• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98011906442
  • خبرنگار : 71588

قطع کامل برق در سودان/ هشدار نسبت به وقوع جنگ داخلی/ تلاش برای متفرق کردن تحصن مقابل وزارت دفاع

قطع کامل برق در سودان/ هشدار نسبت به وقوع جنگ داخلی/ تلاش برای متفرق کردن تحصن مقابل وزارت دفاع

منابع رسانه‌ای از تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تحصن در مقابل مقر وزارت دفاع سودان خبر می‌دهند. در پی تنش‌ها در سودان، برق به صورت کامل در سودان در یک شنبه شب قطع شد.

به گزارش ایسنا، شبکه اسکای نیوز در خبری فوری گزارش داد که نیروهای ارتش سودان مانع از این می‌شوند که نیروهای امنیتی تحصن در مقابل وزارت دفاع را متفرق سازند.

کمی پیشتر رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن تحصن در مقابل مقر وزارت دفاع در خارطوم در حال تلاش هستند.

هشدار نسبت به وقوع جنگ داخلی در سودان

از سوی دیگر، سخنگوی دولت سودان امروز (دوشنبه) نسبت به عواقب وقوع جنگ داخلی به خاطر تنش‌های سیاسی شدید در این کشور هشدار داد.

حسن اسماعیل، سخنگوی دولت سودان تصریح کرد که مخالفان برای بسیج کردن حامیان و پیروانشان از حدود ۱۰ روز پیش در حال تلاش هستند و در این راستا از نماد ششم آوریل استفاده می‌کنند.

اسماعیل نسبت به عواقب وقوع جنگ داخلی به خاطر تنش‌های سیاسی در این کشور هشدار داد و گروه‌ها و سازمان‌های خارجی و اتباع مرتبط با تجمع مخالفان را به جمع‌آوری پول‌های زیاد برای حمایت مالی از جمع میلیونی مخالفان متهم کرد.

وی در ادامه افزود: همگی ما تلاش‌های بسیاری که در این زمینه صورت می‌گیرد، تحت نظر داریم. امکانات بسیاری برای بسیج کردن مخالفان از جمله غذا، آب و کمک‌های اولیه فراهم شده است.

اسماعیل تصریح کرد، این طرح با هدف این است که یک میلیون شهروند اقدام به تحصن کنند تا رهبری کل کشور به خواسته‌های آنها تن دهد، آنها فقط یک درخواست دارند که همان براندازی دولت است، آنها مخالف گفتگو هستند و اصلا دولت را به حساب نمی‌آورند.

قطع کامل برق در سودان

از سوی دیگر، مرکز کنترل برق سودان از قطع جریان برق در سراسر این کشور در یکشنبه شب خبر داد.

این مرکز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش‌های مسئولان برای رفع قطع برق در حال انجام است.

قطع جریان برق در سودان در دوره اخیر بارها تکرار شده است.

 از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ شهرهای سودان شاهد تظاهراتی در اعتراض به گرانی هستند و شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار کنار رفتن عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور هستند.

اتحادیه اروپا خواهان اجازه به برپایی اعتراضات مسالمت آمیز

در همین حال، اتحادیه اروپا خواهان آغاز روند جامع اجرای اصلاحات بنا به خواسته‌های مطرح شده در اعتراضات در سودان شد.

اتحادیه اروپا از نیروهای امنیتی سودان نیز خواست تا از سلاح‌ علیه تظاهرکنندگان استفاده نکنند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرد: انتظار می‌رود که دعوت به تغییر، تعهدی را برای آغاز روند مسالمت آمیز معتبر و مشروع و جامع ایجاد کند که این امر به سودان اجازه اجرای اصلاحات جوهری را بدهد که تحقق امنیت اقتصادی و حضور سیاسی مردم و تضمین ثبات همسایگان سودان را تضمین می‌کند.

اتحادیه اروپا "آغاز این روند در حال حاضر جهت تضمین اعتماد شهروندان سودانی و شرکای بین المللی" را خواستار شد.

این نهاد همچنین خواهان اجازه به برپایی اعتراضات مسالمت آمیز و عدم استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک آور یا گلوله جنگی علیه شرکت کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت آمیز و آزادی زندانیان سیاسی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha