• چهارشنبه / ۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98010701859
  • خبرنگار : 71429

کشاورز: تحقق شعار رونق تولید، نیازمند حرکتی چندین جانبه و مستمر است

کشاورز: تحقق شعار رونق تولید، نیازمند حرکتی چندین جانبه و مستمر است

یک وکیل دادگستری گفت: تحقق شعار امسال (رونق تولید)، حرکتی چندین جانبه و مستمر و جدی را می‌طلبد که باید منتظر شویم و ببینیم چگونه تحقق خواهد یافت.

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامگذاری سال 98 به نام رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: شعار تولید و افزایش تولید، افراد و اشخاص مختلفی را درگیر خواهد کرد و از طرفی این تولید نیاز به مواد اولیه دارد که بسیاری از این مواد وارداتی هستند و در برخی موارد جزیی از آنچه که برای تولید یک محصول لازم است، از خارج وارد می شود و در صورت فقدان آن تولید میسر نخواهد بود.

وی افزود: از طرف دیگر کارخانه‌هایی که اکنون یا تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت محدود و بسیار کمتر از توان کامل خود  کار می کنند، باید به کار بپردازند تا تولید افزایش یابد. این مساله مستلزم آن است که مشکلات مالی آنها که اغلب به شدت بدهکار هستند و بعضا حتی قادر به پرداخت دستمزد کارگران‌شان نیستند، حل شود.

کشاورز با بیان اینکه اقلام تولیدی نمی‌تواند و نباید با کیفیت نازل عرضه شود، گفت: به عبارت دیگر مصرف کننده را نمی توان مجبور کرد هر چیزی را بخرد. شنیده‌ام گویا واردات همه محصولات مصرفی لوکس نظیر البسه، لوازم آرایش و محصولات چرمی و امثال اینها ممنوع شده است. (این خبر است و احتمال صدق و کذب آن وجود دارد) اما اگر این روایت درست باشد آنگاه در بازار داخلی با تولیدکنندگانی مواجه خواهیم بود که رقیبی ندارند و انگیزه ای برای بهبود بخشیدن به محصولات خود برای آنها وجود ندارد و این چیزی است که به ویژه در صنایع اتومبیل سازی پیش از این نیز با آن مواجه بوده ایم و به هیچ وجه تاثیر خوبی نداشته است.

این حقوقدان اضافه کرد: در این میان اداره استاندارد و سازمان حمایت از مصرف کننده نیز تکالیف سنگینی بر عهده خواهند داشت زیرا اولی باید انطباق محصولات تولیدی را به طور جدی با استانداردهای جهانی بررسی و احراز کند و دومی نیز باید به نحوی عمل کند که حمایت از تولید داخلی باعث ورود ضرر و زیان به مصرف کنندگان نشود.

وی افزود: از مصرف کننده نیز می توان این انتظار را داشت که در صورت وجود چند محصول خارجی و داخلی آنچه را در ایران ساخته شده ولو با اندکی اغماض به جنس تولیدی خارج از کشور ترجیح دهد اما بدیهی است نباید این انتظار وجود داشته باشد که مصرف کننده هر محصول بی کیفیت و به اصطلاح "بنجولی" را به این اعتبار که تولید داخل است، مرجح بداند که البته درعمل نیز مصرف کننده در پی محصول با دوام و مرغوب است.

کشاورز ادامه داد: موضوع مطلوبیت بسته بندی و مواردی نظیر درج اجزای متشکله محصولات غذایی و میزان کالری آنها و تاریخ مصرف و مانند اینها نیز ناچار در گرایش مصرف تولیدات داخلی میسر است.

وی در پایان گفت: تحقق شعار امسال، حرکتی چندین جانبه و مستمر و جدی را می طلبد که باید منتظر شویم و ببینیم چگونه تحقق خواهد یافت البته جمع این امور و اجرای آنها در شرایط تحریم خود ماجرای دیگری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha