• سه‌شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98012007583
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

روند رسیدگی به پرونده‌های پزشکی قانونی چگونه است؟

روند رسیدگی به پرونده‌های پزشکی قانونی چگونه است؟

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی درباره چگونگی مراجعه به پزشکی قانونی و دریافت خدمات توضیح داد: افراد در مرحله نخست باید به مراکز قضایی چون کلانتری و ... مراجعه کنند و به استناد آن برگ درخواست معاینه در پزشکی قانونی دریافت کنند. فرد تصادف کرده یا مصدوم شده می‌تواند درمان خود را در اولویت قرار دهد و پس از سپری کردن دوره درمان به مراجع قانونی یا قضایی مراجعه کند، یا اینکه به‌طور مستقیم به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند.

سید آریا حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: توصیه ما این است که فرد در وهله نخست، دوره درمان خود را پشت سر بگذارد و پس از آن به پزشکی قانونی مراجعه کند. دفاتر ما از ساعت 7:30 صبح تا 19:30 شب خدمات معاینه ارائه می‌دهند. در روزهای تعطیل نیز معاینات در مرکز شماره دو، پشت اورژانس عدالتیان انجام می‌شود. همچنین مراجعه‌کنندگان بایستی کارت عابربانک، کارت‌ملی و معرفی‌نامه به‌همراه داشته باشند؛ چراکه هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند به خزانه دولت واریز می‌شود است؛ بنابراین بایستی کارت بانکی به‌همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه «پس از برررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان، براساس قانون دیات، دیه یا عرش به صدمه تعلق می‌گیرد» گفت: اگر دیه تعلق بگیرد، تعیین میزان آن، بر عهده سیستم قضایی است. باید توجه داشت این روند اگر نیازمند به ارزیابی مجدد نباشد تنها حدود 2 تا 3 ساعت زمان می‌برد. اما اگر فرد دچار صدمه‌های جدی شده باشد؛ چون شکستگی ستون فقرات، آسیب جمجمه و ... برای مشاوره‌های گوناگون آن، زمان زیادی صرف می‌شود. درواقع ممکن است 9 ماه طول درمان یک شکستگی باشد. بنابراین صدور یک گواهی نهایی، بسته به وضعیت ضایعه فرد ممکن است 9 ماه تا یک سال به‌طول بیانجامد.

حجازی با اشاره به انواع روش‌های اعلام شکایت در پزشکی قانونی تشریح کرد: در پزشکی قانونی برای رسیدگی به شکایت‌هایی که از کارکرد سیستم درمانی است چند راهکار درنظر گرفته شده، یکی مراجعه مستقیم و طرح شکایت به خود بازرس است که در اداره پزشکی قانونی مستقر است، راهکار قرار دادن طرح شکایت خود در صندوق شکایات و رسیدگی به تخلفات اداره است که معمولا به‌صورت ماهانه این صندوق مورد بررسی قرار می‌گیرد و به شکایت‌ها رسیدگی می‌شود. همچنین می‌توانند از طریق سامانه پیامکی که شماره این سامانه در کلیه مراکز پزشکی قانونی وجود دارد پیامک اعتراض و شکایت خود را مطرح کند و پیامک به سرعت از طریق بازرسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سایت سیستم پزشکی قانونی نیز این امکان را برای فرد فراهم می‌کند تا بتوانند شکایت خود را از این طریق نیز ثبت کنند. 

روند رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی چقدر زمان می‌برد؟

وی ادامه داد: روند رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی بین 9 ماه تا دو سال در میان کشورهای گوناگون زمان می‌برد. برای نمونه در کشوری چون آمریکا رسیدگی به این دسته از پرونده‌ها تا دو سال هم زمان می‌برد، اما میانگین رسیدگی به این پرونده‌ها در ایران 16 ماه است. شیوه احقاق حق در قصور پزشکی به دو صورت است یکی مراجعه به دادسرا و شکایت قضایی است. در این راستا شعب ویژه‌ای در بازپرسی وجود دارد که آشنایی کاملی با این فرایندها دارند و نوع دیگر مراجعه به نظام پزشکی است که شکایت‌های ناشی از قصور پزشکی را به‌طور مستقیم بپذیرند.

حجازی در رابطه با قصور پزشکی تشریح کرد: قصور پزشکی را بایستی نسبت به خدماتی که توسط پزشکان ارائه می‌شود، بررسی کرد. درواقع قصور پزشکی، نسبت به حجم خدمات پزشکی که ارائه می‌شود، آنچنان زیاد نیست. همه ما استفاده‌کننده از خدمات پزشکی هستیم؛ بنابراین بدبینی نسبت به پزشکان وضع را بدتر می‌کند. نکته بعدی این است که بسیاری از اتفاقات پیش آمده برای بیماران عوارض ناخواسته یا غیرقابل پیش‌بینی بیماری است. 

مدیرکل پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: قصورهایی که به دنبال آن شکایت صورت می‌گیرد، غالبا در نظام پزشکی یا در دادسرا مطرح شود و موارد خاص آن به پزشکی قانونی فرستاده می‌شود. مطابق با بررسی‌های  صورت گرفته اگر قصور تشخیص داده شود، اصطلاحا تبدیل به مبلغ ریالی و میزان غرامتی می‌شود که بایستی پرداخت شود. در جامعه ما بخش‌های گوناگونی در کنار پزشکان کار طبابت انجام می‌دهند چون عطاری‌ها و به‌ این دلیل است که اعتماد نسبت به یک سیستم آکادمیک از بین رفته است و ساختار ذهنی برخی از ایرانیان توجه و گرایش بیشتری به کسانی غیر پزشکان در حوزه درمان است. 

حجازی با بیان اینکه «شفافیت جزو اصول اولیه ارتباط پزشک و بیمار است» تصریح کرد: در قانون نیز بحث رضایت و براعت در این رابطه وجود دارد، اما در کنار این موضوعی به نام زمان است. در این رابطه موضوع زمان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بدین معنا بایستی پزشک مدت زمانی که صرف درمان یک بیمار می‌کند هزینه واقعی خدمات را دریافت کند؛ بنابراین زمان کافی برای بیمار بگذارد. اما از آنجا که پرداخت‌ها با میزان خدمات ارائه شده هم‌خوانی ندارد؛ بدین معنا که پزشک مجبور است در یک درمانگاه حضور داشته باشد و پنج برابر توان خود بیمار ویزیت کند مجبور می‌شود توجه کافی به رابطه شفاف میان بیمار و پزشک نداشته باشد و توضیح مناسبی را برای بیمار ارائه ندهند.

وی در رابطه با طب سنتی توضیح داد: ما صبغه‌ای ذهنی نسبت به طب سنتی داریم؛ چراکه تا 70 سال پیش طب آکادمیک چندان در دسترس نبوده، بنابراین برخی از مردم همچنان تلاش دارند تا از برخی تجویزهای عطاری‌ها استفاده کنند. بنابراین بیان و مطرح کردن قصور پزشکی منجر به گرایش بیشتری به این دسته از درمان‌ها می‌شود. هرچند که امروز، طب سنتی ایرانی با تلاش وزارت بهداشت و درمان شکلی آکادمیک به خود گرفته است و دارای ساختاری نظام‌یافته برای رسیدگی به خطاها، شکایت‌ها و...است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.