• یکشنبه / ۴ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98010400864
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

سفری افسانه‌ای به دره هندوستان اسفدن

سفری افسانه‌ای به دره هندوستان اسفدن

ایسنا/خراسان جنوبی طبیعت بهاری دره هندوستان اسفدن در روزهای بهاری بسیار آرامش بخش بوده و پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع است.

به گزارش ایسنا، طبیعت بهاری دره هندوستان اسفدن الهام‌بخش بشر و تلطیف‌کننده روح و روان او و مأمنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی و درونی است. این منطقه در جنوب غرب اسفدن واقع شده که در ایام بهار دامداران در آن به فعالیت مشغول هستند.

اسفدن از توابع بخش مرکزی و در فاصله ۵۷ کیلومتری شرق قاین قرار است که در سال ۱۳۸۳ به شهر ارتقاء یافت و ۱۲۰۰ متر ارتفاع ار سطح دریا دارد. اسفدن در میان دو رود بزرگ و سفید جای گرفته و از این رو نام آن را مرتبط به واژه سپید و اسپیدده (روستای سفید) می‌دانند.

بررسی‌های بسیاری درباره دلیل نام گذاری این منطقه صورت گرفته است، اما نتایج چندانی بدست نیامده است. رشته کوه سرچشمه آبی سرد و گوارا و خالص را به این دره هدیه می‌کند که موجب حیات، زیبایی و سرسبزی آن است. انواع گیاهان دارویی و بوته‌های قیچ، تاغ و دشتی سرسبز و سرتاسر گل شقایق در بهار این منطقه را فرا می‌گیرد.

پوشش گیاهی این دشت شامل؛ انواع گیاهان دارویی جلوه زیبایی به منطقه داده است، به گونه‌ای که روزانه جمع زیادی از مردم منطقه برای استفاده از طبیعت بکر منطقه در ایام سال نو به این جا سفر می‌کنند.

محل‌های دامداری در سمت چپ دره به چشم می‌خورد و در سمت راست دره نیز گورستانی است که جریان زندگی در گذشته نه چندان دور را در این منطقه تداعی می‌کند.

هر چه به ارتفاعات منطقه نزدیک می‌شویم، زیبایی‌ها دو چندان می‌شود، اما افسوس که جاده دسترسی به منطقه مطلوب نیست.

پوشش گیاهی دامنه‌های کوه مملو از گیاهانی مثل سینه کفتر، سوسن و شقایق است که با صدای دل انگیز پرندگانی همچون کبک و تیهو عجین شده است و سختی‌های این سفر را بر هر مسافر و گردشگری هموار می‌کند.

وارد دره هندوستان که شدیم در اطراف آن درختان زرشک، عناب، پسته و کاج تنومندی مشاهده می‌شود که حاصل تلاش چندین ساله ساکنان این منطقه است.

پوشش گیاهی این منطقه در قسمت کوهستانی شامل؛ درخت‌های انجیر وحشی، بنه، پسته کوهی، بادامشک و گز است و بوته‌های آویشن و زیره نیز در این منطقه به فراوانی یافت می‌شود.

امکانات موجود

در این مکان امکانات رفاهی و خدماتی اندکی از قبیل سرویس بهداشتی، آلاچیق و سکو وجود دارد.

آب سرد و گوارای دره هندوستان که از دل رشته کوه سرچشمه می‌گیرد بر لطافت و زیبایی این منطقه می‌افزاید و نوشیدن یک جرعه از این آب، مایه آرامش و راحتی می‌شود.

انتهای پیام


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha