• سه‌شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98012007132
  • منبع : نمایندگی لرستان

آخرین وضعیت سیلاب لرستان به روز رسانی می‌شود؛

70 تا 100 درصد زیرساخت‌های شهری در لرستان تخریب شدند

70 تا 100 درصد زیرساخت‌های شهری در لرستان تخریب شدند

ایسنا/لرستان شرایط هنوز در استان لرستان عادی نشده تخزیب راهها، اماکن مسکونی و مدارس و قطعی آب و برق، کمبود امکانات بهداشتی و دارویی و غذایی در برخی شهرها و روستاهای لرستان مردم این منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده است که دولت ، مردم و نهادهایی چون هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی، گروههای درمانی، نهادهای آموزشی و غیره با تمام تلاش و توان خود در پی برطرف کردن آن می باشند. امید است به زودی مردم به زندگی عادی خود برگردند در ادامه اخبار مرتبط با سیلاب لرستان را می خوانیم.

مدیر  توزیع ربرق شهرستان پلدختر گفت: ۵۵ روستای شهرستان بی‎برق هستند.

محمد طاها متش‎پور در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا ، اظهار کرد: در جریان سیل اخیر برق ۱۱۳ روستای شهرستان قطع شد و در حال حاضر ۵۵ روستای شهرستان بی‎برق هستند.

وی تصریح کرد: تمام سعی ما بر این است که طی چند روز آینده کلیه روستاهای بی‎برق شهرستان برق‏‎دار شوند.

مدیر توزیع برق شهرستان پلدختر خاطرنشان کرد: مشکل اصلی تاخیر در وصل برق عدم راه دسترسی و عبور از مسیر رودخانه کار را سخت کرده است.

متش‎پور اضافه کرد: اگر مشکل فعلی نبود تاکنون تمام روستاها برق‎دار شده بودند.


 

رئیس کمیته امداد کشور:

20 هزار خانواده تحت پوشش در لرستان آسیب دیده‎اند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور گفت: 20 هزار خانواده تحت پوشش در لرستان آسیب دیده‎اند. 

به گزارش ایسنا، فتاح در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سیل خسارت زیادی در پی داشته است. 

وی تصریح کرد: عده‎ای خانه و کسب خود را از دست داده‎اند و همه برای جبران خسارت آنها در حال تلاش هستند. 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور خاطرنشان کرد: اصل مطلب از این بعد است خانه‎ها باید ساخته شود و کسب مردم باید برگردد. 

فتاح اضافه کرد: در حوزه کمیته امداد ۲۰هزارخانواده در جریان سیل آسیب دیده که در معمولان ۵۰۰ خانواده خانه‎های آنها تخریب یا آسیب دیده است. 

وی بیان کرد: جای هیج دغدغه‎ای نیست چون لوازم خانه در راه است و در صورت قابل سکونت بودن خانه به آنها تحویل داده می‎شود. 

رئیس کمیته امداد کشور ادامه داد: کلیه خانه‎های که آسیب دیده یا تخریب شده‎اند ساخته خواهند شد و مردم اصلا دغدغه ساخت و تعمیر و لوازم خانه را نداشته باشند. 

فتاح با اشاره به اینکه روز گذشته مبلغ یک میلیون تومان به حساب افراد تحت پوشش واریز شده است، افزود: از صندوف نیز تا سقف 5 میلیون به آنها وام داده خواهد شد. 

وی عنوان کرد: دامنه کار در استان گسترده شده و یک سهم باز شده است حتی ممکن است افرادی نیاز داشته باشند که به طور موقت تحت پوشش قرار گیرند به آنها نیز وام داده می‎شود. 

رئیس کمیته امداد کشور اظهار کرد: برای کسانی‎که کسب آنها با ما بوده کلیه وام‎هایشان استمهال شده و تا یک سال به آنها فرصت داده شده است. 

فتاح تصریح کرد: به آنها 20 تا 50 میلیون تومان وام بدون نوبت داده خواهد شد.

استاندار لرستان:

عوامل طبیعی و ضعف‌های مصنوعی منجر به حادثه مهیب سیل در استان شد

استاندار لرستان گفت: ترکیب عوامل طبیعی و ضعف‌های مصنوعی منجر به ایجاد حادثه مهیب سیل در استان شد

به گزارش ایسنا، دکتر سیدموسی خادمی در جلسه ستاد بحران استان که با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امید واریم با حضور اعضای کمیسیون وضعیت استان را بحالت عادی برگردانیم و هم بتوانیم با برنامه ریزی درست و دقیق دیگر دچار چنین بحرانی نشویم، افزود: ترکیب عوامل طبیعی و ضعف‌های مصنوعی منجر به ایجاد این حادثه مهیب در استان شد.

استاندار لرستان بیان کرد: حجم بارندگی و سیل اخیر در استان بی‌سابقه بوده و در هیچ کدام از آمارها وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در استان اضافه کرد فریب زیادی از خشکسالی‌ها خوردیم و کارهایی انجام شده بود و نباید انجام می‌شد و البته با وجود این حجم سیل نمی توانستیم جلوی این سیل را بگیریم.

خادمی بیان کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر حریم رودخانه و غیر فنی دو عامل بود که در تسریع و تشدید تخریب‌ها تاثیر داشته و حتی حجم سیل به حدی زیاد بود که منازل، واحدهای تجاری، باغات، مزارع و تاسیسات و شبکه‌ها دچار خسارت شدند؛ حتی در مواردی خط اتیلنی که از استان عبور می‌کند منفجر شد و سبب قطع فیبر نوری شد، در کارگزاری و استانداردگذاری این خطوط باید به گونه‌ای عمل شود که با وجود چنین بحران‌هایی دچار چنین مشکلاتی نشویم.

وی گفت: پل‌هایی که به لحاظ جانمایی درست بودند اما به لحاظ فنی مشکل داشتند در این سیل از بین رفتند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه متاسفانه رعایت ساخت و سازها و اصول فنی در ساخت و سازها و تعهد کاری در برخی جاها وجود نداشته و وجود روستاها در بستر حریم رودخانه‌ها خسارت در این سیل را به‌همراه داشت، عنوان کرد: در سیل قبلی و فعلی تصمیم بر تخریب پل‌های موقتی که برای روان کردن ترافیک شهر بر روی خرم‌رود احداث شده بودند را گرفتیم و این سبب شد تا حدودی از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کنیم.

وی گفت: با این اوصاف آب در شهر خرم‌آباد، وارد منازل شد.

استاندار افزود: این سیل در همه شهرستان‌های استان خسارات زیادی به بار ‌آورد به گونه‌ای که در چگنی سیل بندها نتوانستند جلوی  سیل را بگیرد و ۶۶٠ روستا در دلفان و تمام تاسیسات زیربنایی در شهرستان‌های استان دچار خسارت شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان:

٢٣١٨ میلیارد آسیب به حوزه حمل‌ونقل استان وارد شده است

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: ٢٣١٨ میلیارد تومان آسیب به حوزه حمل‌ونقل استان وارد شده است.

به گزارش ایسنا ، رضا خالقی در ستاد بحران استان اظهار کرد: در سیلی که در استان رخ داد ۴٠٠ راه اصلی و ١۶٠٠ راه روستایی و بیش از ١٠٠٠ ابنیه (١٠٠ ابنیه اصلی و ٩٠٠ ابنیه فرعی) در راه‌های روستایی دچار آسیب شدند.

وی اضافه کرد: ٢٣١٨ میلیارد تومان آسیب به حوزه حمل‌ونقل استان وارد شده که جبران آن‌ها خارج از توان وزارت راه و شهرسازی است.

خالقی افزود: در حال بازگشایی راه‌های روستایی هستیم که از مجموع ٨٠٠ راه روستایی فقط ٢٠٠ راه مانده که در حال بازگشایی آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات و توان مالی، فنی و انسانی استان محدود است، عنوان کرد: نیاز است اعتباراتی به‌عنوان تن‌خواه برای ماشین‌آلات، سوخت، غذا و غیره لحاظ شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: در حوزه سکونتگاه‌های شهری و روستایی، وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد جابجایی سکونتگاه‌ها را انجام دهد.

بالغ‌بر ٩٠٠ میلیارد خسارت به کشاورزی استان وارد شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بالغ‌بر ٩٠٠ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی استان وارد شده است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا بازدار در ستاد بحران استان اظهار کرد: بخش کشاورزی مهم‌ترین مزیت اقتصادی استان است.

وی ادامه داد: این مزیت و فعالیت‌ها در حاشیه رودخانه‌ها شکل گرفتند.

این مسئول بیان کرد: سیلی که رخ داد متأسفانه سبب عقب‌گرد شدید بخشی از استان شد که نیازمند اعتبارات ویژه برای جبران خسارات نیاز است.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان گفت: بالغ‌بر ٩٠٠ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی استان واردشده است.

وی عنوان کرد: ۵٠ هزار باغ در حاشیه رودخانه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ، ماشین‌آلات و عدوات کشاورزی از بین رفتند.

معاون جمعیت هلال‌احمر:
۶٢٢ سورتی پرواز به روستاها داشتیم

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر گفت:۶٢٢ سورتی پرواز به روستاها داشتیم و روستایی نیست که از خدمات اولیه هلال‌احمر برخوردار نشده است.

به گزارش ایسنا ، بهرام غیبی در ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه لرستان در این حادثه کل زیرساخت‌هایش دچار مشکل شده است، اظهار کرد: سیل استان با توجه به پراکندگی در نوع حادثه و امدادرسانی حالت استثنایی داشت و دلیل آن پراکندگی در روستاها بود.

وی بیان کرد: ۶٢٢ سورتی پرواز به روستاها داشتیم و روستایی نیست که از خدمات اولیه هلال‌احمر برخوردار نشده است.

غیبی از توزیع ۶٢٢۴ چادر در پل‌دختر خبر داد و گفت: البته برای برپایی چادر باید فضایی وجود داشته باشد تا این مهم را انجام دهند.

این مسئول گفت: به لحاظ امکانات و تجهیزات استان هیچ مشکلی وجود ندارد؛ بیش از١٣ هزار تخته چادر و ٨٢٠٠ پد بهداشتی در استان توزیع کردیم.

سدحوضیان الیگودرز سرریز کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سدحوضیان الیگودرز سرریز کرد.

به گزارش ایسنا ، رضا میرزایی بیان کرد: سد حوضیان الیگودرز پس از ۳ سال از شروع آبگیری، در ساعت ۱۷ روز دوشنبه نوزدهم فروردین ۹۸ سرریز کرد.

وی اظهار کرد: این سد از نوع خاکی سنگریزه‌ای است که در سال ۱۳۸۳ عملیات اجرایی آن شروع و در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد.

این مسئول اضافه کرد: ارتفاع این سد از بستر رودخانه 51.5 متر، طول تاج آن ۵۳۳ متر و حجم مخزن آن در تراز نرمال معادل ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: هدف از اجرای این سد تأمین آب کشاورزی، صنعت، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری است.

میرزایی تصریح کرد: ظرفیت سرریز برای عبور حداکثر سیلاب محتمل طراحی و ساخته شده و علاوه بر سرریز اصلی، دارای سرریز اضطراری است.

وی افزود: با توجه به بارش‌های خوب سال جاری، خوشبختانه همه سدهای استان لرستان که تاکنون آبگیری شده‌اند، در سال آبی جاری سرریز نموده‌اند.

میرزایی با بیان اینکه سد حوضیان در حوضه آبریز کارون بزرگ یا دز قرار دارد، گفت: این سد از نظر فنی و سازه‌ای یکی از بهترین سدهای استان لرستان است و از نظر پایداری هیچ‌گونه مشکلی ندارد و کاملاً ایمن است.

استفاده از بالگرد برای انتقال سیم‌های برق/۷۲ اکیپ وظیفه تأمین برق روستاها را به عهده‌ دارند

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: به‌منظور تأمین برق روستاهای باقیمانده که برق آن‌ها هنوز قطع است هوانیروز به کمک شرکت آمد.

به گزارش ایسنا ، مهندس فریدون خودنیا بیان کرد: ۹۲ روستای بی‌برق در سطح استان باقی‌مانده بود که تماماً به دلیل تخریب زیرساخت‌ها ازجمله پل‌های ارتباطی و جاده‌های حاشیه رودخانه‌ها در بلاتکلیفی بسر می‌بردند.

وی افزود: در مناطقی که امکان تأمین برق وجود داشت با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده هوانیروز در یک اقدام انسان دوستانه به کمک شرکت توزیع آمد و با انتقال سیم‌های شبکه توزیع برق در عرض رودخانه کشکان ۴ روستای دیگر نیز برق‌دار شد.

این مسئول یادآور شد: هرچند آمدورفت در یک فضای کوچک برای بالگرد سخت بود اما باهدف کمک به سیل‌زدگان این مهم توسط یکی از بالگردهای هوانیروز ارتش انجام شد و ۴ روستا در مسیر رودخانه کشکان برق‌دار شد.

مهندس دهقان معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیز از برق‌دار شدن دو روستای بخش مرکزی چگنی در منطقه شاهیوند خبر داد و گفت برای انتقال سیم‌های شبکه برق در عرض رودخانه واقعاً با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کلیه پل‌های مسیر رودخانه به‌طور کامل تخریب‌شده‌اند تأمین برق روستاهایی که لازم است شبکه از بالای رود کشکان رد شود فعلاً مقدور نیست و باید حتماً راهی برای انتقال تجهیزات شبکه بازگشایی شود که این امر کاملاً زمان‌بر است.

دهقان اضافه کرد: ما برای برق‌دار کردن دو روستای بخش مرکزی و به مرکزیت چم پلک مشقات فراوانی را متحمل شدیم و مجبور بودیم در ابتدا حدود ۳ کیلومتر شبکه جدید و دور از دسترس رودخانه احداث کنیم.

این مسئول عنوان کرد: تعدادی دیگر از روستاهای منطقه شاهیوند و شهرستان چگنی هنوز بدون برق هستند و توسط زحمت‌کشان راهداری مبادرت به راهگشایی و احداث پل موقت در آن مناطق شده که بلافاصله پس از بازگشایی جاده برق آن‌ها نیز وصل خواهد شد.

دهقان بیان کرد: تا این لحظه ۸۶ روستای بدون برق داریم که تلاش‌ها برای تأمین برق آن‌ها همچنان ادامه دارد و ۷۲ اکیپ وظیفه تأمین برق روستاها را به عهده‌دارند.

سفر نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس به لرستان

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای بررسی خسارت‌های سیل وارد خرم‌آباد شدند.

به گزارش ایسنا ، اعضای کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم اکنون با شرکت در جلسه ستاد مدیریت بحران استان شنونده گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی در مورد میزان خسارت‌ها در بخش‌های مختلف هستند.

اعضای کمیسیون عمران مجلس بعد از پایان جلسه ستاد مدیریت بحران استان برای بازدید به مناطق سیل زده خواهند رفت.

فرماندار رومشکان:

سیل 50 میلیارد تومان خسارت به شهرستان وارد کرده است

فرماندار رومشکان گفت: سیل 50 میلیارد تومان خسارت به این شهرستان وارد کرده است.
  
نورالدین درمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: میزان بارش در رومشکان 151 میلی‌متر بوده و دومین شهرستان پرباران استان بوده است.
  
وی ادامه داد: در جریان سیل راه ارتباطی بابازید-رومشکان قطع شد و به بخش‌های کشاورزی، زیرساخت‌ها، جاده‌های شهری و روستایی خسارت وارد شد.
  
فرماندار رومشکان گفت: وضعیت این شهرستان عادی است و در حال حاضر قطعی آب و برق و گاز نداریم.
  
درمنان افزود: سیل 50 میلیارد تومان خسارت به شهرستان رومشکان وارد شده است.
  
وی بیان کرد: در محورهای عشایری با مشکلاتی مواجه‌ایم، با بازگشایی جاده‌ها خدمات و امدادرسانی بهتر انجام می‌شود.

اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی لرستان برای کمک به بازسازی بخش‌های سیل‌زده استان

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان از اعلام آمادگی این واحد برای بازسازی و بهسازی بخش‌های آسیب‌دیده از سیل خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر سید علی‌نادر دهقانی الوار در جلسه همکاران بیان کرد: سال ۹۷ برای ما سال خوبی بود هرچند در آغاز آن سختی‌های زیادی داشتیم اما خوشبختانه برخی تلاش‌های ما به ثمر نشست و برخی از تلاش‌ها نیز امسال به نتیجه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی که حرکت خیلی بزرگی بود را افتتاح و اعتماد دستگاه‌های حمایتی نظام ازجمله بنیاد برکت برای جهاد جلب شد. همچنین پروژه شهرک گلخانه‌ای کوهدشت با روحیه جهادی خوب پیش می‌رود و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و فاز نخست آن به زودی آماده کشت می‌شود.

دهقانی اضافه کرد: این شهرک گلخانه‌ای کاری بسیار مهم و ارزشمند است و در شان نظام و جهاد است و بدون شک درآمدهای آن می‌تواند به توسعه استان، شهرستان و جهاد دانشگاهی کمک کند.

وی در ادامه گفت: همکاران حوزه پژوهشی در بام لرستان در کاری ارزشمند از ۲۹ اسفند تا امروز و در مدت زمان 20 روزه با ایجاد زیرساخت، حدود 100 هزار قلمه کشت کرده‌اند.

 رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان به اقدام مرکز رشد اشاره و تصریح کرد: مرکز شکوفایی و نوآوری بروجرد نیز در مسیر راه‌اندازی است و مقدمات آن فراهم شده است.

دهقانی به بازدید معاون علمی رئیس‌جمهور از جهاد دانشگاهی لرستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه نتیجه بازدید خوب بود و امیدواریم حمایت‌های مصوب انجام شود.

وی با اشاره به واگذاری چند پروژه در حوزه فرهنگی‌- اجتماعی به جهاد ازجمله پروژه‌های مطالعاتی و تسهیلگری گفت: زمینه برای انجام کارهای بزرگ در این حوزه انجام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان در ادامه ضمن همدردی با مردم ایران که درگیر سیل بودند، اظهار کرد: حوادث ناراحت‌کننده‌ای را شاهد بودیم که بخشی از استان ما را نیز درگیر کرد. مردم ایران خوشبختانه یک‌بار دیگر نشان دادند فداکار و در نوع‌دوستی الگو هستند.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی واحد لرستان در این سیل کمک‌هایی کرد از خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا گرفته که در بحث اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار فعالیت‌های خوبی داشتند تا گروه‌هایی از همکاران که به مناطق سیل‌زده رفته و یا مکان‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی ایجاد کردند و خوشبختانه کمک‌های خوبی هم حاصل شد.

دهقانی تأکید کرد: این سیل نشان داد عاقبت کارهای غیر کارشناسی و کار برای رفع تکلیف همین است. هر کاری که بدون اقدامات علمی و کارشناسی باشد منجر به شکست است و ضرر آن را مردم می‌بینند.

وی گفت: رمز موفقیت جهاد دانشگاهی در برنامه‌ریزی منسجم و سیستماتیک، ارزیابی دقیق، همراهی، همدلی، مشارکت و تلاش شبانه‌روزی است که باید این‌ها را در استان تکثیر کنیم. همیشه گفته‌ایم کار نباید برای رفع تکلیف باشد و باید منطبق بر علم و روحیه جهادی باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان بیان کرد: به مدیریت ارشد استان اعلام آمادگی کرده و می‌کنیم برای کمک به بازسازی و بهسازی بخش‌هایی که از سیل اخیر آسیب‌ دیده‌اند به ویژه در بخش ایستگاه‌های پمپاژ آب که ضرورت بیشتری دارد، تعمیر و بازسازی تجهیزات آبرسانی شهری یا روستایی، حوزه‌های مخابراتی و مسیریابی‌ و نقطه‌یابی که برای بازسازی لازم است.

دکتر دهقانی در پایان از همکاران خواست در سال 98 با توکل بر خداوند متعال، مشارکت، وفاق، برنامه‌ریزی و خودارزیابی تلاش کنند نقش موثر یک نیرو و عنصر شایسته این نهاد علمی را ایفا کنند.

کشف اقلام امدادی دپو شده توسط افراد سودجو

فرمانده انتظامی لرستان از کشف اقلام امدادی دپو شده توسط افراد سودجو در پل‌دختر خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، سردار حاجی محمد مهدیان نسب گفت: در راستای تأمین امنیت شهروندان سیل‌زده پل‌دختر طرح برخورد با مخلان نظم امنیت و افراد سودجو به‌طور مداوم و شبانه‌روزی در دستور کار پلیس است.

مهدیان نسب در ادامه با بیان این مطلب که آسایش و آرامش سیل‌زدگان در اولویت کار پلیس است، اظهار کرد: روز گذشته با اشراف اطلاعاتی محل‌های دپو چادر و اقلام امدادی که توسط افراد سودجو دپو شده بودند، شناسایی و مقادیر زیادی از اقلام مذکور کشف و ضبط شد.

گفتنی است که این موضوع تقدیر و تشکر مردم از عملکرد پلیس را در پی داشت.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس:

وسعت خرابی‌های ناشی از سیل در لرستان در سطح ملی است نه استانی

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: وسعت خرابی‌های ناشی از سیل در لرستان در سطح ملی است نه استانی.

به گزارش ایسنا ، مجید کیان‌پور در ستاد بحران استان با بیان اینکه این دو مرحله سیلی که در استان ایجاد شد خسارات زیادی وارد کرد، افزود: با شرط اینکه اعتبارات خوب تخصیص داده شود بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد تا زیرساخت‌های استان درست شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اسکان اضطراری و امدادرسانی از اولویت‌هاست و باید در کنار روستاها کمپی ایجاد و مردم اسکان داده ‌شوند که این مهم نیاز به وحدت رویه و انسجام بیشتری دارد و چنانچه این موضوع انجام شود نگرانی‌های استاندار کمتر خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امکانات و کمک‌های خوبی از سراسر کشور به استان ارسال شده اما در نحوه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم که باید حل و فصل شود.

کیان‌پور بیان کرد: در برخی جاها امدادرسانی زیاد انجام شده و در برخی امدادرسانی مشخصی انجام نشده است که باید در این مورد توازن رعایت شود.

وی افزود: رانش‌های زمین در چند نقطه استان به ویژه خرم‌آباد-دورود و ازنا مشهود بود و این رانش‌ها دردسرهایی ایجاد می‌کند؛ حتی این رانش‌ها روستاهای شهرستان دورود را تهدید می‌کند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید برنامه‌ای برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از رانش زمین تدوین شود.

وی گفت: خیلی‌ها بر توانمندی سکونت‌گاه‌های غیررسمی تأکید داشتیم و در جلسات می‌گوییم این افراد در حاشیه رودخانه‌ها باید جابه‌جا شوند پس برای جلوگیری از هدررفت سرمایه مملکت باید وحدت‌رویه و برنامه‌ای منسجم در این راستا داشته باشیم.

کیان‌پور بر جلوگیری از گسترش شهرها در دره‌ها و مسیل‌ها تأکید کرد و با بیان اینکه در سیل اخیر حداقل 20 روستای پلدختر که در مسیر رودخانه هستند باید جابه‌جا می‌شدند و آنها باز هم در تهدید سیلاب قرار دارند، بیان کرد: به دلیل نبود راه و امکانات اولیه استاندار لرستان هنوز نتوانسته‌اند میزان خسارات وارده را ارزیابی کنند که ضرورت دارد تیم‌های قوی‌تری به کمک استان بیایند چراکه وسعت خرابی‌های ناشی از سیل در سطح ملی است نه استانی و باید کمک ویژه‌ای از سوی دولت اختصاص داده شود.

وی گفت: در سال‌های معمولی با توجه به آمار هواشناسی و آب منطقه‌ای 12 میلیارد مترمکعب آب از استان خارج می‌شود که برای استفاده از این پتانسیل وزارت نیرو در تخصیص به ما درمانده است، نیاز به 2 میلیارد مترمکعب آب داریم و باید شورای عالی آب حق لرستان را در این حوزه ادا کند.

وی تصریح کرد: برای خسارات کشاورزی دکتر جهانگیر قول مساعد برای تخصیص دادند اما باید اجرایی شود.

کیان‌پور با اشاره به اینکه باید احداث سدهای لرستان را جدی‌تر بگیریم، افزود: اگر در لرستان آب‌ها مهار می‌شد الان لازم نبود در خوزستان حالت فوق‌العاده اعلام شود.

وی گفت: به بیش از 412 مزرعه شیلات استان(دورود، ازنا، الیگودرز و خرم‌آباد) خسارات زیادی وارد شده که در مصوبه دولت به خوبی دیده نشده است و چون این تأسیسات زیر گل و لای مانده‌اند دولت باید استمهال خوبی یا بلاعوض به آنها دهد چراکه اکثر این مزارع بیش از یک میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارند.

کیان‌پور با اشاره به وضعیت رودخانه خرم‌آباد گفت: اگر طرحی تحت عنوان ساماندهی رودخانه خرم‌آباد انجام نمی‌شد 80 درصد سیلاب کنترل می‌شد؛ متأسفانه با تصمیم افرادی رودخانه پر و اکوسیستم آن به هم ریخت و با سیلی که آمد رودخانه کشش عبور دبی را نداشت؛ کسانی که این کار را کردند باید امروز پاسخگو باشند، 90 درصد مقصر سیلاب خرم‌آباد کسانی هستند که به اسم ساماندهی رودخانه وارد و به بستر آن تجاوز کردند.

وی تأکید کرد: با چند نیوجرسی و کیسه ماسه نمی‌توان سیلاب را کنترل کرد.

رئیس بنیاد مسکن کشور:

35 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی لرستان دچار خسارت شدند

رئیس بنیاد مسکن کشور گفت: 35 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی لرستان دچار خسارت شدند.

به گزارش ایسنا ، علیرضا تابش در ستاد بحران استان اظهار کرد: در استان روستاهایی که نیاز به مطالعه جدی دارند شناسایی شدند و به مهندسین مشاور و تیم‌های کارشناسی سپرده شده‌اند.

وی ادامه داد: از 2900 روستا در استان 700 روستا تحت تأثیر سیل قرار گرفتند و توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و با حضور تیم‌های مجرب در حال مطالعه هستند.

تابش با تأکید بر اینکه سکونت‌گاه‌ها باید بازسازی شوند و ایمنی لازم در آن‌ها لحاظ شود، افزود: قراردادی با دانشگاه تهران داریم تا با نظارت عالی نظارت بر همه فعالیت‌های ما در لرستان را بر عهده بگیرند و با دانشکده‌های فنی و زمین‌شناسی صحبت شد و ظرف 2 و 3 روز آینده 8 نفر از رؤسا و اساتید دانشگاه تهران به لرستان می‌آیند.

وی گفت: باید از ظرفیت مراجع علمی دانشگاهی برای حل مشکلات کمک بگیریم.

تابش با بیان اینکه شهرستان‌های معمولان و پل‌دختر نیازمند اقدام فوری برای مطالعه در مقطع رودخانه و شهر است تا عرض رودخانه و حریم‌ها مشخص شود، بیان کرد: دیواره ساحلی پل‌دختر آسیب‌شناسی شود که البته تا حدودی آسیب‌شناسی آن را انجام دادیم. این دیوار پاشنه نداشته و در بستر رودخانه ایجاد شده و شمع نیاز دارد که آمادگی انجام کار مطالعه و اجرای این کار را داریم.

رئیس ستاد بنیاد مسکن کشور بیان کرد: 35 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تعمیری در استان خسارت دیدند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس:

مجمع نمایندگان استان از وزارت نیرو به قوه قضائیه شکایت خواهد کرد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع نمایندگان استان از وزارت نیرو به قوه قضائیه شکایت خواهد کرد. 

به گزارش ایسنا، محمدرضا ملکشاهی‌راد در ستاد بحران استان با بیان اینکه کمیسیون عمران از موثرترین کمیسیون‌ها در حوزه عمران با اراده محکم وارد شدند تا از نزدیک وضعیت لرستان را ببینند، ادامه داد: استاندار لرستان و عوامل استان با دست خالی و اضطراب شبانه‌روزی کار کردند البته ایراداتی بر کارکرد دستگاه‌ها وجود دارد. 

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیل لرستان مکتوب به نسل‌های آینده منتقل شود، افزود: در برخی کارها در مدیریت بحران نقص داریم. 

ملکشاهی‌راد با بیان اینکه سیل تا 4 ماه قابل پیش‌بینی است، اضافه کرد: ای کاش اردوگاه و کمپ می‌زدید و مردم را جابه‌جا می‌کردید، 4 دلیل داریم که نشان می‌دهد وزارت نیرو کوتاهی کرده است. 

وی گفت: مجمع نمایندگان از این باب شاکی هستند و می‌خواهیم به قوه قضائیه شکایت کنیم، دلیلی ندارد خسارتی وارد شود و مردم متحمل آن شوند، سوالی که به ذهن مردم متبادر شده این است که چه کسی مسئول خراب شدن خانه و کاشانه آنهاست و این در دادگاه کفایت می‌کند. 

ملکشاهی‌راد بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های سیل چرا وزارت نیرو لایروبی‌ رودخانه را انجام نداده، چرا از ساخت و ساز در مسیر رودخانه جلوگیری نکرده است؟ چرا در حریم رودخانه هتل‌سازی‌ها شده است؟ چرا در ساخت سدها وزارت نیرو تعلل کرده است؟ 

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: 6500 میلیارد تومان میزان خسارات است و از این میزان تسهیلاتی که مردم باید از جیب خود بپردازند 5000 میلیارد تومان بوده است. 

وی گفت: به دلیل خروش سیلاب و طغیان رودخانه‌ها مردم شاهد بودند که خانه و کاشانه و زندگی آنها ویران شده و خود در پشت‌بام‌ها حضور داشتند؛ امکاناتی که امروز به آنها داده‌ایم در یک چادر خلاصه شده است در حالی‌که باید مقدمات اولیه زندگی این افراد را تامین کنیم و این مسائل باید در مدیریت بحران گنجانده شود، بخشی از خسارات باید به مردم پرداخت شود وگرنه دچار مسائل اجتماعی خواهیم شد. 

وی بر پرداخت خسارات کشاورزی به مردم استان تأکید کرد و گفت: باید قول مسئولین عملیاتی شود. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان:

کارگران کارگاه‎های آسیب‎دیده بیمه بیکاری دریافت می‎کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: کارگران کارگاه‎های آسیب‎دیده بیمه بیکاری دریافت می‎کنند. 

علی آشتاب در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در راستای حمایت از کار و تولید و قشر کارگر با تفاهم نامه‎ای که بین اداره تعاون و تامین اجتماعی منعقد شده است کلیه کارگاه‎ها اعم از خدماتی، صنعتی و کشاوری که در سیل اخیر دچار آسیب شده‎اند نیروهای شاغل آنها بیمه بیکاری دریافت می‎کنند. 

وی تصریح کرد: کارگران این کارگاه‎ها تحت حمایت قانون بیمه بیکاری قرار می‎گیرند تا زمانی‎که کارگاه مجدد شروع به فعالیت کند و به وضعیت عادی برگردد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: اگر کارگاهی در سیل اخیر دچار آسیب و خسارت شده می‏‎تواند درخواست خود را به اداره کل تعاون استان ارائه دهد تا در سریع‎ترین زمان به آنها خدمات ارائه شود. 

آشتاب اضافه کرد: دولت همه ظرفیت‌هایش را برای کمک به سیل زدگان بکار گرفته و ما نیز به تبعیت از دولت و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید از تمام ظرفیت‎هایمان برای کمک به سیل زدگان استفاده کنیم.

پلدختر و خرم‌آباد، شهرهای سیل‌خیز لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: پلدختر و خرم‌آباد اولین و دومین شهرهای سیل‌خیز استان هستند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، رضا میرزایی در جلسه ستاد بحران استان، اظهار کرد: 59 درصد مساحت استان در حوضه آبریز کرخه و 42 درصد در دز است.

وی ادامه داد: همه شهرستان‌ها و روستاهای استان یا رودخانه از وسط آنها عبور می کند و یا در کنار رودخانه‌ها قرار دارند.

میرزایی با بیان اینکه لرستان از نظر داشتن 436 نقطه سیل‌خیز یکی از 5 استان سیل‌خیز کشور است و به ترتیب پلدختر و خرم‌آباد اولین و دومین شهر سیل‌خیز لرستان هستند، گفت: تعیین حریم رودخانه‌ها و لایروبی آنها، انجام عملیات آبخیزداری و احداث دیواره‌های حفاظتی، ساماندهی رودخانه‌ها و احداث سد در لرستان ضروری است.

مدیرعامل شرمت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: حجم سدهای استان 420 میلیون مترمکعب است و این رقم در مقابل روان‌آب‌های استان که 12 میلیارد مترمکعب است بسیار ناچیز است.

70 تا 100 درصد زیرساخت‌های شهری در لرستان تخریب شدند

شهردار خرم‌آباد گفت: 70 تا 100 درصد زیرساخت‌های شهری در استان تخریب شدند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، وحید رشیدی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان اظهار کرد: در جریان سیلاب اخیر به استان خسارات زیادی وارد شده است به گونه‌ای که زیرساخت‌های شهری بین 70 تا 100 درصد تخریب شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرداری‌ها در بحران تجهیزات مناسبی در اختیار ندارند و نیازمند ماشین‌آلات آتش‌نشانی و خدماتی هستیم.

رشیدی عنوان کرد: نیاز است تن‌خواهی به شهرداری‌ها داده شود و در این باره پیگیری توسط کمیسیون عمران صورت گیرد.

شهردار خرم‌آباد بیان کرد: یکی از نیازهای شهرداری‌ها اختصاص سهمیه قیر است که باید در دستورکار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس:
باید کیفیت ساخت و سازها در کشور عوض شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید کیفیت ساخت و سازها درکشور عوض شود.

به گزارش ایسنا ، محمدرضا رضایی کوچی در ستاد بحران استان با بیان اینکه باران مشکلات زیادی از کشور به لحاظ خشکسالی رفع کرد، اما خسارات زیادی تحمیل کرد و تجربه تلخی بود که باید از آن بهره برد، اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم و بارش‌های سیل‌آسا، این تجربه تلخ   باید مستندسازی شود تا از آن همه دستگاه‌ها بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای هر استانی جلسه تخصصی گذاشته می‌شود که چه عواملی سبب بروز این مشکلات شده است، اضافه کرد: باید تلاش‌های بسیار بیشتری برای حمایت از مردم به ویژه در بحث تامین مایحتاج آنها( چادر، آذوقه و مسائل بهداشت و درمان) صورت گیرد؛ ارزیابی دقیقی از خسارت‌ها به ویژه در بحث اراضی کشاورزی، جاده‌ها و پل‌ها انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عوامل اصلی بروز بحران سیل در لرستان عدم توجه به بستر، حریم رودخانه‌ها و عدم اجرای پروژه‌های سدسازی بوده است که با توجه به رانش‌های زمین، جانمایی‌هایی در بستر رودخانه‌ها و نقاط پرخطر   مدنظر بنیاد مسکن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم توجه به بستر و حریم رودخانه و ایمن‌سازی رودخانه‌ها و سدهایی که طراحی شده بود اما احداث نشدند بر تشدید سیلاب لرستان موثر بوده‌اند، خاطرنشان کرد: توجه به آزادسازی بستر و حریم رودخانه به برعهده وزارت نیروست که در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است؛ چنانچه مسیر این رودخانه‌ها باز و تصرف‌ها نبود میزان خسارات کمتر می‌شد.

رضایی کوچی تاکید کرد: در هر شرایطی اگر بستر رودخانه آزاد بود تخمین خسارات کمتر می‌بود؛   با توجه به اینکه قانونگذار به صراحت   این مهم را به عهده وزارت نیرو   گذاشته این وزارتخانه باید با قاطعیت وارد و بسترها را آزاد کند. وزارت نیرو با همکاری دستگاه قضا باید با متخلفان و سازندگان در بستر و حریم رودخانه‌ها برخورد کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع کیفیت پروژه‌های عمرانی است، شاهدیم در اثر سیل، برخی از پل‌ها و جاده‌ها را به راحتی از دست داده‌ایم، از طرف دیگر براساس آمار وزیر راه و شهرسازی 13 هزار کیلومتر جاده بر اثر سیل تخریب شده، بنابراین باید در آینده نگاه کیفی به مسئله ساخت و ساز و مسئله پروژه‌های عمرانی داشته باشیم. قوانین سخت‌گیرانه و نظارت داشته باشیم، مشاورین، پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی با شرایط جدید خود را تطبیق دهند.

وی با تاکید براینکه   ساخت و سازها با کیفیت انجام و نظارت ما بیشتر شود و برای بحران مدل و تعریف مشخصی داشته باشیم، اظهار کرد: تصمیماتی که مدیران ما می‌گویند باید متناسب با شرایط کشور باشد؛   چنانچه از قبل برنامه‌ریزی و آینده‌نگری درست از وضعیت آبی که به سدها و پایین‌دست آنها ورود پیدا می‌کند صورت می‌گرفت شاید شاهد این خسارات نبودیم و ضرورت دارد تجربه، علم و کارکرد ما متناسب با شرایط روز باشد.

رضایی کوچی بیان کرد: در استان‌های کرمانشاه و کرمان منتظر بودیم وقتی مشکلی ایجاد شد به سمت توزیع چادر ‌رویم که این اقلام به کسانی می‌رسد یا نمی‌رسد اما اگر از قبل درست برنامه‌ریزی و تدبیر کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود و هلال‌احمر دچار اضطراب و دستپاچگی نمی‌شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتباراتی که برای مدیریت بحران لحاظ کردیم باید در اختیار استانداران قرار گیرد و در شرایط بحران برخی وقت‌کشی‌ها باعث خسارت به مردم می‌شود، گفت: چند سال کشور درگیر خشکسالی بود و کسی خود را با شرایط جدید تطبیق نداده بود و باید این مهم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود؛ صداوسیما اطلاع‌رسانی خیلی خوبی داشت   و بسیاری از مشکلات از طریق اطلاعیه‌های صداوسیما برطرف شد.

وی خاطر نشان کرد: امروز به دنبال مقصر نیستیم به دنبال این هستیم که دستگاه‌های اجرایی را کمک دهیم تا از شرایط بحران عبور کنند، زیرساخت اصلاح شود و مردم به شرایط عادی زندگی برگردند.

رضایی کوچی با بیان اینکه پس از شرایط عادی در خدمت استاندار خواهیم بود تا برآورد صحیحی از خسارات را به رئیس جمهور و مجلس ارائه خواهیم داد، بیان کرد: جایی که باید روستایی جدید ایجاد و شهرها را   توسعه دهیم در بحث جانمایی‌ها دقت لحاظ شود و در بحث تسهیلات   تلاش می‌کنیم در دولت این رقم اصلاح شود.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در بحث مدیریت بلایای طبیعی از جمله سیل موضوع ارائه امکانات و کمک به مردم است، از این رو ما در گذشته به سازمان مدیریت بحران پیشنهاد دادیم که در 4 نقطه کشور اردوگاه و کمپ‌های امکانات برپا کنند تا با بروز بحران در هر نقطه از این امکانات استفاده شود، همچنین یکی دیگر از مسائل موضوع تخصیص نقدینگی و اعتبارات به مدیران اجرایی برای اجرای عملیات ها در زمان بحران است، زیرا در شرایط کنونی فرآیند تخصیص اعتبارات بسیار پیچیده و سخت است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس از تدوین گزارش این کمیسیون درخصوص دلایل و عوامل بروز بحران سیل خبر داد و گفت: این گزارش به صورت مجزا به هر استان می‌پردازد و در نهایت در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha