• سه‌شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97122111410
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۱ اسفند ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۱ اسفند ماه

درخواست دو نماینده برای بررسی وضعیت معیشتی مردم و گرانی‌ها در جلسه‌ای غیرعلنی، اعلام وصول سوال از وزیران علوم و آموزش و پرورش، اصلاح مصوبات بودجه ۹۸ برای رفع ایراد شورای نگهبان، انتقاد «قاضی‌پور» از نامه غیر رسمی شورای نگهبان درباره بودجه، تعیین مجازات برای تخلف مجریان و ناظران انتخابات مجلس، مخالفت مجلس با امکان عزل نمایندگان، تشکر نمایندگان مجلس از مقام معظم رهبری برای انتصاب رئیس جدید قوه قضاییه و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) بیست و یکم اسفند ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا،  جلسه علنی صبح امروز به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات لایحه بودجه سال ۹۸ و ... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه حجت‌الاسلام احمد سالک خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: من از شما خواهش می‌کنم که برای معیشت مردم و کالاهای اساسی و همچنین مقابله با گرانی اقدامی کنید.

 همچنین حبیب الله دهمرده و حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکر های جداگانه خواستار بررسی وضعیت معیشتی مردم و گرانی‌ها در جلسه‌ای غیرعلنی شدند.

ناطقین امروز مجلس

نماینده ماهشهر: نگرانی رهبری از عدالت و نحوه توزیع رفاهیات قابل تامل است

گودرزی: وزرا هفته‌ به هفته‌ به نمایندگان گزارش دهند که چه دردی را دوا کرده‌اند

نطق ذوالقدر در مورد وضعیت معیشتی کارگران در آستانه سال نو

کریمی: از فرضیه‌های دایی جان ناپلئونی دست بردارید

نماینده اهر:سفر «روحانی» به عراق بیانگر اوج حضیض شیطان بزرگ و رییس آن است

***

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از بررسی پرونده سلحشوری نماینده تهران درباره‌ی نطق خود و تعیین تکلیف پرونده کریمی نماینده بیجار در پی درگیری با یکی از مأموران نیروی انتظامی در جلسه هیأت نظارت خبر داد و گفت: با توجه به عذرخواهی آقای کریمی مأمور راهور نیز از شکایت خود صرف نظر کرد اما هیأت نظارت تذکرات لازم را به این نماینده داد.
همچنین یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سوال نمایندگان از وزیران علوم و آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.

سیده فاطمه ذوالقدر از برگزاری نشست کمیسیون تلفیق برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه ۹۸ خبر داد و اظهار کرد: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ همزمان با برگزاری جلسه علنی مجلس تشکیل جلسه داد تا ایرادات مجدد شورای نگهبان به مصوبات لایحه بودجه سال ۹۸ را بررسی و نسبت به رفع ایرادات اقدام کنیم.

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات لایحه بودجه سال ۹۸، علی مطهری در تذکری گفت: یکی از اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه اعمال کرده به دنبال ایرادی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته در حالی که ما معتقدیم مجمع نمی‌تواند به مصوبه مجلس ایراد بگیرد و مانند شورای نگهبان بگوید که باید مصوبه را اصلاح کنید.

نادر قاضی پور هم در اخطاری با استناد به اصل ۷۷ قانون اساسی از نامه غیر رسمی شورای نگهبان درباره ایرادات بودجه ۹۸ انتقاد کرد و گفت: اگر مجلس موضوعی را تصویب کند آن موضوع در شورای نگهبان بررسی شده و اگر مجلس بر مصوبه اصرار کند آن مصوبه به مجمع تشخیص می‌رود ولی اکنون به گفته آقای مطهری انگار ما دو شورای نگهبان داریم.

همچنین نمایندگان پس از رفع ایرادات مجدد شورای نگهبان به مصوبات بودجه سال ۹۸ با ۱۰۵ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که در صورت ایراد مجدد شورای نگهبان به مصوبات بودجه سال ۹۸ در مصوبه خود اصرار کرده و آن را به  مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌کنند.

در ادامه این جلسه نمایندگان مجلس با اعمال اصلاحاتی در مصوبات بودجه ۹۸ ایرادات شورای نگهبان را رفع کردند و با اصرار بر مصوبه خود بر بند و تبصره ۶ آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع کردند.

در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، نمایندگان با ۱۴۰ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در مجلس مصوبه‌ای را برای تخلفات مجریان و ناظران انتخابات مجلس از انجام تکالیفشان مجازات تعیین کردند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امکان عزل نمایندگان با حکم دیوان عالی کشور در صورت از دست دادن شرایط نمایندگی در طول دوره مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.

در جلسه علنی امروزنمایندگان مجلس طرح استفساریه‌ای را تصویب کردند که به موجب آن رزمندگان با سابقه‌ حداقل ۶ ماه حضور در جبهه از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر استفاده کرده و مشمول مزایای مالی و استخدامی می‌شوند.

عین الله شریف پور، نماینده مردم ماکو در مجلس هم در تذکری به فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده مرزبانی کشور خواستار ارتقای گردان مرزی چالدران شد.

محمدرضا بادامچی، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید از تعیین برنامه‌های این فراکسیون برای ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: قرار شد در سال آینده کمیته‌های اجتماعی، سیاست خارجی و بودجه تشکیل شده و گزارشی از عملکرد خود به فراکسیون امید ارائه کند.

همچنین ۲۶۰ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای از مقام معظم رهبری برای انتصاب رییس جدید قوه قضاییه تشکر کردند.

نمایندگان در  تذکرات کتبی به مسؤولان اجرایی کشور نیز پرسیدند: چرا شرکت پشتیبانی دام متناسب با جمعیت شهرستانها گوشت گرم توزیع نمی‌کند؟

در پایان جلسه نیز مسعود پزشکیان با اعلام اینکه مجلس شورای اسلامی هفته آخر اسفند جلسه علنی دارد، گفت جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی یکشنبه 26 اسفند ماه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha