• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98011906326
  • منبع : نمایندگی لرستان

آخرین وضعیت سیلاب لرستان به روز رسانی می‌شود؛

توزیع ۹۰۰۰ تخته چادر در بین سیل‌زدگان لرستان/وصل شدن آب آشامیدنی 767 روستا

توزیع ۹۰۰۰ تخته چادر در بین سیل‌زدگان لرستان/وصل شدن آب آشامیدنی 767 روستا

ایسنا/لرستان خسارات وارده ناشی از سیلاب لرستان هنوز در دست بررسی بوده و تمام نهادهای دولتی و مردمی به ویژه هلال احمر سعی در رفع مشکلات بوجود آمده دارند اما هنوز وضعیت استان به ویژه پلدختر و معمولان عادی نشده است این درحالیست که در روز گذشته تصمیم گرفته شده تا موکبهای اربعین در شهرهایی که اضطرار بیشتری دارند مستقر شوند و همچنین جاده جدیدی در مسیر خرم آباد- پلدختر احداث شود که مخالفان و موافقانی به همراه داشت در ادامه اخبار مرتبط با حادثه تاسف بار سیلاب لرستان را می خوانیم.

وصل شدن آب آشامیدنی 767 روستا در لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: آب آشامیدنی ساکنان 29 روستا همچنان قطع است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، علیرضا کاکاوند بیان کرد: بعد هشت روز از سیل آب آشامیدنی 13 روستا در چگنی، 10 روستا در پل‌دختر، 3 روستا در دلفان، 2 روستا در الیگودرز و 1 روستا در سلسله همچنان قطع است.

وی بیان کرد: قطعی برق و مسدود شدن راه ارتباطی مهم‌ترین مشکل در وصل شدن آب شرب روستاها در لرستان است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر از توزیع ۹۰۰۰ تخته چادر در بین سیل‌زدگان لرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، صارم رضایی گفت: در جریان سیلاب فروردین‌ماه سال جاری ۹۰۰۰ تخته چادر، ۷۲۰۴ موکت و ۲۶۰۹۹ پتو بین سیل‌زدگان در شهرستان‌های مختلف استان بخصوص شهرستان‌هایی که خسارت چشمگیر داشتند، توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان با بیان اینکه بیشترین میزان توزیع به شهرستان پل‌دختر اختصاص داشته است، خاطرنشان کرد: همچنین ۴۸۲۹۹ بسته غذایی به همراه ۳۰۴ هزار و  آب معدنی و  ۲۰۱۵ کنسروجات توزیع شد.

وی در پایان میزان توزیع بسته‌های بهداشتی و ظروف یک‌بارمصرف را به ترتیب ۸۲۰۰ و ۸۰ هزار ببسته عنوان کرد که توسط داوطلبان جمع‌آوری‌شده بودند.

افتتاح پل شهدای هفتم تیر پلدختر

پل شهدای هفتم تیر پلدختر با حضور استاندار لرستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر سید موسی خادمی در آئین افتتاح پل شهدای هفتم تیر پلدختر بیان کرد: بر اثر سیل دو پل در شهر پلدختر دچار مشکل شده بود که یکی از آنها بر حمل و نقل و ترافیک شهر به ویژه در شرایط کنونی اثر جدی داشت.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون یکی از این پل‌ها توسط ارتش در بازه زمانی بسیار کوتاهی حدود 48 ساعت ساخته و تردد بر روی آن برقرار شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: با همت یگان‌های مهندسی سپاه محور پل‌دختر به معمولان بازگشایی شد.

به گزارش ایسنا، عباس شرفی بیان کرد: جاده اصلی پل‌دختر به معمولان با تلاش و همت جهادی یگان‌های مهندسی سپاه ترمیم و بازگشایی شد.

وی افزود: با بازگشایی این جاده شهر معمولان از بن‌بست خارج و عملیات امداد و خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان با سرعت و سهولت بیشتری ادامه خواهد یافت.
 

650 نفر از ایتام و محسنین در سیل لرستان خسارت دیدند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی لرستان گفت: 650 نفر از ایتام و محسنین در سیل اخیر لرستان خسارت دیدند.

به گزارش ایسنا، جاسم محمدی فارسانی بیان کرد: این نهاد حمایتی آمادگی جمع‌آوری کمک‌های نقدی هم ‌وطنان به کودکان طرح اکرام و محسنین آسیب‌دیده در سیل را دارد.

وی افزود: ایتام خسارت‌ دیده ۳۹۰ نفر و محسنین ۲۶۰ نفرند که نیازمند مساعدت خیران در بهسازی و جبران خسارت هستند.

این مسئول اضافه کرد: شماره‌حساب عمومی ۴۵۳۳۳۳۴۵۶۱ نزد بانک ملت با شناسه پرداخت ۲۸۰۰۰۰۰۰۲۰۰۷ برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی همو طنان اختصاص داده شد.

به گفته مدیر کل کمیته امداد امام خمینی این کمک‌ها برای ساخت و تعمیر مسکن، تأمین وسایل ضروری منزل و کمک‌ معیشت ایتام و محسنین خسارت‌دیده از سیل اخیر هزینه می‌شود.

بسیج کمیته امداد کشور برای یاری‌رساندن به آسیب دیدگان سیل

رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: از ۱۲ فروردین به بعد همه کمک‌های جمع آوری شده به لرستان اختصاص یافته است.

به گزارش ایسنا، سید پرویز فتاح که برای بازدید از مناطق سیل‌زده به استان سفر کرده در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان از بسیج کمیته امداد سراسر کشور برای کمک‌رسانی خبر داد و افزود: خدمات عمرانی، تأمین لوازم منزل مددجویان این نهاد خبر اولویت نخست این نهاد حمایتی است.

 به گفته رئیس کمیته امداد امام خمینی کشور ۱۱۰ میلیارد ریال در مرحله اول به‌عنوان کمک‌معیشت در نظر گرفته شده و لیست افراد مشمول استخراج و تا روز دوشنبه از طریق صندوق امداد ولایت به حساب سرپرستان واریز می‌شود.

 این پرداخت‌ها بر اساس نفرات تحت تکفل از یک‌نفره تا پنج‌نفره از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون ریال واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: واریز کمک‌معیشت دو برابری جدا از پرداخت‌های ماهیانه است و مستمری مددجویان با افزایش ۲۰ درصدی هم‌زمان با پایان فروردین به‌حساب مددجویان واریز می‌شود

فتاح هم‌چنین در این دیدار بر عزم جدی این نهاد انقلابی برای کاهش آلام آسیب دیدگان از سیل خبر داد.

آیت‌الله میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان هم بر امدادرسانی نهادهای انقلابی به‌ویژه کمیته امداد به سیل‌زدگان تأکید کرد.

وی به حجم عظیم خسارت‌ها اشاره کرد و کمک مؤثر این نهاد را برای بازسازی مسکن و تأمین لوازم منزل آسیب دیدگان خواستار شد.

امام‌جمعه خرم‌آباد افزود: کمیته امداد در کنار ساخت مسکن و ایجاد اشتغال به مسائل فرهنگی خانوارهای تحت حمایت به‌ویژه تأمین کتب و لوازم‌التحریر اهتمام داشته باشد.

اختصاص ۲۰۰ کانکس برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس سیل‌زده لرستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش از اختصاص ۲۰۰ کانکس برای تحصیل دانش‌آموزان در مدارس سیل‌زده لرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا ، رضا زینی‌وند در بازدید از کانکس‌های ارسالی به استان گفت: با توجه برآورد اولیه اداره کل آموزش‌وپرورش خسارات وارده به مدارس مناطق سیل‌زده، برای جایگزینی کلاس‌هایی که در اثر سیل تخریب و قابل استفاده نیستند از سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور تعداد ۲۰۰ کانکس درخواست شد.

وی بیان کرد: تا الآن ۵۰ کانکس توسط این سازمان خریداری و حدود ۵۰ کانکس هم توسط ادارات کل آموزش‌وپرورش و ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها تهیه شده و در حال انتقال به استان هستند.

زینی‌وند مقدم گفت: اولین محموله شامل ۲۵ کانکس وارد استان شده و از فردا انتقال آن‌ها جهت استقرار در شهرها و روستاهای مربوطه شروع خواهد شد.

وی افزود: همه تلاش ما این است که زمینه شروع فعالیت آموزشی دانش‌آموزان در همه مناطق آسیب‌دیده از سیل تا روز ۲۴ فروردین فراهم شود.

در شهرستان الیگودرز ۱۰ روستا بی‌برق است

مدیر توزیع برق الیگودرز گفت: در شهرستان، ۱۰ روستا بی‌برق است.

به گزارش ایسنا ، مهندس سرلک بیان کرد: از مجموع روستاهای بی‌برق شده ناشی از سیل در شهرستان، ۱۰ روستا بی‌برق مانده است.

وی ادامه داد: تمامی روستاهای بی‌برق که در اثر سیل شبکه‌های توزیع آن‌ها خسارت‌دیده بود با احداث و بازسازی شبکه‌ها برق آن‌ها وصل شد.

سرلک اظهار کرد: فقط ده روستا باقی‌مانده که به دلیل عدم راه دسترسی فعلاً امکان برق‌دار شدن آن‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ۹ روستا در بخش زز و ماهرو و یک روستا در بخش ذلقی وجود دارد که حتی امکان راه گشایی آن‌ها هم واقعاً سخت است و ما منتظریم جاده بازگشایی شود و آن‌ها را برق‌دار کنیم.

فتاح:

۲۰ هزار خانوار از مددجویان دچار خسارت شده‌اند

رئیس کمیته امداد گفت: تاکنون ۲۰ هزار خانوار از مددجویان تحت حمایت این نهاد دچار خسارت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، پرویز فتاح در نشست با استاندار از حمایت‌های این نهاد در جبران خسارت آسیب دیدگان سیل خبر داد و افزود: امروز همه کشور برای کمک به سیل‌زدگان بسیج شده است.

وی با اشاره به خدمات مناسب این نهاد به مددجویان آسیب‌دیده از سیل لرستان گفت: برابر ارزیابی انجام شده تاکنون ۲۰ هزار خانوار از مددجویان تحت حمایت این نهاد دچار خسارت شده‌اند

وی به خسارت‌های وارده به مسکن، لوازم‌خانگی اشاره کرد و یادآور شد: تأمین لوازم منزل مددجویان توسط این نهاد انجام می‌شود.

فتاح به آسیب‌های وارده به فضای کسب‌وکار و اشتغال اشاره  و اضافه کرد: تسهیلات اشتغال پرداخت‌شده توسط این نهاد که دچار آسیب شده‌اند بدون تشریفات اداری استمهال شده و برای ایجاد شغل جدید از ۲۰ تا ۵۰ میلیون وام توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت پرداخت می‌شود.

رئیس کمیته امداد به تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کارگشایی در مرحله اول به سیل‌زدگان اشاره کرد و افزود: این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان با قید فوریت و ضمانت آسان پرداخت می‌شود.

فتاح به ارسال کمک‌های جمع آوری شده توسط کمیته امداد سراسر کشور برای سیل‌زدگان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۳۰ کامیون مواد خوراکی، البسه، پتو، چادر و اقلام امدادی بین سیل‌زدگان استان توزیع شده و علاوه بر آن ۱۰ هزار پتو، ۲ هزار تخته فرش، ۱۷ هزار متر موکت و ۲ هزار لوازم‌خانگی برای مددجویان سیل‌زده استان تأمین شده است.

رئیس کمیته امداد به نقش کمک‌های مردمی در جبران خسارت‌های سیل‌زدگان اشاره کرد و افزود: مردم عزیز ایران تاکنون ۴۳۰ میلیارد ریال به این نهاد کمک کردند که از این مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال به‌صورت کالا و ۲۰۰ میلیارد به‌صورت نقدی اهدا شده ود ر حال توزیع بین آسیب دیدگان است.

امدادرسانی و لایروبی با ۱۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: ۱۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی بنیاد مشغول امدادرسانی و لایروبی هستند.
 
به گزارش ایسنا، مسعود رضایی در حاشیه بازدید از عملیات امدادی ماشین‌آلات راه‌سازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاک‌سازی و لایروبی معابر سطح  شهر پل‌دختر، اظهار کرد: ۱۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی در استان لرستان مشغول خدمت‌رسانی هستند.
 
وی تصریح کرد: با توجه به‌شدت وقوع سیل و حجم بالای سیلاب در شهرستان پل‌دختر، تعداد ۱۰۶ دستگاه در این شهرستان مستقرشده‎اند.
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خاطرنشان کرد: با اتمام امدادرسانی و لایروبی معابر، عملیات آواربرداری از واحدهای تخریبی را شروع خواهیم کرد.
 
رضایی اضافه کرد: برای احداث واحدهای شهری حدود ۸۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده که از این میزان ۱۷ میلیون تومان بلاعوض بوده و مابقی آن تسهیلات با کارمزد حداقلی و قرض‌الحسنه است.
 
وی بیان کرد: برای احداث واحدهای روستایی نیز حدود ۷۰ میلیون تومان پیش‌بینی‌شده که از این میزان ۱۵ میلیون تومان بلاعوض است.

تشکیل ۹ تیم سلامت روان در مناطق سیل‌زده لرستان

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل ۹ تیم سلامت روان در مناطق سیل‌زده لرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی اسدی بیان کرد: به دنبال حادثه ناگوار سیل اخیر در استان، گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی با هماهنگی و همکاری دفتر سلامت روان معاونت بهداشت، اقداماتی را در حوزه سلامت روان انجام دادند.

وی اعلام آماده‌باش به تمام کارشناسان سلامت روان شاغل در حوزه دانشگاه، تشکیل جلسه آموزشی و توجیهی برای تمام کارشناسان سلامت روان با هدف هماهنگی در راستای اقدامات موردنیاز روانی اجتماعی برای آسیب دیدگان، بازدید مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی دانشگاه از مناطق سیل‌زده پل‌دختر، معمولان و روستاهای آسیب‌دیده به‌منظور ارزیابی اولیه از سطح آسیب و واکنش‌های روانی مردم پس از حادثه، تشکیل ۹ تیم سلامت روان (۱۸ روانشناس) و استقرار آن‌ها در شهرهای خرم‌آباد، پل‌دختر و معمولان، استقرار ۵ کارشناس سلامت روان در شهرستان الیگودرز، دو کارشناس در شهر ازنا و دو روانشناس در شهرستان کوهدشت اقدامات دیگر در این راستا هستند

این مسئول اضافه کرد: هماهنگی با سازمان‌های همکار در حوزه سلامت روان جهت اقدام یکسان در راستای مداخلات روانی اجتماعی به استناد ابلاغیه برنامه جامع بازتوانی روانی در حوادث از طرف وزارت کشور، تهیه و توزیع پیام‌های سلامت روان با مضامین آشنایی مردم با علائم و نشانه‌های استرس، اضطراب، ترس و واکنش‌های روانی ناشی از حادثه در افراد به‌ویژه کودکان و زنان باردار، حضور کارشناسان سلامت روان در کنار مردم آسیب‌دیده و ارائه خدمات اولیه روان‌شناختی به افراد نیازمند، هماهنگی با حوزه غذا و دارو جهت توزیع و ارسال داروهای موردنیاز روان‌پزشکی برای بیماران روانی و اعتیاد، هماهنگی با روان‌پزشک مشاور علمی برنامه سلامت روان دانشگاه جهت ارائه خدمات سلامت روان در مناطق آسیب‌دیده نیز تاکنون در این راستا انجام شده است.

امدادرسانی به بیش از 65 هزار سیل‌زده در لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از امدادرسانی  به بیش از 65 هزار سیل‌زده در استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، صارم رضایی اظهار کرد: بارندگی شدید در سطح استان و طغیان رودخانه‌ها، سیل و آب‌گرفتگی منازل روستایی و شهری خسارات زیادی به جا گذاشت.

وی افزود: تعداد امدادرسانی شده‌ها ۱۳ هزار و ۷۵۴ خانوار بوده که جمعاً ۶۵ هزار و ۴۵۹ نفر بوده و تعداد افراد اسکان داده شده ۱۷ هزار و 32 نفر است.

این مسئول با بیان اینکه تیم‌های عملیاتی امداد و نجات و  تیم واکنش سریع استان در حال امدادرسانی هستند، اضافه کرد: از زمان شروع یعنی پنجم فروردین‌ماه تاکنون تیم‌های عملیاتی ۱۹ استان کشور در قالب ۲۶ تیم عملیاتی در کنار امدادگران هم استانی فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در این عملیات 46 دستگاه موتور لجن‌کش، ۷۸ خودرو کمک‌دار، ۳۷ دستگاه آمبولانس، بیش از ۱۴۵ نفر نیروی عملیاتی در قالب ۵۷ تیم عملیاتی و ۹۱۳ پرسنل و داوطلب در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان در تمام مناطق استان می‌باشند.

رضایی تصریح کرد: حوزه امداد بلافاصله بعد از ارزیابی و بازدید از مناطق آسیب‌دیده اقدام به توزیع چادر، پتو، موکت و همچنین بسته‌های مواد غذایی در بین حادثه‌دیدگان مناطق سیل‌زده و همچنین مناطق کوهستانی گرفتارشده در برف و کولاک الیگودرز کردند.

وصل آب شرب 743 روستای سیل‌زده لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: آب شرب 743 روستای سیل‌زده استان از دومین سیل فروردین تاکنون وصل شده است.

به گزارش ایسنا، مهندس علیرضا کاکاوند افزود: در سیل اخیر 796 روستای استان با مشکل قطع آب و تخریب تأسیسات مواجه شده‌اند.

وی تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده تنها 53 روستای سیل‌زده استان با مشکل مواجه هستند که کارشناسان و نیروهای این شرکت به‌صورت شبانه‌روزی برای وصل آن در تلاش هستند.

این مسئول تصریح کرد: شرکت آبفار لرستان با به‌کارگیری 37 اکیپ عملیاتی و آب‌رسانی با 30 تانکر سیار توانسته‌اند ضمن وصل کردن آب 83 درصد روستاهای مشکل‌دار، نیازهای ضروری روستانشینان را در خصوص آب‌رسانی تأمین کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان چگنی با 19 روستا و پل‌دختر با 16 روستا بیشترین مشکل را دارند که در صورت تأمین برق می‌توان به روستاهای شهرستان چگنی آب‌رسانی کرد.

کاکاوند افزود: یک دستگاه دیزل ژنراتور برای تأمین برق در روستاهای شهرستان چگنی آماده‌شده تا در اسرع وقت با راه‌اندازی آن، مشکل آب روستاهای این شهرستان رفع شود.

زمین لرزه بروجرد را لرزاند

زمین لرزه بروجرد را لرزاند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، زمین لرزه ای به بزرگی ۳و یک دهم ریشتر در عمق 8 کیلومتری ساعت 10 و 47 دقیقه و 25 ثانیه بروجرد را لرزاند.

مرکز این زمین لرزه اشترینان اعلام شده است.

تاکنون گزارشی از خسارت احتمالی این زمین لرزه اعلام نشده است.

بحرانی بنام مدیریت آب!

نماینده انجمن بتن ایران در لرستان گفت: مدیریت آب در کشور ما و به‌تبع آن در استان، دارای پیچیدگی‌های بسیاری است.
 
به گزارش ایسنا ، علیرضا مقسمی اظهار کرد: مدیریت آب در کشور ما و به‌تبع آن در استان لرستان، دارای پیچیدگی‌های بسیاری است که فعالیت‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای متنوع و فراوانی را در بر می‌گیرند.
 
وی تصریح کرد: انجام صحیح و به‎موقع این اقدامات، مستلزم به‌کارگیری مدیران و مسئولانی کارآزموده در حوزه‌های مختلف آب، عمرانی و مدیریتی برای ایجاد تیم ‎ های فنی پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران، به منظور پایش منظم تحولات جغرافیایی و اقلیمی، توزیع مناسب امکانات در مواقع بحرانی و همچنین مطالعات دقیق، همراه با پردازش اطلاعات صحیح، برای به حداقل رساندن خسارات سیل در استان است.
 
نماینده انجمن بتن ایران در لرستان خاطرنشان کرد: به دلیل نبود زیرساخت‎های مناسب و برنامه‌ریزی دراز مدت، همچنان که امروز مهار سیلاب سرکش در لرستان و خوزستان، اصلی ‎ ترین دغدغه مدیریت بحران در این دو استان شده است، چندی پیش، بروز خشکسالی‌های پی‌درپی در سال‌های اخیر که در زمان خود دسترسی به آب را با بحران شدیدی مواجه کرده بود، باعث شد اولویت اول منطقه چهار کشور در نشست استانداران، بحران بی‌آبی باشد. به‌طوری‌که تأمین آب قابل دسترس و مطمئن برای مصارف مختلف، یکی از چالش‌های مهم محسوب شده و توسعه اقتصادی و اجتماعی را در برخی نقاط با مشکل مواجه می‎کرد.
 
مقسمی اضافه کرد: سیل خانمان‌برانداز در استان لرستان، نه تنها باعث خسارات بسیار سنگینی به زیرساخت‌ها، محورهای مواصلاتی، خطوط ریلی، زمین‎های کشاورزی، خانه و لوازم زندگی مردم، اثرات مخرب زیست محیطی و تخریب اکوسیستم ‎ ها، ورود پساب‎های صنعتی، شهری و کشاورزی، آلوده شدن منابع آب و صدها مورد دیگر شد بلکه عدم ایجاد سدهای مناسب در مسیر این سیلاب، نتوانست سهم زیادی از این حجم انبوه آب را برای مصارف مختلف در استان حفظ کند!
 
وی بیان کرد: سیل لرستان، گرچه با تخریب پل‎ها و خانه‎ها در مسیر خود، راهش را باز می‎کرد، اما در آنجا که باید، اندوخته نمی‎شد و در نتیجه مردمی که خسارت ورود این مهمان ناخوانده را پرداخته‎اند، از محاسن آن نیز بهره لازم را نخواهند برد.
 
نماینده انجمن بتن ایران در لرستان ادامه داد: اهمیت سیلاب و بروز سیل و حجم بالای خسارت‌های ناشی از آن به حدی قابل توجه است که تقریباً اغلب سدهای ساخته ‌شده در کشور، علاوه بر تأمین پایدار آب، برای کنترل سیل نیز طراحی شده ‎ اند و اصولاً یکی از اهداف اصلی سدسازی، کنترل سیلاب و کاهش مخاطرات و خسارات ناشی از آن است.
 
مقسمی عنوان کرد: پل‎های احداثی در لرستان نیز همانند سدها از اهمیت ویژه‎ای برخوردارند. امروزه با رشد قابل توجه دانش پل‌سازی در سطح دنیا، مطالعات دقیقی برای طراحی و احداث پل‎های فلزی و بتنی، با دوام و پایائی بالا، انجام می‏‎گیرد. در کشور ما نیز که از قدیم الایام در استان ‎ هایی همچون لرستان، پل‌های قوسی شگرفی ساخته شده، امروز نیز پروژه‌های الگو و مورد قبولی خصوصاً در سازه‎های بتنی، احداث شده و یا در حال اجرا است.
 
وی اظهار کرد: هرچند پاشنه آشیل در صنعت ساختمان، همواره عدم استفاده از مجریان ذی‌صلاح یا فقر آموزش صحیح برخی عوامل تأثیرگذار و ناآشنائی ایشان با تکنولوژی ‎ های روز دنیا در این صنعت بوده و گاهاً عدم نظارت دقیق، علمی  و دانش محور، از ابتدا تا انتهای پروژه‌های عمرانی، باعث برخی کاستی‎ها در اجرا می‌شود، اما پل‌های جدیدی نیز بر رودهای خروشان استان ایجاد شده است که در این بحران، با سربلندی در آزمون سیل اخیر، باعث تسهیل در انتقال مردم و عملیات امدادی شدند.
 
نماینده انجمن بتن ایران در لرستان تصریح کرد: بررسی دلایل تخریب این پل‎ها از حوصله این مقاله خارج بوده و طبق اخبار منتشره توسط مراجع ذی‌صلاح در حال پیگیری است، اما آنچه امروز اهمیت خود را بیش از پیش نشان می ‎ دهد، رفتار دولتمردان در استان ‎ های حادثه‌خیزی همچون لرستان، با متخصصان دلسوز و بی چشمداشتی است که با وجود رزومه‌های بسیار قوی در انجام کارهای اجرائی و مشاوره#ای در سایر استان ‎ های کشور، هیچ‌گاه از اقدامات فی سبیل الله و عام‌المنفعه آنان برای ساخت لرستان ایمن در برابر سیل و ایمن در برابر زلزله استفاده نمی‌شود!
 
مقسمی اضافه کرد: گرچه با اغماض از تعلل‎های صورت گرفته در احداث سدهای مختلفی همچون آبسرده، شبیخون، معشوره، زیبا محمد، تاج امیر و مخملکوه می‌توان گفت دولت در ایجاد سیل و بارندگی‌های اخیر مقصر نیست! اما گروه زیادی از متخصصین، به‌دقت رفتار دولتمردان در تکمیل سریع و دقیق پروژه‌های ناتمام استان را رصد می‌کنند و بر این باورند که عدم نظارت صحیح بر کیفیت اجرای پروژه‌های ناتمام و بی‌توجهی به تکنولوژی ‎ های روز دنیا و بی‌مهری به متخصصین امر، قطعاً در حوادث احتمالی آینده، نگاه ‎ ها را معطوف مدیران فعلی استان خواهد کرد.
 
وی بیان کرد: آحاد مردم انقلابی و جهادگر لرستانی به‌صورت خودجوش، پا به‌پای مسئولین، کمر همت برای سازندگی لرستان بسته ‎ اند و وظیفه دولتمردان، توجه به استفاده از تجارب متخصصین آگاه در زمینه‌های مختلف و نیز مطالعات دقیق‌تر نسبت به توپوگرافی منطقه پیش از تعیین پیمانکاران و عوامل نظارتی است.
 
نماینده انجمن بتن ایران در لرستان ادامه داد: ازآنجاکه حجم گسترده و انبوه خسارات سیل اخیر در روستاها و شهرهای استان، بالغ‌بر هزاران میلیارد تومان برآورد شده است و بی ‎ شک دولت نخواهد توانست به سرعت این خسارات را جبران کند، لازم است مجمع نمایندگان استان یک صدا و به طور واحد، پیگیر تأمین بودجه بازسازی استان،  از صندوق توسعه ملی باشند. ضمن اینکه توجه شهرداران شهرهای در معرض سیل به بازنگری در طرح‏های جامع و تفصیلی شهرها و اصلاح و اقدام به جابجایی منازل مورد تهدید جهت استقرار در زمین‌های امن در برابر سیل و زلزله، از ضروریات مدیریت شهری پس‌ازاین بحران است.
 

بازگشایی گردنه گله بادوش الیگودرز بعد از دو ماه

فرماندار الیگودرز از بازگشایی گردنه گله بادوش بعد از دو ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، حمید کشکولی خاطرنشان کرد: بعد از پایان بارش‌ها راه ارتباطی 290 روستا با مرکز شهرستان قطع بود.

وی با بیان اینکه از استان‌های یزد، مرکزی، اصفهان و همدان کمک گرفتیم، افزود: ماشین‌آلات در مسیر مستقر هستند و راهشکافی و ترمیم ابنیه از دو روز پیش آغاز شده است.

کشکولی با اشاره به مسدود بودن گردنه گله بادوش، تصریح کرد: این گردنه تا امروز عصر بعد از دو ماه انسداد، بازگشایی خواهد شد و راه ارتباطی ما با شول‌آباد و بیش از 140 روستا باز خواهد شد.

فرماندار الیگودرز با اشاره به اینکه اصفهان استان معین الیگودرز است، افزود: تاکنون به 2000 خانوار آذوقه رسانده شده و از امروز نیز با کمک جمعیت هلال احمر، امدادرسانی هوایی به مناطق صعب‌العبور آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: در بین شهرستان‌های استان، الیگودرز بیشترین روستاها را دارد که راه دسترسی ندارند و در مناطق صعب‌العبور هستند.

مسدود بودن راه ارتباطی 230 روستا در لرستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: بعد از گذشت 7 روز از وقوع سیل همچنان راه 230 روستای استان مسدود است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، عباس شرفی بیان کرد: مشکلات ارتباطی این روستاها اساسی است و عمده آن‌ها نیازمند ساخت پل هستند.

وی تصریح کرد: بعید است با توجه به تخریب ابنیه و پل‌های ارتباطی این روستاها به‌زودی شاهد بازگشایی محور این 230 روستا باشیم

شرفی اظهار کرد: راه ارتباطی 80 روستا در الیگودرز، 35 روستای نورآباد، 42 روستای پل‌دختر، 26 روستای خرم‌آباد، 15 روستای الشتر،14 روستای چگنی و 11 روستا در شهرستان کوهدشت بعد از گذشت 7 روز از وقوع سیل کماکان مسدود است.

این مسئول گفت: حدود 15 هزار نفر در این روستاها ساکن هستند.

تشکیل ستاد بازسازی در پل‌دختر و معمولان

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از تشکیل ستاد بازسازی در پل‌دختر و معمولان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود رضایی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم‌زمان با عملیات میدانی ماشین‌آلات راه‌سازی خود در امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از سیل  لایروبی معابر و ارزیابی و برآورد خسارت واحدهای مسکونی و تجاری آسیب‌دیده از سیل، با تشکیل ستاد بازسازی، فصلی جدید از خدمت‌رسانی به مردم رنج‌دیده استان را آغاز کرده است.

وی افزود: هدف از تشکیل ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده در هفته اول وقوع سیل، ساماندهی و شتاب بخشیدن به پرداخت خسارت به مردم رنجدیده استان است. 

رضایی عنوان کرد: با توجه به عمق حادثه و شدت خسارات وارده به زندگی مردم  واریز مبالغ بلاعوض به‌حساب مردم آسیب‌دیده از سیل را شروع کرده‌ایم و با تشکیل ستادهای بازسازی و سازمان‌دهی مناسب  کار پرداخت خسارات به مردم آسیب‌دیده از سیل با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت.

پاکسازی دوره چگنی به مدیریت بحران استان همدان واگذار شد

استاندار لرستان گفت: پاکسازی شهر دوره چگنی از گل ولای ناشی از سیلاب به مدیریت بحران استان همدان واگذار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید موسی خادمی روز دوشنبه در دیدار با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان اظهار کرد: استاندار همدان در بحران سیل لرستان چندین بار تماس گرفته و ضمن ابراز همدردی آمادگی خود را نسبت به کمک رسانی به مردم سیل‎زده اعلام کرد.

وی افزود: اتفاق که رخ داد برخی از نقاط قوت و ضعف کشور را آشکار کرد، تاسیساتی بسیاری در لرستان تخریب شد.

خادمی یادآور شد: زیرساخت‌های بسیاری در حاشیه رودخانه کشکان احداث شده که و با وقوع سیل همه آنها تخریب شده است.

استاندار لرستان تاکید کرد: در حوزه پدافند غیرعامل باید اقدامات کارشناسی وتخصصی صورت بگیرد.

خادمی بیان کرد: علی رغم وجود مشکلات بسیار مردم در سختی‌ها به هم اعتماد داشته و در کنار هم هستند که این مهم در کنار همکاری مسئولان در جبران خسارت سیل‌زدگان بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه وقوع سیل با این شدت در تاریخ لرستان بی‌سابقه بود، ادامه داد: از همه استان‌های کشور کمک‌ها و امدادگرانی به لرستان اعزام و ارسال شده که این مهم اتفاق خوبی بوده و در ایجاد روحیه امید در بین مردم سیل‌زده تاثیرگذار است.

استاندار لرستان افزود: مدیریت بحران همدان همچنین نیازمندی‌های شهرهای پلدختر و معمولان را تامین خواهد کرد.

خادمی گفت: امیدواری با کمک استان همدان بخشی از خسارات ناشی از سیل را جبران کنیم.

برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تاکنون 15 نفر در این سیل جان خود را از دست داده‌اند.

مردم هشدارها را جدی بگیرند

فرماندار سلسله گفت: مردم هشدارها را جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا، شریف خسروی اظهار کرد: چندین روستای این شهرستان در معرض رانش هستند و هشدارهای لازم به ساکنان داده شده است.

وی ادامه داد: رانش شوخی‌بردار و تماشایی نیست و اگر ساکنان احساس خطر کردند بلافاصله باید از محل دور شوند و در کمپ‌ها مستقر شوند.

خسروی تصریح کرد: در این راستا، کمپ‌های هلال احمر در شهرستان دایر شده و نیروهای امدادی به طور 24 ساعت آماده خدمات‌رسانی هستند.

فرماندار سلسله تاکید کرد: متاسفانه مردم هشدارها را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع را در سیل اخیر نیز شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: انتظار داریم مردم به محض اینکه احساس کردند رانش شروع شده هرچه سریع‌تر به کمپ‌های هلال احمر بروند.

پرداخت کمک هزینه معیشت به سیل‌زدگان پلدختر و معمولان

رئیس کمیته امداد کشور به پرداخت کمک هزینه معیشت به مددجویان سیل‌زده تحت پوشش این نهاد در پلدختر و معمولان اشاره کرد و گفت: به خانواده‌های یک نفره ۳۲۰ هزار و به خانواده‌های ۵ نفره یک میلیون تومان پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، پرویز فتاح در شورای اداری معمولان، اظهار کرد: با نگران کردن مردم چیزی به دست نمی‌آید و باید اخبار به‌صورت اصولی و درست ارسال شود.

وی با ذکر این مطلب که ایران به‌ لحاظ خدمت‌رسانی و روحیه جهادی نسبت به کشورهای پیشرفته جلوتر است، اضافه کرد: نکات مثبت و اقدامات امدادی انعکاس داده شود این در حالی‌است که کمک به سیل‌زدگان امتحان الهی است.

فتاح ضمن تقدیر از فعالیت‌های امدادی، تصریح کرد: زیرساخت‌های شهر معمولان خسارت دیده است کمااینکه فعالیت‌های عمرانی و بازسازی خسارات زمان‌بر است.


رئیس کمیته امداد کشور به پرداخت کمک هزینه معیشت به سیل‌زدگان پلدختر و معمولان اشاره کرد و افزود: به تمام خانوارهای تحت پوشش به تفکیک یک نفره ۳۲۰ هزار و ۵ نفره یک میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که ساختمان‌های خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد با رعایت حریم رودخانه ساخته خواهد شد، ادامه داد: خانه‌های خسارت دیده نیز توسط کمیته امداد تعمیر خواهد شد.

فتاح به تامین لوازم خانگی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد و افزود: ۱۶۰۰ خانه مددجویان کمیته امداد تحت پوشش بیمه هستند و خسارت آنان پرداخت می‌شود.

معاون وزیر صمت:

اگر جایابی واحدهای صنعتی علمی بود اینقدر خسارت نداشتیم

معاون وزیر صمت گفت: اگر جایابی واحدهای صنعتی علمی بود اینقدر خسارت نداشتیم.

به گزارش ایسنا، دکتر قبادیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از خساراتی که استان به خاطر سیل اخیر دیده متاسفیم و همدردی وزارت صمت را در این باره اعلام می‌کنم.

وی با بیان اینکه خسارات و اتفاقات افتاده را در سه بخش مورد بررسی قرار می‌دهیم، افزود: در ابتدای هر کاری باید خسارات وارد آمده به واحدهای صنعتی و صنفی مورد ارزیابی قرار گیرند و برآورد درستی داشته باشیم تا در راستای جبران بخشی از این آسیب‌ها که مربوط به صنعت و معدن است اقدامات لازم انجام شود.

قبادیان بخش دوم خسارات را مربوط به زیرساخت‌ها، شرکت‌ها و خدمات مردمی عنوان کرد و گفت: روز گذشته بازدیدی از واحدهای صنفی و صنعتی سیل‌زده استان به عمل آمد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه برآورد اولیه خسارات وارد شده به صنوف و صنعت به عمل آمده است، اضافه کرد: طبق این برآوردها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سیل به بخش صمت خسارت وارد آورده است و البته این مقدار بیشتر نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیشتر توجهات به سمت پلدختر معطوف شده است، افزود: برای بررسی دقیق‌تر میزان خسارات طی روزهای آینده اقدام خواهیم کرد.

قبادیان ادامه داد: بیش‌ترین میزان خسارات مربوط به صنوف استان بوده و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد به آنها آسیب وارد آمده است.

نماینده ویژه وزیر صمت در بازدید از خسارات سیل لرستان گفت: آسیب‌های جدی مالی، معنوی و روحی به صاحبان این واحدها وارد آمده است.

وی تصریح کرد: برای جبران خسارات و پرداخت تسهیلات و بیمه راهکارهایی آماده کردیم و قرار است بعد از بازدید این مناطق پیشنهادات را به دولت ببریم.

قبادیان بیان کرد: اگر لازم باشد پیشنهاد می‌دهیم‌ که از صندوق ذخیره ملی برداشت شود و در صورت لزم از مقام معظم رهبری خواسته می‌شود.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: معتقدم باید کمک‌های بلاعوض قابل توجهی به این واحدها داده شود چراکه تا مدت‌ها امکان بازپرداخت تسهیلات را ندارند.

وی با بیان اینکه اگر جایابی و مکان این واحدها علمی و مهندسی شده بود اینقدر خسارت نمی‌دیدیم، ادامه داد: در این رابطه عزم جدی وجود دارد تا از ظرفی‌های علمی کشور استفاده کنیم.

قبادیان با اشاره به اینکه طرح توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار را داریم، گفت: حتما به صورت علمی و باآگاهی و تدبیر بیشتر زیرسازها را بازسازی می‌کنیم.

بستری شدن بیمه‌شدگان سیل‌زده بدون نیاز به دفترچه

معاون درمان سازمان بیمه سلامت از بستری شدن بیمه‌شدگان سیل‌زده بدون نیاز به دفترچه خبر داد.

به گزارش ایسنا، ادیانی بیان کرد: برای گرفتن خدمات سرپایی در اسرع وقت دفترچه‌ها به صورت رایگان صادر می‌شود.

وی یادآور شد: ساکنان مناطق سیل‌زده لرستان که دفترچه درمانی آنها مفقود شده برای بستری شدن و یا گرفتن خدمات سرپایی درمانی داشتن کد ملی کفایت می‌کند.

به گفته معاون درمان سازمان بیمه سلامت کشور دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان مناطق سیل زده اگر مفقودشده باشد به صورت رایگان صادر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha