• شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 97122513307
  • خبرنگار : 71058

اختصاصی «ایسنا+»

نخستین توضیحات «مرجان شیخ‌الاسلامی» درباره اتهاماتش

نخستین توضیحات «مرجان شیخ‌الاسلامی» درباره اتهاماتش

با شدت گرفتن مقابله دستگاه قضایی با مفاسد اقتصادی، رسیدگی به پرونده موسوم به فساد در پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت که چند جلسه از محاکمه متهمان این پرونده تاکنون برگزار شده و در این میان یک نام بیشتر از سایرین خبرساز شده است؛ «مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا.»

متهم ردیف اول این پرونده - که ۱۴ متهم دارد - «رضا حمزه‌لو» است و شیخ‌الاسلامی طبق آنچه در دادگاه مطرح شده، در ردیف ششم متهمان ایستاده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران می‌گوید «در پرونده بازرگانی پتروشیمی اختلاسی در کار نیست. جرمی که ارتکاب یافته این است که متهمان، استفاده‌های شخصی کرده‌اند و مجموع پول‌هایی که برداشته‌اند ۲۲ میلیون یورو و ۱۵ میلیون دلار و مبلغ ریالی آن حدود ۶۵ میلیارد تومان است.»

از سوی دیگر، اسدالله مسعودی‌مقام قاضی پرونده پتروشیمی اتهامات شیخ‌الاسلامی را طبق کیفرخواست صادره، «مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی» و «تحصیل مال نامشروع» عنوان کرده و مبلغ برداشت‌شده را ۱۶ میلیون و ۶۵۳ هزار دلار اعلام کرده است. نماینده دادستان نیز گفته است: «دو متهم (حمزه‌لو و شیخ‌الاسلامی) هفت میلیون و ۶۵ هزار و ۱۵۲ یورو و هشت میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار را به صورت غیرمشروع کسب کرده‌اند»؛ مبلغی که شیخ‌الاسلامی مدعی است حدود ۷ میلیون یورو – یا معادل آن یعنی ۳۱ میلیارد تومان – بوده و برخی این رقم را با معادل دلاری آن جمع زده‌اند.

اکنون مرجان شیخ‌الاسلامی با انتشار بیانیه‌ای که متن آن را در اختیار «ایسنا» قرار داده، در مورد اتهامات وارده به خود در پرونده «شرکت بازرگانی پتروشیمی» ادعاهایی را مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید:

«با توجه به خبرهای متعدد درباره پرونده پتروشیمی که در دادگاهی ویژه در تهران در جریان است و ذکر نام من، مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا، به عنوان متهم ردیف ششم، و نیز با توجه به جو سنگین رسانه‌ای علیه من که با طرح شایعات بسیار همراه شده، برخی نکات را درباره موقعیت حقوقی و کاری خود به اطلاع عموم می‌رسانم.

من حدود هشت سال است به طور قانونی به کانادا مهاجرت کرده‌ام و تاکنون هیچ پرونده‌ای در ایران نداشته‌ام که تحت تعقیب باشم؛ چنانکه چندین‌بار پس از مهاجرت به ایران سفر کرده‌ام. پیش از مهاجرت در حوزه فرهنگ و هنر، یک خبرگزاری مستقل را در ایران راه‌اندازی کرده‌ام که در کار خود کمابیش موفق بوده است و خبرنگاران بسیاری در آن تربیت شدند و از همان زمان فعالیت‌های تجاری عمدتاً در حوزه صادرات و واردات داشته‌ام. از زمانی که در خارج از کشور با خانواده‌ام مستقر هستم، هرگز نه فعالیت سیاسی داشته‌ام، نه یک خط یادداشت نوشته‌ام و نه مصاحبه‌ای کرده‌ام؛ بنابراین به رسانه‌های محترمی که بر طبق مرام و جریان سیاسی خود سعی بر این دارند که مرا به گروه و جناحی وابسته بدانند اعلام می‌کنم به هیچ دسته و گروهی اعم از اپوزیسیون، اصولگرا، اصلاح‌طلب، سلطنت‌طلب، برانداز یا غیره تعلق ندارم.

تا سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۳۹۳ شمسی در ایران و ترکیه به شکل قانونی از سوی هیأت مدیره شرکت‌های «هترا» و «دنیز» به عنوان مدیرعامل انتخاب شده و فعالیت کرده‌ام و این دو شرکت در چند زمینه تجاری از جمله خرید و اخذ نمایندگی تجهیزات صنعتی فعالیت داشتند و در چارچوب قوانین ملی و بین‌المللی فعالیت کرده‌اند. اتهامی که در ردیف ششم پرونده پتروشیمی به عنوان مدیرعامل این دو شرکت به من وارد شده مبنایی ندارد. فعالیت این شرکت‌ها کاملاً قانونی بوده و ربطی به مقوله پولشویی و کسب درآمد از قِبل تحریم‌ها ندارد. جو شانتاژ و دروغ‌پراکنی رسانه‌های فارسی‌زبان در این مقوله را درک نمی‌کنم و از دادن القاب و دروغ‌های رسانه‌ای و استفاده از تصاویر خانوادگی و شخصی من بدون اجازه و اختیار اینجانب بسیار متأسفم. با استناد به دفاعیات آقای حمزه‌لو در دادگاه که در خبرگزاری‌ها منتشر شده، اتهام اخلال در نظام اقتصادی را با حتم و یقین رد می‌کنم و در مورد حدود ۷ میلیون یورو یا ۳۱ میلیارد تومان موضوع اتهام منفعت از محل تفاوت نرخ ارز نیز (که برخی این رقم را با معادل دلاری آن جمع زده‌اند) از طریق انتشار در رسانه‌ها از آن مطلع شده‌ام و با توجه به مستندات موجود از این شرکت‌ها در بانک مرکزی، چنین اتهامی را نمی‌پذیرم و مؤکداً درخواست کارشناسی تخصصی اسناد مالی را دارم؛ درعین حال تاکید می‌کنم هیچ‌گونه طلب یا بدهی مورد ادعای مراجع قضائی وجود ندارد و با طرف‌های قرارداد تسویه‌حساب کامل صورت گرفته است. بعلاوه، هیچ منفعتی در این بین از اختلاف نرخ ارز یا تأخیر در پرداخت وجود نداشته است.

از اینکه سایر شرکت‌های مرتبط با این پرونده چه عملیات یا فعالیت‌هایی در انتقال وجوه و خرید و فروش‌های خود در قالب قراردادهای تجاری‌شان انجام داده‌اند، بی‌خبرم. اگر در مواردی کسانی بوده باشند که در موعد مقرر وجوه واریزی را به بانک مرکزی پرداخت ننموده‌اند و شبهه مشابهی در مورد واریزی از شرکت‌های دنیز و هترا ایجاد شده باشد، باید بگویم که قطعاً صحت ندارد. درباره شبهه دیگر ناشی از فعالیت‌های دیگران از بابت فروش محصولات پتروشیمی و اخذ پورسانت غیرقانونی هم باید تصریح کنم که به هیچ‌وجه به خرید و فروش این محصولات نپرداخته‌ام و در نتیجه طبعاً پورسانتی هم دریافت نکرده‌ام. تمام گردش‌های مالی و دریافت و پرداخت‌ها براساس قوانین بانکی ملی و بین‌المللی صورت گرفته و اسناد آنها موجود است. همچنین تاکنون وکیلی در دادگاه جاری رسیدگی به پرونده بازرگانی پتروشیمی معرفی نکرده‌ام و قبل از دادگاه نیز احضاریه‌ای دریافت نداشته‌ام و مدارک و مستندات و دفاعیه‌ای ارسال نکرده‌ام.

اشاره قاضی محترم پرونده به داشتن وکیل، قاعدتاً به معرفی وکیل تسخیری از طرف دادگاه اشاره دارد. از دادگاه انتظار دارم که به بررسی دقیق و کارشناسانه کلیه اسناد بانکی و دریافت و پرداخت شرکت‌های تحت مدیریت من دستور دهد تا مشخص شود که هیچ‌گونه وجهی از درآمدهای منتسب به اخلال اقتصادی به حساب شخصی من یا بستگانم واریز نشده است.

در خصوص ادعای تعلق چندین ملک به من در رسانه‌ها (گرچه ربط این آدرس‌های اشتباه به پرونده جاری قابل درک نیست) تنها اشاره می‌کنم که قابل اثبات است که جز دو مورد، مابقی در اجاره من در سال‌های متفاوت بوده و دو موردی که به من تعلق دارد، بیش از دو سوم مبلغ کل، وام بانکی است که یک مورد آن به علت تعویق یک سال و نیم پرداخت قسط، به مدت شش ماه است که از سوی بانک برای فروش گذاشته شده است؛ ضمن اینکه دولت کانادا کار خود را در بررسی و رعایت قوانین مالی - بانکی اعم از پولشویی و مواردی از این دست به خوبی بلد است و نیاز به ارائه آدرس‌های اشتباه نیست، مگر اینکه هدف از آن، تشویش اذهان و به خطر انداختن امنیت اجتماعی من و خانواده‌ام باشد. بنابراین در تمام خریدهای منقول و غیرمنقول من درآمدهای اتهامی هیچ نقشی ندارد و نداشته است.

باید صریحاً بگویم که موردی در کار و فعالیت من نیست که خود را پنهان کنم و علاقه‌ای هم ندارم که دیگر متهمان پرونده را سپر بلای خود کنم. این همه نسبت‌های توهین‌آمیز و تخریب مستقیم و غیرمستقیم اعتبار فردی و شغلی خود را نیز که از طرف افراد با انگیزه‌های گوناگون و رسانه‌هایی مانند رادیو فردا، تلویزیون من‌وتو، وبسایت ایران‌وایر، پتیشن کنگره ایرانیان کانادا، رسانه‌های داخل ایران و … انجام شده و بعضاً با برچسب‌هایی مانند اختلاس‌گر ۶ میلیارد یورویی همراه است و موجب سلب آرامش و امنیت من و فرزندانم در پرونده دادگاهی شده که هنوز مفتوح است و تاکنون حتی به اتهامات من نپرداخته، قطعاً پیگیری قضائی خواهم کرد.

در انتها با توجه به اینکه به تصریح مقامات قضائی، این پرونده کارشناسی نشده است، مجدداً ضرورت بررسی و حسابرسی کارشناسانه از حساب‌های شرکت‌های تحت مدیریت خود و شفاف کردن موضوع مورد بحث را تأکید می‌کنم، چراکه بدون بررسی‌های تخصصی و بی‌طرفانه هیچگونه نتیجه منطقی و عادلانه بر روند دادرسی متصور نیست.»

به گزارش ایسنا، نماینده دادستان نیز درباره این پرونده گفته بود: رضا حمزه‌لو اولین مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی بعد از خصوصی‌سازی این شرکت در سال ۸۸ است که با همدستی خانم مرجان شیخ‌الاسلامی در تشکیل شرکت‌های دنیز و پلیکان ضوابط قانونی را رعایت نکرده است.

نماینده دادستان همچنین گفته مرجان شیخ‌الاسلامی که «هم‌اکنون متواری و خارج از کشور است»، شریک اصلی متهم ردیف اول یعنی حمزه‌لو بوده است.

انتشار بیانیه مرجان شیخ‌الاسلامی از سوی ایسنا، به معنای تأیید یا رد محتوای آن نیست و باید منتظر ماند و دید که قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده چه رأیی در این خصوص صادر می‌کند.

خبرنگاران: حسین هرمزی، حسام‌الدین قاموس مقدم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۵:۱۴

من تقریبا هم سن شما هستم از بهترین دانشگاه این مملکت در رشته مهندسی دکترا گرفته ام چگونه است که شما با این سطح از تحصیلات و عدم تخصص مرتبط جز هیات مدیره شرکت های ..... شده اید دم خروس رو قبول کرد یا قسم حضرت عباس

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۲۲:۰۶

شما اكر مهندس هستى دكترا دارى براى خودت داشته باش مرجع كه نيستى ديگران خود را با تو مقايسه كنند ديدگاه خودت را در باره خبر و اظهارات متهم بيان بكن

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۲۲:۵۱

شركت هاى بخش خصوصى مهندس و دكترا و مدرك تحصيلى نميخواهند دنيال افراد خلاق و كارى هستند. اين ديدگاه من لزوما رد شما و يا تاييد خانم ال اقا نيست.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۱۲:۵۰

نوشتيد " چگونه است " بهتر است برگردى دانشگاه از استادت بپرسى به خانم شيخ الإسلامى چه مربوط است ؟ ايشان بايد بيايند ايران به پرسش هاى دادگاه جواب بدهند كه كوتاهى كردند و شدند فرارى

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۰۱ ۱۵:۱۴

کاملا مشخص است ایشان را سپربلا کرده اند. خود دادگاه مبالغ را 15 میلیون دلار و 22 میلیون یورو ذکرکرده ، پس این رقم کلان 6 میلیارد یورویی که در رسانه هاذ می چرخد از کجا آمده ؟!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۰۱ ۱۵:۱۷

قرار نیست همه افراد با مدرک یکسان در آمد یکسان داشته باشند ، آن هم در ایران . البته این به معنی تایید یا رد خانم شیخ الاسلامی نیست

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۵:۳۵

آن را که حساب پاک است از محاسب چه باک است - مگه نمیگی بیگناهی؟ فردا برگرد تهران و عین یه بیگناه از خودت دفاع کن. در ضمن گفتی دولت کانادا کار خود را درمورد رعایت قوانین مالی - بانکی اعم از پولشویی و ... به خوبی بلد است اشتباه گفتی اشتباه.دولت کانادا در زمینه جذب اختلاسگران ایرانی کاربلد و حرفه ای است...

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۲۲:۱۶

من هم همين ديدگاه را دارم مادام كه با پاى خود برنگرديد و به ايران نيايید فرارى محسوب ميشويد. بياييد وكيل هم نگيريد از خودتان دفاع كنيد

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۵:۳۸

شما که به حقوق این خانم برای حرف زدنش احترام گذاشتی خب چرا به عکس الانش احترام نگذاشتی؟ ملاک حال آدم‌ها مگه نیست!!! خودت هم نمی‌دونی چیکار می‌کنی ها!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۶:۳۱

وقتی تمامی رسانه‌ها بدون اینکه حرف این خانم را بشنوند، شروع کردند به نوشتن درباره اتهاماتش، به نظرم کار ایسنا حرفه‌ای بود که بدون جانبداری و بدون سوگیری، فرصتی را برای بیان حرفهای طرف مقابل قائل شد.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۶:۳۲

واقعا کار ایسنا فوق العاده حرفه ای بود. دمتون گرم. الان مردم حرف دو طرف رو شنیدن. البته این چیزی از مسئولیت خانم شیخ الاسلامی کم نمیکنه. باید بیان و در دادگاه پاسخ بدن

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۲۲:۲۷

پيشنهاد اقاى برات ابادى را بپذيريد و تشريف بياوريد تهران ان شاءالله تبرئه خواهيد شد اگر بتوانيد اقاى خاورى را با خودتان بياوريد جايزه خوش حسابي هم خواهيد گرفت

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۷:۰۷

این مسائل باید ریشه‌ای تو این مملکت بررسی بشه...به سوالاتی از این قبیل که چرا الان بعد این همه سال داره به پرونده رسیدگی میشه و اون ساز و کاری که اجازه میده این روندها مدام تکرار بشه پاسخ داده بشه

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۷:۱۲

بنظر من یک سفر کوتاه بیا ایران. فقط بیا...خواهشن

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۰۰:۳۱

البته با دلارهای بی زبان

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۷:۱۷

چقدر وقیحانه که اموال ملت را به غارت می برند و بعد میگویند که استعداد ذاتی و تلاش خودشان بوده است و ادعای حیثیت هم می کنند!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۷:۴۲

مرجان جون عزیزم خوردی بردی نوش جانت دمت گرم.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۷:۵۱

تا زمانی که سیستم مالی و بانکی شفاف نیست و برای اداره کشور از روشهای متعلق به صدسال پیش استفاده میشه وضعیت همینطور خواهد بود

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۸:۳۷

حتما پول چند خانه میلیونی در امریکا و کانادا را هم از روزنامه نگاری در اوردید! البته در جو بخور بخور نمیشود فقط شما را سرزنش کرد.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۱۹:۴۵

نمونه هاي كامل وارد بودن دولت كانادا در مبارزه با پولشويي و اختلاس حضور حضرت اقاي خاوري در آنجاست كه از معصومين اقتصادي هستند. البته آرامش شما و فرزندانتان خيلي مهمه ولي رنج و نا ارامي و فلاكت ما و فرزندانمان اهميتي ندارد. البته اگر ما عرضه داشتيم يك مختلس دزد محترم ميشديم تا دولت كار بلد كانادا ما را جذب ميكرد.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۲۱:۱۴

جدا از سوگیری های مرسوم در اینگونه موارد، دم ایسنا گرم که یه همچین کار حرفه‌ای و بکری انجام داد. آس خوب و حرفه‌ای واسه بقیه رسانه‌ها رو کردید. خسته نباشید

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۵ ۲۲:۴۲

سلام اگر شما هم واقعا انطور که خودت گفتی دارای خانواده هستی ونمی خواهی پول حرام سر سفره ات باشه تشریف میاری ایران واز خودت دفاع میکنی والا نفرین هشتاد میلیون ایرانی پشت سر شماست

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۰۰:۴۱

ایسنای عزیز!! شما اظهارات همه متهما رو منتشر می کنید یا فقط اونایی که سفارش میشن؟؟!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۰۱:۴۲

پرونده عجیبی است این«پتروشیمی»! نه اینکه متهمین جرایم خودرا قبول ندارند،بلکه دادگاه هم مصراست که «اختلاسی صورت نگرفته» رسانه هاشلوغش کردند! فقط تأخیردربرگشت مبالغ انجام گرفته . ونکته عجیب دیگراین پرونده:حضور ودخیل هر2جناح درآن هست،هم مشارکتی وهم ....محفوظ!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۰۷:۰۹

رسانه‌های محترمی که بر طبق مرام و جریان سیاسی خود سعی بر این دارند که مرا به گروه و جناحی وابسته بدانند اعلام می‌کنم به هیچ دسته و گروهی اعم از اپوزیسیون، اصولگرا، اصلاح‌طلب، سلطنت‌طلب، برانداز یا غیره تعلق ندارم. الان با این بیانیه ای که در یک سایت مستقل و به دور از جناح بازی مطلب درج شد، کاملا مطمئن شدم که اصلا از هیچ جناحی نبودید، خیلی ممنون که شک مرا برطرف کردید. ایسنااااااااااااا مستقل.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۱۲:۰۵

چطور موقع خوردن پول مردم از مردم اجازه نگرفتی؟؟؟ حالا چطور انتظار داری مردم برای انتشار عکس هات از تو اجازه بگیرن؟!!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۱۲:۱۲

«و مانده‌ام چه بگویم؟» پول پزشک پُرمایه و شگفت انگیزی است. خوب می داند که برای هر دردی چه نقطه ای را باید فشار دهند. و من مانده ام چه بگویم؟ چه می توانم گفت؟ بگذار خیام بگوید_ نه به او؛ که به من: ای کاش که جای آرمیدن بودی/ یا این ره دور را رسید بودی.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۶ ۱۴:۰۶

تا اخر عمرشون زندگی فلاکت باری خواهند داشت

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۷ ۰۱:۵۹

چرا اون عکس قشنگه رو منتشر نکردی ایسنا ؟!

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۷ ۰۸:۱۹

اگه دزد نیستی یبار دیگه مثه دفعات قبل بیا ایران. همین کارو انجام بده بهتر از صدتا بیانیه دادن.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۷ ۱۱:۴۵

واقعاً جای سوال است که چرا ایسنا عکس هم اکنون ایشان را منتشر نکرده است؟

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۷ ۲۰:۴۱

چه عکس خصوصی و محرمانه ای منتشر شده چرا فرافکنی می کنی بیا تهران از خودت بایست دفاع کن خانه دو هزار و سیصد متری در کاناد را با فروش ملک در ایران نمی توان خرید مردم را ساده فرض نکن خانم شیخ الاسلامی

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۲۸ ۱۰:۱۰

این هم مثل خاوری.گرفتن سهمی بیشتر و به گردن افتادن همه ماجرا به ایشون و حضور در کانادا و عدم پیگیریه سایر شرکای داخل .واقعن فکر میکنین 3000 میلیاردو هم خاوری تنها خورده بود!!!؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۱۱ ۲۰:۱۸

چه جاااااالب!!!! بقول خودش ایشون یه روزنامه نگار در حوزه فرهنگ و هنر بودن بعد یهو شدن فعال حوزه صنعت نفت و پتروشیمی و بازرگانی!!!!!! تو خود بخوان حدیث مفصل ازاین مجمل.....