• شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۲:۰۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97122211902
  • خبرنگار : 90089

طیبه سیاوشی:

رودربایستی نمایندگان کهنه‌کار ممکن است نظارت مجلس را تحت تاثیر قرار دهد

رودربایستی نمایندگان کهنه‌کار ممکن است نظارت مجلس را تحت تاثیر قرار دهد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: موافقان مصوبه ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی معتقدند ممکن است نمایندگانی که بیش از این مدت در مجلس نماینده هستند به دلیل مماشات‌ها، ملاحظات و شاید برخی رودربایستی‌ها نتوانند وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهند و این به ضرر قوه‌ای است که باید بر دو قوه دیگر نظارت جدی و قاطع داشته باشد.

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از مصوبه ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی، گفت: اگر معتقد به چرخش نخبگان در مناصب مدیریتی کشور هستیم تمام نهادهای حاکمیتی به نوعی می‌توانند در چرخش نخبگان دخیل شوند اما این سخن به معنای این نیست که مصوبه مذکور حتما چنین تاثیری دارد بلکه یکی از آثار مترتب بر آن است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بر لزوم ورود نیروی انسانی جدید به دایره اداره کنندگان کشور تاکید کرد و افزود: فضای مجلس نیاز به بازحیات جدیدی دارد. همانطور که شاهد بودید در مجلس فعلی با وجودی که گفته شد تغییرات کیفی مجلس بسیار وسیع است باز شاهد حضور ۷۰  نماینده از دوره‌های قبل هستیم. بنده معتقدم در کنار جوانگرایی در مجلس باید به حفظ تجربه و پختگی در قوه مقننه نیز توجه داشت اما در کشورهایی مثل کشور خودمان که یک مجلس دارد، جمع این دو مسئله بسیار سخت است.

سیاوشی ادامه داد: با این مصوبه نمایندگانی که در پنجمین دهه زندگی‌شان هستند و سرشار از تجربه هستند باید قوه مقننه را ترک کنند اما موافقان این مصوبه معتقدند نمایندگانی که بیش از سه دوره در مجلس نماینده بوده‌اند به دلیل مماشات‌ها، ملاحظات و شاید برخی رودربایستی‌ها نتوانند وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهند و این به ضرر قوه‌ای است که باید بر دو قوه دیگر نظارت جدی و قاطع داشته باشد. آنان تاکید دارند که بی‌توجهی به این مسئله مهم موجب خروج تدریجی مجلس از راس امور می‌شود.

وی ادامه داد: در کشورهای که دارای دو پارلمان هستند این مسئله به خوبی اجرا شده است. در این کشورها مجلس سنا محلی برای حضور سیاستمداران و مدیران کارکشته و باتجربه و مجلس نمایندگان محلی برای ورود سیاستمداران و مدیران تازه نفس و جوان است.

نماینده مردم تهران در مجلس بر لزوم بررسی‌های همه جانبه و کارشناسی مصوبه ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از دوره متوالی تاکید کرد و افزود: این مصوبه ممکن است به دلایلی توسط شورای نگهبان تصویب شود یا شاید به دلایلی به تایید این شورا نرسد. در صورت تصویب این مصوبه تصور می‌کنم از حیث موافقت‌ها و مخالفات‌ها و نحوه اجرا شباهت زیادی به قانون منع به کارگیری بازنشستگان پیدا می‌کند. هر قانونی معایب و محاسنی به دنبال دارد اما باید دید مزایای مصوبه مذکور بر معایبش می‌چربد یا برعکس.

سیاوشی اظهار نظر قطعی درباره مزایا و معایب مصوبه ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی را منوط به بررسی‌های دقیق و جامع آثار آن توسط کارشناسان و نخبگان کشور دانست و افزود: قبل از طرح این پیشنهاد در صحن علنی مجلس و اظهار نظر نمایندگان موافق و مخالف درباره آن، هیچ گزارش کارشناسی شده‌ای درباره آثار مترتب این مصوبه در هیچ مرجع علمی، پژوهشی و کارشناسی ندیدم و این مصوبه نیاز به نظرات دقیق و جامع کارشناسی دارد تا بتوان درباره آثار مثبت و منفی آن و غلبه یکی بر دیگری اظهار نظر قطع کرد. نمایندگان موافق و مخالف این مصوبه مجلس از نقطه نظر و زاویه دید خودش به آن پرداخت و این نمی‌تواند مبنای عملی و کارشناسی برای اظهار نظر درباره مصوبه مذکور و آثار بعدی آن باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: مخالفان معتقدند این مصوبه مخالف اصل سوم قانون اساسی است و قطعا در شورای نگهبان رد می‌شود. البته شایعاتی هم درباره لابی برخی نمایندگان با شورای نگهبان برای رد آن در شورا بر سر زبان‌ها افتاده که قابل اعتنا نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha