• یکشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98011805778
  • منبع : نمایندگی همدان

قلعه اشتران پابرجاست

قلعه اشتران پابرجاست

ایسنا/همدان ‌قلعه اشتران، درنزدیکی روستای اشتران و 18کیلومتری شهر تویسرکان قرار دارد و با گذشت 200 سال از قدمت این بنا، همچنان پابرجاست.

‌به گزارش ایسنا، این قلعه در دوره قاجاریه توسط حاج مراد خان اردلان، "جد بزرگ خاندان اردلان" ساخته شده است، وجود این قلعه و قلعه دختر "در روستای شهرستانه"،  در مسیر جاده شاهی، نشان از نظامی بودن جاده واین قلعه‌ها دارد که در گذشته از اهمیت بسیاری برخوردار بودند.

قلعه اشتران، به قلعه خانگرمز مشرف بوده و در مسیر جاده قدیمی همدان- تویسرکان، از مسیر گنجنامه قرار دارد که از نظر موقعیت جغرافیایی و وسعت یکی از قلعه های نادر در استان همدان به شمار می آید. این قلعه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و می‌توان از آن به عنوان یک موزه محلی و طبیعی استفاده متنوعی کرد.

با توجه به بارش های اخیر در استان و تخریب برخی از آثار تاریخی، مطلبی مبنی بر تخریب این قلعه بر سر زبان ها بود که معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان همدان، آن را تکذیب کرد.

احمد ترابی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: این قلعه دارای صدماتی است که در گذشته رخ داده و بارش های اخیر نقشی در آنها نداشته است.

وی با گلایه از انتشار اخبار کذب، تصریح کرد: از میان آثار تخریب شده تنها یخدان میرفتاح با مشکل جدی مواجه شده است که با بررسی های لازم و تأمین اعتبار، پیگیر مرمت این بنا هستیم.

وی درباره مرمت این قلعه، اظهار کرد: قلعه اشتران در طرح مرمت قرار دارد و قرارداد مرمت آن در حال انعقاد است که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

ترابی خاطرنشان کرد: از گذشته اعتباری افزون بر 300 میلیون تومان برای قلعه اشتران در نظر گرفته شده که در حال حاضر پاسخگوی مرمت و بازسازی این بنا نیست.

وی درباره میزان اعتبار لازم برای بازسازی این بنا، گفت: برای مرمت کامل قلعه اشتران به 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که امیدواریم این مبلغ از اعتبارات ملی و استانی تأمین شود.

معاون میراث فرهنگی استان همدان خاطرنشان کرد: در صورت تأمین اعتبار براساس طرح بازسازی قصد داریم با اعمال اولویت‌بندی در اجرای این طرح، قسمت‌هایی که آسیب بیشتری دیده‌اند را بازسازی و مرمت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha