• پنجشنبه / ۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98010802260
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

خسارت به بناهای تاریخی سه شهر در خراسان رضوی در پی بارندگی‌های اخیر

خسارت به بناهای تاریخی سه شهر در خراسان رضوی در پی بارندگی‌های اخیر
عکس متعلق به سیل در یاسوج است

بارندگی‌های اخیر موجب وارد شدن خسارت‌های جدی به برخی بناهای تاریخی سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در خراسان رضوی شده است.

به گزارش ایسنا، محمد جواد بلبلی -رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل‌آباد - گفت: متأسفانه در چند روز اخیر خسارت‌های جدی به برخی ابنیه تاریخی شهرستان به دلیل بارندگی وارد شده است.

وی افزود: قلعه تاریخی بزنجرد، دیوار پیرامونی یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا جز مکان‌هایی بوده‌اند که به آن‌ها خسارت وارد شده است.

وی اظهار کرد: در گذشته قلعه تاریخی بزنجرد شکافی داشته اما در بارندگی‌های اخیر به دلیل این که این شکاف بسیار بیشتر شده مجبور به تخلیه دو خانه مجاور این اثر شده‌ایم تا در صورت ریزش خسارت جانی در پی نداشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل‌آباد همچنین گفت: دیوار پیرامونی یخدان گلی شب گذشته ریزش کرده و همچنین سقف امامزاده قاسم ارغا نیز ترک برداشته است.

وی عنوان کرد: با توجه به این که قلعه بزنجرد بالغ بر هزار سال قدمت دارد برآورد خسارت باید توسط کارشناسان انجام شود اما در بازسازی و مرمت دو اثر دیگر نیازمند ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هستیم.

بلبلی قدمت یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا را مربوط به اواخر دوره قاجاریه و قلعه بزنجرد را مربوط به هزار سال قبل ذکر کرد و افزود: در حال حاضر ۵۳ اثر تاریخی در شهرستان شناسایی شده که ۱۱ اثر به ثبت رسیده است.

وی گفت: همه آثار به نوعی نیازمند مرمت و بازسازی هستند اما برخی بناها به صورت اضطراری نیازمند مرمت هستند که یخدان گلی و خانه تاریخی در روستای جعفرآباد از آن جمله است. حداقل ۵ اثر نیازمند بازسازی اضطراری هستند.

خسارت ۱ میلیارد ریالی به دو اثر تاریخی

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسکن گفت: متأسفانه براثر شدت بارندگی در منطقه به دو اثر تاریخی برج کشمر و رباط کبودان خسارت‌هایی وارد شده است.

احمد صابری‌زارع عنوان کرد: به هرکدام از این بناها حدود ده تا پانزده درصد خسارت وارد شده است. به دلیل جلوگیری از خطرات احتمالی درخواست مرمت اضطراری شده و برای هرکدام نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

وی با بیان این که ۸۰ درصد بناهای تاریخی شهرستان بردسکن نیاز به مرمت هستند، افزود: از مجموع ۲۲۰ جاذبه گردشگری شهرستان بردسکن ۱۲۰ اثر آن جز بناهای تاریخی است که بیش از ۳۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آثار تاریخی نیازمند مرمت

در ادامه رضا یوسفی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد افزود: با توجه به بارش‌های فراوانی که داشتیم اما در بررسی‌های میدانی خوشبختانه جز در یک اثر خسارت خاص دیگری نداشته‌ایم.

او اظهار کرد: تنها اثر مقبره سید اسماعیل نبوی دچار نم‌زدگی شده و به نمای اثر خسارتی وارد نشده است؛ تاکنون در سطح شهرستان حدود ۸۰ اثر شناسایی شده و ۲۶ اثر ثبت ملی شده است.

وی عنوان کرد: بسیاری از آثار تاریخی شهرستان نیازمند مرمت هستند که مدرسه تاریخی سلطان العلما، مسجد جامع و سرای امین التجار از آن جمله است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha