• سه‌شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97122111073
  • خبرنگار : 71593

مجمع ملی ونزوئلا اعلام "وضعیت هشدار" کرد

مجمع ملی ونزوئلا اعلام "وضعیت هشدار" کرد

مجمع ملی ونزوئلا که در کنترل اپوزیسیون است، به دنبال پنج روز قطعی برق در این کشور که صادرات نفت کاراکاس را فلج کرده و میلیون‌های شهروند این کشور را در مضیقه آب و غذا قرار داده، اعلام "وضعیت هشدار" کرد.

به گزارش ایسنا، با اینکه برق در بیشتر نقاط کاراکاس وصل شده اما بخش‌های زیادی از این کشور همچنان بدون برق مانده‌اند. این قطعی برق از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا آن را خرابکاری کسانی می‌داند که تحت حمایت آمریکا هستند.

قطعی برق همچنین به نارضایتی‌های موجود در این کشور که درگیر بحران سیاسی است نیز افزوده است. این بحران سیاسی به دنبال اعلام ریاست جمهوری خود خوانده خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا آغاز شد که با به رسمیت شناختن او از سوی چندین کشور از جمله آمریکا همراه شد.

گوایدو که رهبری قوه مقننه این کشور را بر عهده دارد، در جلسه‌ای اظهار کرد: در وزوئلا هیچ چیز عادی نیست و ما اجازه نمی‌دهیم این وضعیت عادی تلقی شود. به همین دلیل نیازمند اعلام وضعیت هشدار هستیم.

قانون اساسی ونزوئلا به رییس جمهور اجازه می‌دهد در میانه فجایعی که "امنیت کشور را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهند"، اعلام وضعیت هشدار کند اما به صراحت به تاثیرات عملی اعلام وضعیت هشدار اشاره نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با اینکه ریاست جمهوری گوایدو از سوی اکثر کشورهای غربی به رسمیت شناخته شده، اما این مادورو است که همچنان کنترل نیروهای مسلح و نهادهای دولتی را برعهده دارد و روسیه و چین نیز در کنار کشورهای دیگری همچنان از او حمایت می‌کنند.

منابع وابسته به بخش صادرات نفت ونزوئلا گفته‌اند، صادرات از بندر خوزه به دلیل نبود برق متوقف شده و منبع درآمد اصلی ونزوئلا را قطع کرده است.

گوایدو در جلسه مجمع ملی ونزوئلا خواستار توقف صادرات نفت به کوبای حامی مادورو شد که نزدیک به دو دهه است که نفت وارداتی خود را با تخفیف دریافت می‌کند. او همچنین در این اقدام از جامعه بین‌الملل درخواست همکاری کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در حمایت از اظهارات گوایدو در توییتر خود نوشت: به شرکت‌های بیمه و شرکت‌های حمل‌ونقل که انتقال نفت ونزوئلا به کوبا را تسهیل می‌کنند، هشدار داده شده است.

او اما به اقدامات احتمالی آمریکا در این خصوص اشاره‌ای نکرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز پیش‌تر یک بانک روس را بر سر همکاری با شرکت نفت دولتی ونزوئلا تحریم کرد و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از شرکت نفت و گاز "روس‌نفت" روسیه برای خرید نفت از شرکت دولتی نفت ونزوئلا انتقاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha