• چهارشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 97122212055
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

شاهکار طبیعت در آبشار "تنگ تامرادی" یاسوج

شاهکار طبیعت در آبشار "تنگ تامرادی" یاسوج

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد تنگ تامرادی در 50 کیلومتری غرب شهر یاسوج "پایتخت طبیعت ایران زمین" در مسیر جاده سپیدار واقع شده و دارای آبشاری زیبا و حوضچه‌های فراوان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در خم هر پیچ و فراز هر شیب از این تنگه، تابلوی نقاشی بی‌نظیری از شاهکارهای طبیعت را در مقابل دیدگان گردشگران به تماشا گذاشته شده است.

مهدی حسن زاده، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بویراحمد در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: تنگ تامرادی با چشم‌انداز طبیعی و زیبا، ارتفاعات بلند، پوشش گیاهی سرسبز، هوای مطبوع و خوب و با طراوت که در دل خود آبشاری زیبا به ارتفاع 50 متر را جای داده است که صدای دل‌انگیز ریزش آبشار و طبیعت زیبای اطراف آن برای گردشگران خاطره‌ای فراموش ناشدنی را به همراه نشاط برگرفته از دیدن زیبایی‌های آن به سوغات می‌آورد.

وی افزود: این منطقه از اطراف به کوه‌های "زرآور" و "ساورز" محدود می‌شود. روستای «تنگ تامرادی» از سطح دریا 1400 متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم معتدل و مرطوب، آب‌وهوای آن در فصول بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و در زمستان سرد است.

حسن زاده اظهار کرد: در ورودی «تنگ تامرادی» و در مجاورت روستای "حسین‌آباد"، "دخمه" و "مقبره‌ای از دوران هخامنشی" به جا مانده که به یکی از سرداران یا نجبای هخامنشی مربوط است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بویراحمد خاطرنشان کرد: «تنگ تامرادی» محل وقوع یکی از جنگ‌های تاریخ معاصر(جنگ "کی‌لهراس" با ارتش رضاشاه) و دو جنگ مهم دیگر یکی جنگ "آریوبرزن" با اسکندر مقدونی و دیگری جنگ دلاوران بویراحمدی با تیمورلنگ است. با توجه به این موارد، می‌توان قدمتی طولانی برای این روستا در نظر گرفت.

حسن زاده تصریح‌کرد: مردم روستای «تنگ تامرادی» به زبان لری سخن می‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

وی ادامه‌ داد: آبشار «تنگ تامرادی» یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که از قدیم‌الایام شناخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری بویراحمد عنوان کرد: سالانه شمار فراوانی مسافر، گردشگر و توریست از این آبشار دیدن می‌کنند.

حسن زاده بیان ‌کرد: وجود چهار آبشار با ارتفاع ۸ تا ۱۰ متری و حوضچه‌های آب در مسیر آب زلال و بسیار خنک و وجود غارهایی که آب از دل آن می‌گذرد و آب مداوم از سقف آنان چکه می‌کند باعث شده که هر چه بیشتر بر جذابیت و خاص بودن آن بیفزاید. طبیعت زیبا و جنگل بلوط اطراف این آبشار زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

وی اضافه‌کرد: چشمه بلوط عسلی که در حوالی آبشار تنگ واقع شده، یکی از معروف‌ترین ییلاقات و تفرجگاه‌های منطقه به شمار می‌رود. این چشمه، در پایین دست خود، حوضچه‌های طبیعی زیبایی را به وجود آورده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha