• شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97122513058
  • خبرنگار : 71592

النشره بررسی کرد

پیام موشک‌های سیاسی به تل‌آویو... چه کسی جبهه غزه را شعله‌ور کرد؟

پیام موشک‌های سیاسی به تل‌آویو... چه کسی جبهه غزه را شعله‌ور کرد؟

حمله موشکی که روزهای گذشته از غزه به تل‌آویو صورت گرفت، معادله جدیدی را رقم می‌زند و حامل پیام‌هایی برای رژیم صهیونیستی است، این در حالی است که هیچ گروهی این حملات را بر عهده نگرفته و شایعات درباره آن ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، سایت النشره در گزارشی نوشت: موشک‌هایی که طی دو روز اخیر از نوار غزه به منطقه "غوش‌دان" اسرائیل شلیک شد، معادله جدیدی را طرح ریزی می‌کند، زیرا این نخستین بار است که موشکی از منطقه تنش که به شهرک‌نشینان اسرائیل در منطقه "غلاف" غزه منحصر می‌شود فراتر رفته و از نوار غزه به تل‌آویو پرتاب می‌شود، همچنین این عملیات ضعف سیستم امنیتی رژیم اشغالگر را فاش کرد چرا که پاتریوت‌ها در رهگیری موشک‌های شلیک شده ناکام ماندند و بقایای آنها در منطقه تل‌آویو یافت شدند، سازمان اطلاعات اسرائیل هم هیچ گونه اطلاعات قبلی از شلیک موشک‌ها یا مساله‌ای که بیانگر وقوع تنش باشد، نداشت، به ویژه اینکه رایزنی‌های موجود میان رژیم اشغالگر و رهبری حماس با میانجی‌گری مصر در وضعیت آرامی در حال انجام بود. همچنین این حملات همزمان با نشستی که هیئت امنیتی مصر با یحیی السنوار، مسؤول جنبش حماس در غزه برگزار می‌کرد انجام شد و هنگامی که آژیرهای هشدار به صدا در آمدند مسؤول هیئت امنیتی مصر طی یک تماسی در جریان ضرورت ترک غزه به دلیل شلیک موشک به منطقه تل‌آویو قرار گرفت و در پی آن از السنوار پرسید، چگونه ممکن است در کنار ما بنشینید و موشک پرتاب کنید؟ السنوار هم در پاسخ دست داشتن حماس در این عملیات را رد کرد.

پس از اینکه معلوم شد حماس و جهاد اسلامی موشک‌های دوربرد از نوع M۷۵ و ساخت گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) را در اختیار دارند، تلاش‌های هیئت مصری در کنترل تنش پس از رایزنی‌های میان دو طرف اسرائیل و حماس موفقیت آمیز بود. حماس از این موشک‌ها در حمله ۲۰۱۲ اسرائیل به غزه استفاده کرده بود.

از سوی دیگر، نیروهای اشغالگر اسرائیل دو روز گذشته نزدیک به ۱۰۰ هدف در غزه را در واکنش به پرتاب موشک از این منطقه هدف قرار دادند اما به دنبال آن اعلام کردند که پرتاب این موشک‌ها توسط جنبش حماس صورت نگرفته است و این عملیات بدون هیچ گونه دستور قبلی به اشتباه رخ داده و حماس هم دستور بازداشت یکی از نظامیان مسؤول این عملیات را صادر کرده است. گفتنی است این اظهارات در حالی ایراد می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اتخاذ هر گونه تصمیمی درباره وضعیت پیش آمده در غزه را پس از ریاستش در نشست امنیتی وزارت جنگ به تأخیر انداخت، تا جایی که قرار شد کابینه اسرائیل در نشست خود طی روز یکشنبه وضعیت مرزهای غزه را مورد بررسی قرار دهد. روشن است که نتانیاهو همزمان با نزدیک شدن موعد انتخابات پارلمانی در نهم آوریل مصلحت را در عدم تشدید تنش می‌بیند.

همچنین موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس طی یک پیام توئیتری خطاب به جنبش جهاد اسلامی نوشت: نکوهش بردارانم در جهاد به من رسیده است و من خود را یکی از آنها و نه منتقد آنها می‌دانم. احتمالاً منظور من به درستی به آنها ابلاغ نشده است. من در هیچ شرایطی خواستار تنش نبوده‌ام تا غزه قربانی حملات جدید در سایه درگیری انتخاباتی اسرائیل نشود.

وی درباره تنش شب گذشته میان ارتش اسرائیل و حماس صحبت کرده و در پیامی توئیتری نوشت: گردان‌های قسام با بیانیه‌های مسؤولانه خود اقدامی خوبی انجام دادند و هیچ انگیزه‌ای برای گردان‌های قدس جهت صدور بیانیه‌های تنش‌زا وجود ندارد چرا که باید فرصت را از همه کسانی که در کمین نشسته‌اند و به دنبال جنگ علیه غزه هستند گرفت.

ابومرزوق در پایان نوشت: این موشک‌های سیاسی که در زمان حضور هیئت امنیتی مصر در غزه شلیک شدند باید متوقف شوند.

از سوی دیگر پلیس اسرائیل از پیدا شدن لاشه‌ یکی از موشک‌هایی که از غزه شلیک شده بود خبر داد و اعلام کرد در پی عملیات پاکسازی و جست‌وجوی مکان سقوط سه موشک، لاشه‌ این موشک مذکور پیدا شد. منابع اسرائیلی گفتند، این موشک از نوع M۷۵ و دور برد است که حماس و جهاد اسلامی آن را در اختیار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha