• چهارشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97122211817
  • خبرنگار : 71282

معاون وزیر کار خواستار شد

شکل گیری گفتمان ملی مهارت در کشور

شکل گیری گفتمان ملی مهارت در کشور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مغفول ماندن موضوع مهارت در جامعه، بر ضرورت شکل گیری گفتمان ملی مهارت و ترویج فرهنگ مهارت آموزی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سلیمان پاک‌سرشت در آئین رونمایی از نظام نوین مدیریت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی آموزش‌های مهارتی غیررسمی، خدمات آموزشی و پژوهشی خود را در عرصه مهارت‌آموزی در دو بخش دولتی با کمک بیش از ۵۵۰ مرکز آموزشی ثابت در سراسر کشور و در بخش غیردولتی بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد برای ۱۵ گروه هدف اجرا می‌کند که حاصل تلاش مراکز آموزشی در بخش دولتی حدود ۶۵ میلیون نفر-ساعت در سال آموزش رایگان و در بخش خصوصی حدود ۱۴۶ میلیون نفر- ساعت آموزش است.

وی ادامه داد: متأسفانه ظرفیت‌های آموزشی و خدمات قابل ارائه این سازمان به مردم به دلایل مختلفی از جمله کم‌توجهی رسانه‌ها به موضوع مهارت در افکار عمومی شناخته شده نیست و انتظار می‌رود بیش از پیش در این زمینه ورود کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ادامه بر لزوم ایجاد گفت‌وگوی ملی مهارت تاکید کرد و افزود: با توجه به نیاز هرچه بیشتر به تربیت شهروندان ماهر و توانمند اکنون ضرورت گفت‌وگوی ملی مهارت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و انتظار می‌رود اصحاب رسانه نسبت به اطلاع‌رسانی اخبار این حوزه مغفول مانده در فضای رسانه‌ای کشور و ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی که راه نجات بسیاری از کشورها به گواه تاریخ بوده اهتمام بیشتری داشته باشند.

پاک سرشت در ادامه با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد در حال فعالیت و ۲۴ هزار مربی فنی و حرفه‌ای شاغل در این مراکز، گفت: باید از این سرمایه عظیم بهره‌برداری و استفاده شایسته صورت گیرد.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیاست ارتقای جایگاه بخش خصوصی در آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار دارد و در این راستا لازم است بخشی از آموزش‌های مهارتی به بخش خصوصی واگذار شود.

پاک سرشت در عین حال بازنگری در سیاست‌های موجود را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه این کار سخت‌تر از پروژه‌های عمرانی است، خاطرنشان کرد: باور ما رونق بخش خصوصی است و معتقدیم کشورهایی که توانسته‌اند تحولات اساسی در حوزه اقتصاد خود ایجاد کنند با تکیه بر مهارت آموزی و پیوند میان آموزش، اقتصاد، آموزشگاه و بنگاه اقتصادی به این هدف دست یافته‌اند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: تحولاتی ماندگار و اثربخش است که نهادی باشد و رفتارهای ما را به شکل پایدار تحت تأثیر قرار بدهد تا موجب بازنگری روابط ما شود.

به اعتقاد وی، کشور در دوره‌ای قرار گرفته که به اندازه کافی راه و سد در کشور ساخته شده و اکنون زمان آن فرا رسیده که به سمت یک تفکر و تحول بازنگرانه متمرکز شویم و از امکانات موجود بهترین استفاده را ببریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تنوع و گسترش اختیارات و مأموریت‌های آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در نظام نوین مدیریت خبر داد و گفت: در نظام نوین مدیریت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، روابط بین مؤسسات، آموزشگاها، بنگاه‌های اقتصادی، مدیران و مربیان بازتعریف شده تا بنگاه‌ها نقش بیشتری در آموزش داشته باشند و آموزش بر مبنای نیاز بنگاه‌ها هدف گذاری شود.

پاک‌سرشت همچنین گفتگو محور بودن و رویکرد مطالعه و تحقیق را دو ویژگی نظام نوین مدیریت نام برد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای زمان زیادی را صرف بررسی کاستی‌ها و چالش‌ها کرده و به این نتیجه رسیده که تحول نهادی را در این بخش آغاز کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متذکر شد: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در شرایط موجود با کاهش فعالیت مواجهند و بسیاری از کشورها در چنین شرایطی تلاش می‌کنند با ترمیم مهارت و ارتقای توانمندی نیروهای انسانی بر مشکلات غلبه کنند.

وی گفت: اکنون بهترین زمان و فرصت برای ارتقای مهارت‌آموزی است و مسیر تحولات نهادی باید در سایه محصول اندیشه ورزی، گفتگو، پیامد سنجی و دانش عمیق کلید بخورد تا با هم افزایی بتوانیم تحولاتی که منابع مالی چندانی نمی‌خواهد رقم بزنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha