• سه‌شنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98011303808
  • خبرنگار : 71560

نیازمندی‌ها؛ نان، پتو،چادر، غذا و ....

آخرین وضعیت، اقدامات و نیازهای استان‌های سیل‌زده از زبان نمایندگان

آخرین وضعیت، اقدامات و نیازهای استان‌های سیل‌زده  از زبان نمایندگان

آخرین اخبار از مناطق سیل زده حاکی از آن است که وضعیت بحرانی روز گذشته با وجود نیازمندی‌های شدید به امکانات اولیه مانند غذا، پتو ، چادر و .... تا حدودی تحت کنترل درآمده است و امداد رسانی به مردم در حال انجام است.

نمایندگان مردم برخی از مناطق سیل‌زده ناشی از بارندگی‌های اخیر در گفت‌وگوهای جداگانه با ایسنا آخرین وضعیت این مناطق ، اقدامات انجام شده و امکانات مورد نیاز را تشریح کردند.

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت استان مرکزی بعد از سیل ناشی از بارش‌های اخیر بیان کرد: در استان مرکزی بخشی از بارش‌ها به صورت برف و بخشی به صورت باران بود و تمهیدات لازم به خوبی از قبل اندیشیده شده بود. فرمانداری و استانداری استان در خصوص باز کردن خروجی سدها و هشدار به مردم به موقع اقدام کردند و خوشبختانه اتفاق ناگواری رخ نداد.

وی اظهار کرد: سیلاب‌ها در شهرستان‌های مختلف استان مانند شازند، اراک و کمیجان زیاد بود و تقریباً چند روز پرتلاش را در سطح استان گذراندیم ولی الحمدالله بی‌خطر گذشت. محدودیت در تردد در برخی از جاده‌های استان ایجاد شد و چند منزل مسکونی قدیمی‌ساز دچار خسارت شدند.

نماینده مردم شازند در مجلس تصریح کرد: از آن‌جا که از قبل در استان اطلاع‌رسانی شده بود خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم. اما تلفات مالی مانند سایر استان‌ها داشتیم. بعضی از مکان‌های پرورش ماهی و مزارع کشاورزی آسیب دیدند و بعد از رفع خطر باید به فکر چاره باشیم.

محمد بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت خرم‌آباد بعد از سیل اخیر بیان کرد: امروز هوا در سطح خرم آباد مساعد است اما ارتباط غالب روستاها قطع شده است. در شهر دوره چگینی به جد نیاز به کمک‌های اولیه داریم. در روستاهای دوآب، دلبر و بخش‌هایی از سپید دشت و بیران شهر ارتباط کاملاً قطع است.

وی اظهار کرد: در شهر دوره چگینی ارتباط تلفنی نیز قطع شده است و افراد برای برقراری ارتباط باید بتوانند ۱۰ کیلومتر جابه جا شوند. می‌توان گفت ارتباطات در غالب روستاها و شهرستان‌های استان قطع است و مردم به شدت در مضیغه هستند. تجهیزات به اندازه کافی وجود ندارد و همان میزانی که نیز موجود است به دلیل قطع بودن ارتباط‌ها نمی‌توانیم به دست مردم برسانیم. قبل از هر کاری باید ارتباطات برقرار شود. ارتباط راه‌ها و تلفنی باید برقرار شود تا ما بتوانیم اوضاع را ساماندهی کنیم.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تاکید کرد: اورژانسی‌ترین کاری که در این شرایط از دولت انتظار می‌رود برقراری ارتباط تلفنی و راه‌هاست تا بتوانیم امکانات را به دست مردم برسانیم. اکنون در روستاهای دارایی، بدرآباد، بهرامی، ناصروند و روستاهای سپید دشت ارتباط‌ها قطع است.

سید حمید رضا کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت در شهرستان پلدختر و معمولان بعد از سیل ناشی از بارش‌های اخیر بیان کرد: شرایط در شهرستان پلدختر و معمولان در حال مدیریت و کنترل است. بالگردهای ارتش وارد منطقه شده‌اند و امداد رسانی به مردم در حال انجام است.

وی ادامه اظهار کرد: هم‌اکنون امیر حیدری (فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران استان لرستان و غرب کشور) در شهرستان حضور دارند و نیروها وارد منطقه شده‌اند و در حال خدمت رسانی به مردم هستند. اکنون تمرکز بر این است تا در مناطقی که ارتباط قطع است امکانات اولیه ارسال شود. اکنون مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز مردم در منطقه پتو، چادر و غذا است.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت در استان ایلام پس از سیل بیان کرد: در استان ایلام در برخی مناطق شرایط خاص است که مربوط به بخش پایین دست و بالا دست رودخانه سیمره است. در برخی مناطق نیز رانش زمین اتفاق افتاده و شرایط بحرانی است. خوش بختانه تا اینجا کار مدیریت خوبی در استان ایلام شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: سیل خساراتی به زمین‌های کشاورزی بخش بالادست رودخانه سیمره وارد کرده است که باید با بررسی‌های کارشناسی نسبت به جبران خسارت مردم اقدام شود. تقریباً بر اثر طغیان رودخانه سیمره به ۵ روستا آسیب وارد شده است. طغیان رودخانه در سطح استان به راه‌ها و زمین‌های کشاورزی خسارت وارد کرده است اما تاکنون گزارشی از تلفات جانی نداشته‌ایم.

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: به منظور مدیریت بحران در سطح استان، بنیاد مسکن استان، جمعیت هلال احمر، سازمان آب و نیرو و سپاه حضور مستمر در منطقه دارند و همه تلاش بر این است تا خسارت وارد بر مردم به حداقل برسد. سپاه همه امکانات و منابع خود را برای کمک به مردم در سطح استان به کار بسته است.

مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان دورود و ازنا در سیل بیان کرد: هم اکنون اکثر شهرهای استان درگیر سیل هستند. شهرهای دورود، نورآباد، پلدختر، خرم آباد و کوهدشت درگیر سیل هستند و در درود و ازنا وضعیت بحرانی است و حتی شاید شرایط از وضعیت قرمز نیز عبور کرده است.

وی اظهار کرد: بیشتر از ۳۸ روستا در محاصره سیل است و سیل وارد ۲۰ روستا شده است و آسیب زیادی به آن‌ها وارد کرده است. راه ارتباطی بیش از ۱۳ روستا اکنون قطع است و در ۱۱ روستا برق قطع شده است. ترکیدگی لوله گاز را در درود داشته‌ایم و اکنون نیز سد مروک سرریز کرده و با دبی حدود ۱۵۰ مترمکعب سر ریز آن در حال وارد شدن به رودخانه تیره است.حدود یک سوم شهرستان به زیر آب رفته است. پیگیر هستیم تا خسارت جانی در شهرستان نداشته باشیم و تمرکز ما اکنون بر این موضوع است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس در ادامه گفت: راه اصلی استان از شرق به غرب کاملاً قطع است. بنده از مردم خواهش می‌کنم در این شرایط و به هشدارها و تذکرات ستاد مدیریت بحران استان توجه کنند. در این شرایط تنها اقدام مؤثر تخلیه منازل در نقاط حادثه خیز است. امروز وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مسکن در درود حضور یافتند و از نزدیک در جریان روند خدمات رسانی به مردم قرار گرفتند و دستوراتی را صادر کردند.

شهرام کوسه غراوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت استان گلستان پس از سیل ناشی از بارش‌های اخیر در کشور بیان کرد: مسئولین بحران و فرمانداری استان گلستان در حال محاسبه میزان خساراتی هستند که به استان وارد شده است. فقط در حوزه انتخابیه بنده که مینو دشت هست بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

نماینده مردم مینودشت در مجلس تصریح کرد: متأسفانه هنوز آب از شهرهای گمیشان و آق قلا تخلیه نشده است. ان شاالله بعد از تخلیه آب کار مداوم برای رسیدگی جدی به امورات مردم شروع خواهد شد. جبران خسارت مردم وپرداخت وام‌های بلاعوض و تسهیلات صفر درصد برای ساخت منازل وجبران خسارات به زمین‌های کشاورزی باید انجام شود.

وی تاکید کرد: رسیدگی به امورات مردم برای بازسازی منازل در اولویت قرار دارد. از سوی دیگر باتوجه به اینکه دانش آموزان در حال مطالعه برای کنکور هستند بنده پیشنهاد دادم تا سهمیه ویژه ای برای کنکور در نظر گرفته شود.باید هر اقدامی که باعث دلجویی از مردم و کاسته شدن بار روانی بر آنها می‌شود را انجام داد. از سوی دیگر باید تمهیدات و اقدامات لازم برای حفظ بهداشت و سلامت اندیشیده شود تا بیماری به منطقه سرایت نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۱-۱۳ ۱۳:۱۴

این نمایندگان و مدیران و استانداران فقط برای گزارش دادن در این مواقع بحرانی آموزش دیده اند