• شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98011705105
  • خبرنگار : 99999

/یادداشت/

گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی اقدام روسیه در تحویل دادن جسد نظامی اسرائیلی به نتانیاهو

گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی اقدام روسیه در تحویل دادن جسد نظامی اسرائیلی به نتانیاهو

«اقدام روز پنج‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تحویل دادن جسد "زاکاری بومل" نظامی اسرائیلی کشته‌شده در جنگ "سلطان یعقوب" (1982)، طی تشریفات نظامی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پرسش‌های زیادی را برای اصحاب رسانه و تحلیلگران سیاسی مطرح کرده است.»

به گزارش ایسنا، جلال چراغی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر در یادداشتی در این زمینه نوشته است: بی‌هیچ گمانی، این اقدام پوتین به معنای کمک سرنوشت‌ساز به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در انتخابات کنست به‌شمار می‌رود که قرار است روز سه‌شنبه آینده (9 آوریل) برگزار شود.

این اقدام پوتین به‌طور گسترده در رسانه‌های عرب‌زبان بازتاب یافت. روزنامه «رأی الیوم» روز پنج‌شنبه دراین‌باره و به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نظامیان روسیه 19 مارس گذشته اردوگاه «یرموک» را در جنوب سوریه محاصره کرده و آن را از حضور نیروهای گروه‌های مسلح و نیروهای ارتش سوریه تخلیه کردند و به حفاری در گورستان موجود در آن پرداختند. به نوشته این روزنامه، پس از پنج روز از حضور این نیروها در آنجا، کارشناسان روس در حالی از آنجا خارج شدند که حامل کیسه‌هایی در دستان‌شان بودند.

به گمان بسیاری از تحلیلگران سیاسی، این اقدام مسکو سبب افزایش شانس پیروزی نتانیاهو در انتخابات آینده در برابر رقبایش خواهد شد، اما سؤال اینجاست که چرا مسکو به چنین اقدامی که در ظاهر علیه سوریه است، روی آورد؟

«عبدالباری عطوان»، سردبیر این روزنامه طی یادداشتی در همین شماره، ضمن انتقاد شدید از این اقدام روسیه، آن را عملیات «سرقت» از خاک سوریه توصیف کرد که روسیه با خارج کردن آن از خاک سوریه، حاکمیت این کشور را نقض کرده و هدیه‌ای ارزشمند به نتانیاهو پیش از انتخابات پارلمانی کنست داده است. وی این اقدام پوتین را رقابت وی با ترامپ برای پیروز شدن نتانیاهو در انتخابات پارلمانی آینده قلمداد و آن را محکوم کرد.

روزنامه الأخبار لبنان نیز روز جمعه در این باره، نوشت: به‌نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین نیز مانند دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، مشتاق منافع انتخاباتی نتانیاهوست؛ زیرا به لحاظ زمانی، نمی‌توان خوانشی غیر از این، از این اقدام مسکو در تحویل دادن جسد «زاکاری بومل»، نظامی کشته‌شده‌ اسرائیل به تل‌آویو داشت. این روزنامه نیز این اقدام مسکو را خارج کردن برگه‌ای ارزشمند از دست سوریه و متحدان آن در برابر رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

بنابراین، پرسش‌هایی درباره این اقدام پوتین مطرح است، پرسش‌هایی چون: آیا روسیه با اطلاع مقام‌های سوریه به چنین اقدامی روی آورد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که پوتین در دیدار با بنیامین نتانیاهو در مسکو اعلام کرد که نیروهای ارتش روسیه با هماهنگی سوری‌ها جسد زاکاری بومل را پیدا کردند، اما سخنان «عماد ساره»، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، مغایر با این سخنان پوتین بود. ساره روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سوریه از موضوع باقیمانده جسد نظامی اسرائیلی و جزئیات کشف و تحویل آن اطلاعی ندارد. وی پیدا شدن جسد سرباز اسرائیلی را نتیجه هماهنگی عملیات مشترک گروه‌های تروریستی و اسرائیل عنوان و اعلام کرد که کشورش هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره این موضوع و جزئیات پیدا شدن جسد و حتی تحویل آن ندارد.

سخنان این مقام سوری بر جنبه ابهام این موضوع افزود و این سؤال را نیز مطرح کرد که اگر جسد نظامی اسرائیلی در نتیجه عملیات مشترک نیروهای اسرائیلی و گروه‌های تروریستی کشف شده است، چرا و چگونه در اختیار روسیه قرار گرفته است و چرا اسرائیل جسد را مستقیماً از خاک سوریه به تل‌آویو بازنگردانده است؟ و آیا دراین‌باره، بین روسیه و اسرائیل هماهنگی وجود دارد؟

پایگاه شبکه الجزیره دراین‌باره، از وجود هماهنگی و همراهی بین روسیه و اسرائیل خبر داد و در گزارشی ضمن کشیدن پای ارتش سوریه به ماجرا، نوشت: سال 2016، تحولات و رخدادها سبب شد که اسرائیل اطلاعاتی در این زمینه به روس‌ها بدهد. روس‌ها نیز برای یافتن این اجساد از ارتش سوریه کمک گرفتند. در همین حال، «رونین منلیس»، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل مکان وجود این جسد را شناسایی و اطلاعات موجود دراین‌باره، را به روسیه دادند.

الجزیره دراین‌باره، افزود: «اسرائیل نقش روسیه و اقدامات نیروهای دولتی سوریه را پنهان نگه داشت تا اینکه باراک راوید، روزنامه‌نگار، به نقل از یک مسئول اسرائیلی اعلام کرد که روسیه در شناسایی مکان وجود این جسد و بازگرداندن آن به اسرائیل کمک کرده است.»

به‌ هر روی، مهم‌ترین‌ پرسشی که دراین‌باره‌ مطرح‌شده است این است که چرا روسیه برگه‌ این‌چنین حائز اهمیتی را از دست سوریه خارج کرد، برگه‌ای که سوریه می‌توانست به‌وسیله آن امتیازهایی از اسرائیل بگیرد یا دمشق با دادن این برگه مهم به گروه‌های مقاومت لبنان و فلسطین، سبب اخذ امتیازهایی از رژیم صهیونیستی برای آن‌ها شود. همچنین، چرا اظهارات مقام‌های روسیه و سوریه دراین‌باره، متناقض است و چرا مسکو تاکنون توجیه قابل قبولی درباره اقدام خود در نادیده‌ انگاشتن حاکمیت سوریه و خارج کردن جسد نظامی اسرائیلی که دشمن سوریه به‌شمار می‌رود، توضیحی نداده است؟

برخی از رسانه‌ها عرب‌زبان احتمال اطلاع مقام‌های سوریه را از این امر بعید نمی‌دانند. این رسانه‌ها این گمانه را مطرح می‌کنند که مقام‌های سوریه با روسیه درباره این عملیات هماهنگ بوده‌اند، اما با توجه به ماهیت دشمنی سوریه و اسرائیل، این موضوع نباید رسانه‌ای شود که در این صورت نیز این پرسش مطرح می‌شود که سوریه در برابر گرفتن چه امتیازی از اسرائیل حاضر به این کار شده است؟ آیا این رژیم دیگر به تجاوزگری علیه خاک سوریه اقدام نخواهد کرد که تحولات آینده و استمرار یا قطع تجاوزگری‌های اسرائیل به خاک سوریه، صحت‌ و سقم ابعاد این گمانه را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha