• سه‌شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97122111365
  • خبرنگار : 71129

سفر رئیس‌جمهوری تایوان به جزایر اقیانوس آرام و احتمال توقف در خاک آمریکا

سفر رئیس‌جمهوری تایوان به جزایر اقیانوس آرام و احتمال توقف در خاک آمریکا

یکی از مقام‌های تایوان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، رئیس جمهوری تایوان قرار است در روزها آتی به جمهوری پالائو، جمهوری نائورو و جزایر مارشال در اقیانوس آرام که از متحدان دیپلماتیک این کشور محسوب می‌شوند سفر کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سفر تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان به این سه منطقه با توقفی در قلمروی آمریکا همراه است که احتمالاً باعث خشم چین نیز می‌شود.

این سفر در بحبوحه تنش‌های روز افزون میان تایپه و پکن صورت می‌گیرد.

معاون وزیر خارجه تایوان گفت: هدف از این سفر هشت روزه که از ۲۱ مارس سال جاری میلادی آغاز می‌شود، تعمیق روابط و همکاری‌های دوستانه بین متحدان تایوان در اقیانوس آرام است.

وی ادامه داد، مقام‌های تایوان هنوز در حال بررسی توقف احتمالی رئیس جمهوری این کشور در قلمروی آمریکا هستند.

یکی از مقام‌های تایوان گفت که این توقف به احتمال زیاد در گوآم یا هاوایی است و شانس دست کم یک سفر به قلمروی آمریکا بسیار زیاد است.

پکن می‌گوید که تایوان حق داشتن روابط با کشورهای دیگر را ندارد چون یکی از استان‌های چین است و در صورت لزوم با استفاده از زور آن را تحت امر خود در می‌آورد.

با این حال، تایوان روابطی با ۱۷ کشور که اکثراً کوچک و کمتر توسعه یافته هستند در آمریکای مرکزی و پاسیفیک نظیر بلیز و نائورو دارد.

تایپه، چین را به ارائه کمک‌های زیاد و بسته‌های وام برای متفرق کردن متحدان متهم کرده اما پکن این اتهامات را رد می‌کند.

آمریکا همانند سایر قدرت‌های بزرگ سیاست "چین واحد" را حفظ می‌کند که براساس آن، از داشتن روابط دیپلماتیک با تایوان منع شده اما بزرگترین تامین کننده سلاح برای تایوان و اصلی‌ترین حامی بین‌المللی آن است.

روابط آمریکا با تایوان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تقویت شده است.

"سم برونبک"، سفیر آمریکا برای آزادی مذهبی در جریان سفر روز دوشنبه خود به تایوان از چین خواست آزادی مذهبی را برای جلب اعتماد تایوان  رعایت کند.

سفر این سفیر به تایوان از سوی برخی در این کشور نشانه‌ای از حمایت از سوی دولت ترامپ است.

در همین حال، تسای اینگ ون در جریان نشست امنیت ملی روز دوشنبه تاکید کرد که دولت باید با پیشنهاد "یک کشور، دو سیستم" مطرح شده از سوی شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین مقابله کند چون پکن از آن برای اتحاد مجدد با تایوان استفاده می‌کند.

رئیس جمهوری تایوان همچنین از مقام‌های دولت خواست تا اقداماتی را برای مقابله با تلاش‌های مجدد پکن در مداخله و نفوذ در استعدادها و پایتخت تایوان انجام دهند.

وی در بیانیه‌ای گفت: مقام‌های چین به استفاده از سیستم آزاد و باز دموکراسی برای نفوذ در سیاست، اقتصاد و اجتماع تایوان ادامه می‌دهند که این بزرگترین خطر برای تایوان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha