیری شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۲۵

بیچاره درختها ...................همین