• یکشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98011805728
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی:

مشغول تخمین میزان آسیب‌های سیل به آثار تاریخی کشور هستیم

مشغول تخمین میزان آسیب‌های سیل به آثار تاریخی کشور هستیم

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: در استان لرستان بیش از ۵۰ میلیارد تومان به حوزه میراث فرهنگی آسیب وارد شده که دیگر استان‌ها نیز در حال تخمین میزان آسیب و صدمات هستند.

محمد حسن طالبیان در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان گفت: مشکلات آب‌وهوایی به وجود آمده در کشور باعث کاهش سفرهای نوروزی بخصوص در شهرهایی که گرفتار سیل شده‌اند، شد. در استان‌هایی هم‌چون لرستان آسیب به آثاری که در مسیر سیل قرار داشتند مطرح بود؛ به ویژه آثاری چون پل‌هایی که فقط پایه‌هایی از آن‌ها مانده بود همچون پل‌های «افرینه»، «کشکان»، «کلهر» و «گپ».

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح کرد: بسیاری از خانه‌های تاریخی از باران شدید مورد صدمه و لطمه قرار گرفتند؛ بویژه آثار موجود در بروجرد. در شهرهایی چون شوشتر و دزفول آسیب‌ها و آثاری که به آب وابسته بودند مورد صدمه قرار گرفتند.

طالبیان بیان کرد: در استان گلستان گنبد قابوس در اثر بالا آمدن رطوبت، شهر جرجان، بخشی از دیوار گرگان که در بستر دریاچه بوده، منطقه تاریخی در گمیشان، و بخشی از پل آق قلا -که خوشبختانه در مقابل سیل بسیار مقاومت داشته است- مورد آسیب و لطمه قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: خوشبختانه در سال گذشته بسیاری از پل‌های استان لرستان را مورد بررسی و تقویت قرار داده‌ایم. همچنین در استان فارس برخی از بناها مورد آسیب قرار گرفته‌اند اما بناهایی که سیستم دفع سیلاب آنان به خوبی عمل کرده همچون تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم مقاومت خوبی در برابر سیل‌ها داشته‌اند.

طالبیان اضافه کرد: قرار است که از بودجه‌ای که به ستاد مدیریت بحران تعلق گرفته، مقداری برای بازسازی‌ها آثار و بناهای تخریب شده اختصاص یابد؛ زیرا این بناها مقاصد گردشگری فرهنگی ما و ظرفیت خیلی مهمی هستند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین با تاکید بر اینکه نوروز زمینه صلح، تعامل، حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست را بین کشورهای مختلف فراهم می‌کند، درباره تبادل‌های فرهنگی ایران با دیگر کشورها گفت: نوروز با اشتراک بین ۱۲ کشور با مدیریت ایران در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد و پیام این مشترک‌سازی چیزی جز صلح، مودت و دوستی بین کشورها نبوده است.

وی ادامه داد: موضوع همبستگی بین کشورها از طریق مشترک سازی فرهنگ‌های آنان بسیار قابل توجه بوده است؛ اختلاف‌های زیادی در دیگر حوزه‌ها بین کشورها وجود دارد اما «فرهنگ» تنها حوزه‌ای است که می‌تواند به صورت مشترک بین کشورها فعالیت کند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور بیان کرد: برنامه‌ای که در مرز مشترک ایران و ترکمنستان با حضور هنرمندان ایرانی و ترکمنستانی و مسئولین اجرا شده، بهترین ابزار برای نزدیک سازی بیشتر دو کشور به یکدیگر است.

طالبیان مطرح کرد: با اختلافات به وجود آمده در حوزه‌هایی از جمله حوزه سیاسی، تلاش خواهیم کرد تا پرونده‌های مشترکی هم‌چون نوروز در بین کشورها ایجاد کنیم. در آغاز سال ۹۸ حدوداً پنج میراث ناملموس خود را به یونسکو فرستاده‌ایم که چهار میراث فرستاده شده با کشورهای سوریه، ارمنستان، تاجیکستان و ترکیه بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: با کشور سوریه در «عود»، کشور تاجیکستان در «مهرگان»، کشورهای ترکیه، ازبکستان و آذربایجان در «مینیاتور»، کشور ارمنستان در مراسم مذهبی «تادئوس» و ارائه مراسم یلدا به عنوان یک پرونده ملی در یونسکو به اشتراک رسیده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: این تبادلات نتیجه تلاش کشور برای نزدیک سازی و تعامل با دیگر کشورهاست؛ این اشتراک سازی فرهنگی در بین مراسم و آداب و رسوم آن‌ها ما را به درخت تاریخ متصل می‌کند و کشوری که به ریشه‌های درخت تاریخ متصل شود با هیچ فشار و مشکلی از پا نمی‌افتد و از بین نمی‌رود.

طالبیان افزود: نوروز به دلیل سابقه زیادی که در بین فرهنگ کشورهای منطقه دارد، بهترین ابزاری است که کشورها با اتکا به آن می‌توانند زمینه صلح، تعامل، حفظ میراث فرهنگی و محیط زیست را فراهم کنند و به آن پایداری به معنای واقعی برسند.



انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha