• یکشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98011103119
  • منبع : نمایندگی لرستان

گزارشی از تمهیدات برای سیل احتمالی در لرستان/ خبر در حال بروز رسانی

خرم‌آباد، پل‌دختر و دورود در بدترین وضعیت احتمالی / ضرورت تخلیه ساکنان حریم رودخانه‌ها

خرم‌آباد، پل‌دختر و دورود در بدترین وضعیت احتمالی / ضرورت تخلیه ساکنان حریم رودخانه‌ها
عکس خبر تزئینی است

ایسنا/لرستان مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان وضعیت وقوع سیلاب در سه شهر استان را وحشتناک توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا آقامیرزایی بیان کرد: وضعیت وقوع سیلاب در خرم آباد، پلدختر و دورود خوب نیست و اوضاع رو به وخامت است.

وی با بیان اینکه کوچه‌های منطقه مطهری خرم‎آباد دچار آبگرفتگی شدید شده‌اند، ادامه داد: مردم هم متأسفانه هیچ توجهی به هشدارها نمی‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه هر آن ممکن است خودروها را آب ببرد، گفت: ساکنان حریم رودخانه‌ها باید خانه‌های خود را تخلیه کنند در غیر این صورت به طور قطع سیلاب تلفات خواهد داشت.

فرماندار پل‌دختر گفت: ساکنان ضلع غربی رودخانه کشکان در پل‌دختر و معمولان به مراکز اسکان موقت نقل‌مکان کنند.

به گزارش ایسنا، نعمت دستیاری بیان کرد: به علت شدت گرفتن بارش‌ها در شهرستان پل‌دختر از لحظاتی دیگر هرچه سریع‌تر مردم ساکن شهرهای پل‌دختر و معمولان در ضلع غربی رودخانه کشکان منازل خود را ترک کنند.


وی همچنین از ساکنان همه روستاهای حاشیه رودخانه کشکان در شمال و جنوب شهرستان پل‌دختر خواست به مراکز امن پناه برده و منازل خود را ترک کنند.

تمامی تمهیدات لازم در مناطق سیل‌خیز اندیشیده شده است

 
به گزارش ایسنا، دکتر سید موسی خادمی، استاندار اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، در اغلب مناطق استان بارش‌های سنگین خواهیم داشت.
 
وی با بیان اینکه جاهایی که بیشتر احساس خطر کرده و مشکل سیل و طغیان رودخانه داریم شامل شهرستان‌های خرم‌آباد، پل‌دختر و دورود هستند، ادامه داد: این مناطق می‌توانند بدترین وضعیت را داشته باشند چراکه رودخانه‌ها از اطراف و مرکز شهرها عبور می‌کنند و روستاهایی نیز در حاشیه آنها قرار دارند.
 
خادمی با اشاره به اینکه تمامی تمهیدات لازم در این مناطق اندیشیده شده است، گفت: تلاش می‌کنیم که حتی‌الامکان با ایجاد دیواره‌های حفاظتی و گسترش ارتفاع آنها جلوی ورود آب را به محدوده‌های مسکونی بگیریم اما از طرفی به خاطر اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از حجم بالای بارندگی‌هاست راه‌حل اصلی ما تخلیه روستاها و مناطقی که در حاشیه رودخانه‌ها قرار دارند، است. 
 
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آمادگی لازم را در استان داریم و مراکز اسکان مشخص شده، همچنین هشدارهای لازم به مردم داده شده است.
 
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این سامانه از روز یکشنبه در استان فعال می‌شود آماده هستیم تا به‌محض ضرورت، مردم را جابجا کنیم البته از مردم خواسته نیز می‌شود تا با فرمانداران و ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌ها همکاری کنند چراکه برخی جاها مردم از تخلیه منازل امتناع کرده و نمی‌خواهند باور کنند که امکان وقوع سیل وجود دارد. 
 
خادمی گفت: در همین راستا تمامی رایزنی‌ها و دیدارهای چهره به چهره خود را برای توجیه آنان انجام می‌دهیم و بسیج، هلال‌احمر و سایر نیروهای امدادرسان به درب منازل مراجعه می‌کنند.
 
استاندار لرستان به مردم اطمینان داد که از اموال و منازل آنان نگهداری می‌کنند و افراد در این خصوص نگران نباشند.
 

محورهای اصلی لرستان باز است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: در حال حاضر تمام محورهای اصلی استان به‌جز محور پل‌دختر- خرم‌آباد باز است.
 
به گزارش ایسنا، عباس شرفی بیان کرد: در حال حاضر علیرغم بارش شدید و سیل‌آسا باران، تمام محورهای اصلی استان به‌جز محور پل‌دختر- خرم‌آباد باز و تردد وسایل نقلیه برقرار است.
 
وی افزود: محورهای گردشگری به‌علاوه محور سپیددشت _ شول‌آباد و کوهدشت- گراب مسدود و تا اطلاع ثانوی تردد در این محورها ممنوع است. از مردم تقاضا داریم از سفرهای غیرضروری در این شرایط ناپایدار جوی پرهیز کنند.

آماده باش کامل نیروهای بهداشتی و درمانی لرستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از آماده‌باش کامل نیروهای بهداشتی و درمانی لرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر کوروش ساکی با اشاره به بارش‌های  اخیر در لرستان گفت: کلیه نیروهای بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی استان  همچنان در حال آماده‌باش بسر می‌برند.

وی تصریح کرد بر همین اساس مرخصی کلیه مدیران شبکه‌های بهداشت، درمان و روسای بیمارستان‌های سطح استان تا اطلاع ثانویی و رسیدن به شرایط مطلوب لغو شده است.

بازدید استاندار لرستان از حادثه دیدگان برق خرم‌آباد

استاندار لرستان از پرسنل حادثه‌دیده مدیریت توزیع برق خرم‌آباد عیادت کردند.
 
به گزارش ایسنا، سه نفر از پرسنل اجرایی مدیریت برق دو خرم‌آباد در حین خدمت‌گزاری و ترمیم شبکه‌های خسارت‌دیده از سیل اخیر دچار برق‌گرفتگی و سوختگی شدند.
 
دکتر سید موسی خادمی به همراه دکتر مرادپور معاون عمرانی استانداری از زحمت کشان آسیب‌دیده برق خرم‌آباد عیادت کردند.
 

سفر وزیر راه و شهرسازی به لرستان

وزیر راه و شهرسازی تا ساعتی دیگر برای بازدید از مناطق سیل‌زده به خرم‌آباد می‌آید.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، اسلامی وزیر راه و شهرسازی ساعت 14:30 دقیقه برای بازدید از مناطق سیل‌زده وارد خرم‌آباد خواهد شد.

محور کوهدشت- گراب مسدود شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: محور کوهدشت- گراب به علت طغیان رودخانه مسدود شد و تردد در آن ممنوع است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، عباس شرفی بیان کرد: محور کوهدشت- گراب به دلیل طغیان رودخانه مسدود شده است و تا اطلاع ثانوی تردد وسایل نقلیه

کنترل بخش عظیمی از سیلاب‌های الیگودرز توسط بندهای آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان از کنترل ۲ میلیون و ۳۳۰ هزارمتر مکعب آب از سیلاب‌های الیگودرز توسط بندهای احداثی آبخیزداری خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، شیرزاد نجفی گفت: در شهرستان الیگودرز با احداث ۳ بند خاکی در مناطق دره حیدر ، کندر  و ده نو آلیگر موفق شدیم که ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار مترمکعب آب از بارندگی های اخیر را کنترل و تا حدودی از سیلاب در این شهرستان جلوگیری به‌عمل آوریم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: راه ارتباطی 40 روستای استان همچنان مسدود است.

به گزارش ایسنا، عباس شرفی در جلسه ستاد مدیریت بحران راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با موضوع آمادگی برای مقابله با بحران احتمالی وقوع سیلاب بیان کرد: بر اساس گزارش کارشناسان فنی این اداره کل، در سیلاب هفته گذشته ۵۷ دستگاه پل، 1300 متر دیواره حائل رودخانه و ۱۱۵ کیلومتر جسم راه  تخریب و راه ارتباطی ۲۴۰ روستا مسدود شد که با تلاش شبانه‌روزی راهداران تاکنون راه ارتباطی ۲۰۰ روستا باز شده است و تلاش برای بازگشایی ۴۰ روستای باقیمانده ادامه دارد.
 

نماینده استاندار لرستان در شهرستان دورود گفت: سه روستای بخش مرکزی به‌طور کامل تخلیه شدند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صفی‌خانی بیان کرد: تمام اقداماتی که برای پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی نیاز بوده تقریباً در شهرستان دورود انجام شده است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۳ روستای امیرآباد، کامحمدرضا و سنگر بخش مرکزی دورود به‌طور کامل تخلیه شده‌اند، افزود: تلاش برای تخلیه سایر روستاهای در معرض سیلاب دورود ادامه دارد و امیدواریم با همکاری مردم این امر به‌طور کامل تحقق یابد.

صفی خانی گفت: اولین توصیه این است که افراد مناطق در معرض خطر منازل خود را تخلیه کنند و اگر بحرانی وجود بیاید با تمهیدات اندیشیده شده تیم‌های متخصص وارد عمل خواهند شد و تمام تلاش این است که نیروهای امدادی و خدماتی بحران را مدیریت کنند و اگر نیاز باشد از نیروهای سازمان‌دهی شده مردم استفاده خواهد شد.

نماینده ویژه استاندار در دورود افزود: تاکنون ستاد اسکان دورود نیز ۸۰ خانوار را پذیرش کرده و البته پیش‌بینی‌های لازم برای پذیرش ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر صورت گرفته و مشکلی در این عرصه نداریم.

سفر معاون اول رئیس‌جمهور به لرستان


به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ساعت 18 امروز با هدف بازدید از مناطق سیل‌زده لرستان وارد خرم‌آباد خواهد شد.

دکتر جهانگیری با هدف بررسی بیشتر خسارت‌های سیل به لرستان ساعت 21 امشب در جلسه ستاد مدیریت بحران استان هم شرکت می‌کند و تصمیمات لازم برای جبران خسارت‌های سیل و نیز جلوگیری از خسارت‌های بیشتر اتخاذ خواهد شد.

دبی ورودی سد حوضیان تقریباً 10 مترمکعب در ثانیه است


 رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستا در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: با توجه به اخبار واصله از ایستگاه‌های هواشناسی که همگی حکایت از ورود و فعالیت سامانه بارشی بسیار قوی در استان، به‌ویژه شهرستان الیگودرز دارد، میزان دبی ورودی سد حوضیان تقریباً 10 مترمکعب در ثانیه است.

وی افزود: با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی جهت کنترل و تناسب بین دبی ورودی  و خروجی و نگه‌داشتن حجم سد در ترازهای استاندارد و پیش‌بینی ادامه بارش‌ها در چندین روز با پیشنهاد و تائید کارشناسان امور منابع آب شهرستان و در جهت ایمنی بیشتر، ساعت 19 روز شنبه نسبت به باز کردن دریچه‌های هیدرو مکانیکال سد حوضیان با دبی خروجی تقریبی 3 مترمکعب اقدام شد که چنانچه حتی دبی ورودی نیز در اثر تداوم بارش‌ها چندین برابر ظرفیت فعلی شود تراز آب در رقوم مطلوبی قرار خواهد گرفت.

خسارت 1000 میلیارد تومانی سیل به لرستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: سیل اخیر حدود یک هزار میلیارد تومان به لرستان خسارت وارد کرد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، غلامرضا آقامیرزایی بیان کرد: سیل اخیر حدود یک هزار میلیارد تومان به تأسیسات زیر بنایی، مزارع کشاورزی، ابنیه فنی، جاده‌ها و منازل مسکونی استان خسارت وارد کرد. حدود یک‌سوم این خسارت معادل 300 میلیارد تومان به مزارع کشاورزی و شیلات لرستان وارد شده است.

آقامیرزایی افزود: هرچند همه 11 شهرستان لرستان درگیر سیل اخیر بوده‌اند اما عمده این خسارت‌ها مربوط به شهرستان‌های پل‌دختر، خرم‌آباد، نورآباد، چگنی و کوهدشت است. اسفندماه پارسال هم سیل به زیرساخت‌های شهرستان پل‌دختر و خرم‌آباد خسارت‌های زیادی وارد کرد.

محمدرضا صفی‌خانی، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دورود گفت: 7 روستای پایین‌دست سد مروک شهرستان دورود از سکنه خالی شدند. 10 هزار نفر ساکن روستاهای پایین‌دست سد مروک به مناطق امن منتقل شدند.


نماینده ویژه استاندار در مدیریت بحران شهرستان دورود ادامه داد: امکان اسکان 12 هزار نفر در این شهرستان فراهم شده و ساکنان روستاهای سنگر، قلعه کارضا، یوسف‌آباد، امیرآباد، فرمان‌آباد، خسروآباد، گوشه پل و شکرآباد منازل خود را تخلیه و در مناطق امن اسکان داده شدند.

با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور وضعیت شهرستان دورود به‌عنوان بحرانی‌ترین شهرستان لرستان در سیل پیش‌رو، تشکیل و تصمیمات لازم برای برخورد با سیل احتمالی گرفته شد.

بخش عمده‌ای از پل‌های ارتباطی در شهرستان پل‌دختر و بخش معمولان تخریب شده

محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور در بازدید از مناطق سیل‌زده معمولان، گفت: با وجود این‌که بخش عمده‌ای از پل‌های ارتباطی در شهرستان پل‌دختر و بخش معمولان تخریب شده اما با کمک بالگرد جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی در حال انجام است.

وی افزود: از نظر تامین تجهیزات و کمک‌های غذایی مشکلی وجود ندارد و اگر در بخش نیروی امدادی کمبود وجود داشته باشد امکان انتقال نیروهای کمکی به لرستان وجود دارد.

یادآور می‌شود، با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور وضعیت شهرستان دورود به‌عنوان بحرانی‌ترین شهرستان لرستان در سیل پیش‌رو تشکیل و تصمیمات لازم برای برخورد با سیل احتمالی گرفته شد.

ممنوعیت تردد در محور پل‌دختر - خرم‌آباد و بالعکس

مدیر راهداری پل‌دختر گفت: تا اطلاع ثانوی تردد در محور پل‌دختر - خرم‌آباد و بالعکس ممنوع است.
 
 به گزارش ایسنا، روح‌الله شریف‌زاده بیان کرد: به دلیل طغیان رودخانه کشکان و وارد آمدن خسارت به پل‌ها و جاده‌های این شهرستان تا اطلاع ثانوی تردد در محور پل‌دختر - خرم‌آباد و بالعکس ممنوع است.
 
وی با بیان اینکه تنها دسترسی خودروهای امدادی و محلی در این مسیر مقدور است، افزود: راه جایگزین محور پل‌دختر - خرم‌آباد، فقط محور پل‌دختر _کوهدشت _خرم‌آباد است.

تردد وسایل نقلیه در محورهای گردشگری لرستان ممنوع شد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران از امروز تا اطلاع ثانوی تردد وسایل نقلیه در محورهای گردشگری لرستان ممنوع است.

به گزارش ایسنا، عباس شرفی بیان کرد: با توجه به‌پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر احتمال طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب در این هفته، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان مصوب شد همه محورهای گردشگری از روز یکشنبه ۱۱ فروردین تا اطلاع ثانوی مسدود و تردد وسایل نقلیه در آنها ممنوع شود.

وی افزود: در این راستا محورهای گردشگری آبشارهای بیشه و نوژیان در شهرستان خرم‌آباد، آبشارهای چکان و آب سفید الیگودرز، محور امامزاده ابراهیم (بابابزرگ) دلفان، امامزاده محمد بن حسن الیگودرز و محور کهمان شهرستان الشتر تا اطلاع ثانوی مسدود هستند. تیم‌ها و امکانات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در کنار سایر دستگاه‌های خدمت رسان و امدادی در آماده‌باش کامل قرار دارند.

میزان بارندگی‌ها در بخش‌هایی از لرستان به بیش از 120 میلی‌متر خواهد رسید.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، مطابق با انتظارات هم‌اینک در اغلب مناطق استان رگبار باران و رعدوبرق را داریم که همچنان این وضع طی ساعات آینده ادامه داشته و بر شدت آن افزوده می‌شود.

شدت بارندگی‌ها در مناطقی به‌خصوص پل‌دختر، کوهدشت، دورود، سپیددشت، خرم‌آباد، سلسله، دلفان و دوره چگنی مستعد سیل و تگرگ  بوده، لذا از ساکنین مناطق یادشده خواهشمندیم از عبور مرور با خودروها و همچنین اتراق کردن در حریم رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.


در کوه‌های بلند و برخی از گردنه‌های شمال و شرق استان بارش برف را داریم که این شرایط طی فردا ((دوشنبه )در برخی از شهرهای سردسیر نیز به شکل برف ظاهر می‌شود. این موج تا ظهر فردا بیشترین فعالیت خود را دارد و به‌تدریج از شدت آن کاسته شده و به شکل پراکنده و رگباری تا روز سه‌شنبه (روز طبیعت) فعالیت می‌کند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha