• جمعه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ / ۲۲:۴۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98012309293
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

/ گزارش ایسنا از آمادگی هرمزگان در برابر بارندگی شدید پیش‌رو /

از تعطیلی مدارس شرق هرمزگان تا عدم تردد ضروری در معابر و نزدیکی رودخانه‌ها

 از تعطیلی مدارس شرق هرمزگان تا عدم تردد ضروری در معابر و نزدیکی رودخانه‌ها

ایسنا/هرمزگان از بعدازظهر امروز استان هرمزگان رنگ و بویی بارانی به خود گرفته است و شاهد بارش‌های پراکنده هستیم که مطابق پیش بینی‌های فردا و پس فردا شاهد بارش‌هایی شدیدی به ویژه در مناطق شرقی استان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بررسی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی بیانگر نزدیکی یک موج بارشی بسیار فعال بارشی از امروز به خلیج‌فارس بود که تا روز دوشنبه سبب ناپایداری جوی و دریایی قابل‌ملاحظه در استان‌های جنوب شرق کشور و استان هرمزگان خواهد شد.

سعید رنجبر با بیان اینکه شدت فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان روزهای شنبه و یکشنبه پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: نحوه فعالیت این سامانه بارشی در اکثر نقاط استان به‌صورت رگبار باران و رعدوبرق، وزش بادهای شدید و مواج شدن دریا خواهد بود، طی ساعاتی وقوع تگرگ و تندباد لحظه‌ای نیز به‌ویژه در مناطق شرقی پیش‌بینی می‌شود.

رنجبر با اشاره به اینکه با توجه به‌شدت بارش، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی نیز در استان مورد انتظار است که توصیه می‌شود از قرارگیری در حریم رودخانه‌ها جداً خودداری شود، اضافه کرد: طی شنبه تا دوشنبه دریا با وزش تندبادهای جنوب شرقی (شنبه تا اوایل یکشنبه) و تندبادهای شمال غربی (اواسط یکشنبه تا دوشنبه) مواج و طوفانی خواهد بود، سرعت وزش باد در نقاطی از تنگه هرمز به ۶۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج بیش از ۱۸۰ سانتیمتر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود با توجه به ناپایداری جوی و دریایی تمهیدات لازم صورت گیرد، خاطرنشان کرد: اخطاریه‌ای که صادرشده به‌صورت شفاف تمامی موارد اعلام‌شده و در شرق هرمزگان همچون سیریک و میناب شدت بارش‌ها بیشتر است.

مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان با اشاره به اینکه تمامی توصیه‌ها از سوی مدیریت بحران استانداری هرمزگان از سوی رسانه‌های رسمی اعلام می‌شود، تصریح کرد: امیدوارم شهروندان تنها به منابع رسمی توجه و از پرداختن به شایعات خودداری کنند.

رنجبر در خصوص احتمال وقوع سیلابی همچون استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان در استان هرمزگان، بیان کرد: سیلاب در استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان با حجم گسترده آب همراه بود و مدیریت دیگری را می‌طلبید اما سامانه ورودی به هرمزگان در آن حد نیست اما در فصل گذر از زمستان به بهار نیز باعث تشدید بارندگی و حجم بارش‌ها را گسترده می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به اخطاریه اداره کل هواشناسی همچون سایر دستگاه‌های ستاد بحران استان هرمزگان در آماده‌باش به سر می‌بریم، افزود: جمعیت هلال‌احمر بابا آماده‌باش سراسری نیروهای هلال‌احمر و داوطلب برنامه‌ریزی کامل برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی را مدنظر قرار داده است.

علی اعما برنطین با بیان اینکه تجهیزات و وسایل موردنیاز برای تمامی عملیات امدادی تدارک دیده‌شده است، خاطرنشان کرد: اگر مشکلی پیش بیاید باوجود نیروهای امدادی نیز در کوتاه‌ترین زمان نیز درصدد رفع مشکلات شهروندان خواهیم بود.

وی در پایان گفت: امیدوارم شهروندان نیز به اطلاعیه‌های ستاد بحران نیز به‌خوبی توجه کرده و در روزهای آینده از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

جلسه هماهنگی و برنامه ریزی ستاد مدیریت بحران به ریاست فرماندار پارسیان و با حضور کلیه اعضای ستاد بحران در محل فرمانداری برگزار شد.

میرزاد فرماندار شهرستان پارسیان در این جلسه با تأکید بر آمادگی مدیران و مسئولین نهادها و تجهیز لوازم و ماشین آلات جهت مقابله با هرگونه بحران گفت: تشکیل ۱۳ کمیته و برگزاری جلسات منظم و کارگروه‌های تخصصی در جهت برنامه ریزی و آمادگی مدیران در زمان بحران حائز اهمیت است.

فرماندار پارسیان در ادامه با تقدیر از همکاری ادارات و شهروندان در امر کمک رسانی به سیل زدگان کشور گفت: همکاری به موقع مردم در کنار نیروهای امدادی ازجمله هلال احمر و کمیته امداد و موکب ها توانست امکانات را به موقع به عزیزان در این مناطق برساند که این همکاری قابل تقدیر می‌باشد و هم اکنون کمک رسانی به مناطق سیل زده ادامه دارد.

رئیس ستاد بحران شهرستان پارسیان خاطرنشان کرد: ادارات راهداری، امور آب، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و… باید نسبت به بازدید از جاده‌ها، پل‌ها، سدها و بندهای خاکی و… اقدام کنند تا از هرگونه آبگرفتگی و بحران پیشگیری و در صورت بروز سوانح در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را برطرف کنند.

فرماندار پارسیان در ادامه به بارش‌های شدید و سرازیر شدن سیل در برخی از مناطق کشور و بروز حوادث ناگوار برای مردم و هموطنان عزیزمان اشاره کرد و افزود: حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند و بر لزوم آمادگی همه جانبه ستاد مدیریت بحران در شهرها و روستاهای شهرستان بویژه در مناطق مستعد سیل و روانابها تاکید کرد.

دکتر میرزاد همچنین از مسئولان خواست تا نظارت جدی بر حریم رودخانه‌ها داشته باشند، گفت: باید هوشیاری لازم برای جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ها وجود داشته و برخورد لازم با متخلفان در این زمینه صورت گیرد.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان پارسیان با اشاره به تمهید مقدمات به منظور مقابله با خطرات سیل و آبگرفتگی با تاکید بر لزوم حضور همه جانبه و مقتدرانه مدیران مرتبط در مقابله با بحران، بیان کرد: اساسی‌ترین اصلی که در مواجهه با بحران باعث کاهش و به حداقل رسیدن خسارات می‌شود؛ آمادگی، اتحاد و انسجام در اقدام به موقع دستگاه‌های متولی است.

با توجه به گزارشات هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید در روزهای آینده جلسه مدیریت بحران شهرستان بستک در محل فرمانداری برگزار شد.

حسینی قتالی در این جلسه ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان چند استان از کشورمان اظهار کرد: آمادگی و پیشگیری در برابر هر گونه حوادث احتمالی بسیار مهم و ضروری است.

فرماندار بستک از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران و دستگاه‌های خدمات رسان خواست تا آمادگی کامل در برابر هر گونه حوادث احتمالی را داشته باشند.

قتالی در ادامه تاکید کرد: بخشداران، شهرداران، دهیاران و شورای اسلامی اطلاع رسانی دقیق و به موقع از موقعیت‌ها و مکان‌ها را در دستور کار خود قرار دهند تا در مردم ایجاد رعب و وحشت بوجود آورده نشود.

فرماندار بستک بیان کرد: لایروبی تمامی کانال‌ها و مسیل ها برای جلوگیری از بروز آب گرفتگی معابر و وقوع سیلاب صورت گرفته شود.

فرماندار بستک همچنین در این جلسه بر همکاری و تعامل دستگاه‌ها با ناحیه مقاومت سپاه شهرستان در جهت جمع آوری و ارسال اقلام و موارد مورد نیاز به سیل زدگان تاکید کرد.

با دستور استاندار محترم هرمزگان و پیگیری فرماندار شهرستان رودان طی مدت کمتر از ٨ ساعت سیل بند محله پشته معزآباد انجام شد.

طی یک اقدام و عملیاتی با حضور فرماندار و معاون عمرانی فرمانداری رودان، نیروهای اداره راه و شهرسازی، شهرداری رودان و همکاری بخشداری‌ها و دهیاری‌ها طی مدت کمتر از ٨ ساعت مسیر رودخانه حاشیه دانشگاه آزاد توسط یک سیل بند مسدود شد.

همچنین طی این عملیات و با نظر کارشناسان مربوطه مسیر رودخانه توسط سیل بند مسدود و توسط یک کانال انحرافی مسیر رودخانه به پایین دست هدایت و از حاشیه منازل مسکونی محله پشته معزآباد منحرف شد.

طی بازدید فرماندار و با دستور استاندار محترم هرمزگان و تاکید فرماندار رودان مسیل ها و دهانه‌ی پل‌های روستایی شهرستان بازگشایی شد.

با توجه به اعلام گزارش اداره کل هواشناسی هرمزگان مبنی بر شدت بارش باران در شرق استان با دستور استاندار محترم هرمزگان و پیگیری فرماندار رودان تمامی مسیل ها و دهانه پل‌های این شهرستان بازگشایی و رفع مسدودیت شد. همچنین با دستور فرماندار در حاشیه رودخانه‌ها و با نظر کارشناسان مربوطه سیل بندهایی ایجاد تا از ورود آب رودخانه‌ها به منازل مسکونی جلوگیری شود.

طی عملیات‌های جداگانه ای در محله پشته معزآباد شهر رودان، روستای قلندری بخش جغین، روستای چیرم آباد، ماشنگی، سمیلان و سایر روستاهای حاشیه‌ی رودخانه اقدام به ایجاد سیل بند، آزادسازی مسیر رودخانه‌ها ومسیل ها و بازگشایی دهانه پل‌ها شد.

استانداری هرمزگان با صدور اطلاعیه‌ای تمامی مدارس نوبت فردا شرق هرمزگان را تعطیل اعلام کرد.

در اطلاعیه استانداری هرمزگان آمده است:

"به اطلاع مردم شریف استان هرمزگان می‌رساند، به دلیل ورود سامانه بارشی به استان و احتمال وقوع سیل به ویژه در شرق هرمزگان، تمامی مدارس شهرستان‌های شرقی استان شامل میناب، رودان، بشاگرد، سیریک و جاسک در روزهای شنبه مورخ ۲۴/ ۱ /۹۸ و یکشنبه مورخ ۲۵/ ۹۸/۱ تعطیل خواهند بود. "

همچنین همتی استاندار هرمزگان در حاشیه بازید از خورها و مسیل های بندرعباس افزود: تعطیلی مدارس بندرعباس در دست بررسی است و در صورت لزوم اعلام خواهد شد.

رئیس دانشگاه هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، افزود: با توجه به ورود سامانه فعال بارشی و صدور اخطاریه‌های متعدد هواشناسی استانی و کشوری کلیه کلاس‌های درس مجتمع در روز شنبه تاریخ بیست و چهارم فروردین ۹۸ تعطیل است.

دکتر علی اکبر شیخی اظهار کرد: لازم به ذکر است تعطیلی یا دایر بودن کلاس‌های درس در روز یکشنبه تاریخ بیست و پنجم فروردین ۹۸ متعاقباً اعلام می‌شود.

رئیس دانشگاه هرمزگان در خصوص وضعیت دایر بودن کلاس‌های این دانشگاه در بندرعباس نیز خاطرنشان کرد: کلاس‌های نوبت فردا دانشگاه هرمزگان دایر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی انجام شده توسط اداره کل هواشناسی استان هرمزگان امکان وقوع بارندگی‌های شدید در استان هرمزگان وجود دارد.

علیرضا صفا خاطرنشان کرد: جلسه شورای هماهنگی توسط فرمانداران در اکثر شهرستان‌ها برگزار شده و فرمانداران در حالت آماده‌باش خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه به علت تعرض‌هایی که ممکن است در سال‌های خشک‌سالی صورت گرفته باشد امکان سیل در بارندگی‌های شدید در استان وجود دارد، عنوان کرد: توصیه می‌شود مردم برای کارهای غیرضروری در معابر و حریم رودخانه‌ها تردد نکنند.

با توجه به هشدارهای هواشناسی نسبت به بارش قابل توجه رحمت الهی در میناب، ستاد مدیریت بحران به ریاست فرماندار ویژه این شهرستان برگزار شد.

مدیر ستاد بحران میناب نیز در این جلسه به عنایات ویژه دولت به حوزه هواشناسی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی موارد اخیر همه پیش بینی‌های صورت گرفته در خصوص بارندگی دقیق اعلام می‌شود.

احمدی، تاکید کرد: اولین موضوع در بحث مدیریت بحران آمادگی کامل ادارات میناب است و مدیران نباید تا اتمام این وضعیت جوی، شهرستان را ترک کنند.

وی، تصریح کرد: شهروندان نیز از ترددهای غیر ضروری در آن روز خودداری کنند و اقدامات لازم در خصوص محلاتی که در معرض سیل قرار دارند نیز صورت گیرد.

احمدی، اظهار کرد: در صورت شدت بارندگی و پر شدن مخزن سد استقلال نیز بیش از ۴۰ هزار نفر از روستاهای میناب باید از منازل خود تخلیه و به اماکن امن اضطراری هدایت شوند.

مدیر ستاد بحران میناب، افزود: مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی و همه اماکنی که ظرفیت اسکان اضطراری را دارند در این خصوص آمادگی لازم را جهت پذیرش شهروندان داشته باشند.

فرماندار میناب، خاطرنشان کرد: شهروندان تنها به اطلاعیه‌های صادرشده از سوی مدیریت بحران شهرستان و منابع رسمی اعتماد کنند و به شایعات مطرح شده در فضای مجازی اهمیت ندهند.

عصر امروز استاندار هرمزگان به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی از روند آمادگی برابر بارندگی در بندرعباس و به ویژه خورها و مسیل ها بازدید کرد.

استاندار هرمزگان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از مردم انتظار داریم به شایعات توجه نکنند، افزود: ایجاد آمادگی در همه فعالیت‌ها بسیار خوب است و خوشبختانه شاهد برگزاری منظم جلسات برای مقابله با بحران در استان هرمزگان هستیم.

فریدون همتی اضافه کرد: اگر توصیه و تاکید داشته‌ایم که مردم در مسیر رودخانه قرار نگیرند بایستی توصیه‌ها را به جد توجه کنند تا ایمن‌تر باشند.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه خسارت‌ها قابل جبران هستند و ملت باید با بارندگی‌ها روحیه بگیرند، تصریح کرد: در بندرعباس و شرق استان بارندگی قابل توجه‌ای خواهیم داشت و در شهرهای شرق استان همه مسئولین در آمادگی کامل بسر می‌برند.

همتی ادامه داد: در شهر سیریک بایستی آمادگی کامل وجود داشته باشد چون این سامانه بارشی از استان کرمان به استان هرمزگان وارد می‌شود و امیدوارم با آمادگی کامل آن را مدیریت کنیم.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: مردم آمادگی لازم داشته باشند و سفرهای غیر ضرور را کاهش دهند تا شاهد خسارت جدی در استان هرمزگان نباشیم.

شهردار بندرعباس در حاشیه جلسه کمیته مدیریت بحران شهرداری بندرعباس اظهار کرد: با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی، برای ابتدای هفته پیش‌رو احتمالاً حجم بارندگی قابل توجهی را شاهد خواهیم بود، با این وجود اقدامات لازم به منظور پیشگیری از بروز خسارات احتمالی، از سه شنبه گذشته آغاز شده است.

عباس امینی‌زاده از آماده باش کامل نیروهای کارگری و مدیریتی و همچنین کلیه ماشین آلات شهرداری و پیمانکاران حال حاضر پروژه‌های عمران شهری خبر داد.

شهردار بندرعباس تصریح کرد: از شهروندان انتظار داریم بدون هراس و بدون هرگونه توجه به اخبار غیررسمی و غیر کارشناسی، اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و جوانب احتیاط را رعایت کنند.

امینی زاده ادامه داد: با توجه به بارندگی هفته‌های گذشته، از ساکنین محلاتی که دچار خسارات جزئی شدند درخواست می‌شود با جدی گرفتن موارد ایمنی بیشتر و توجه به تذکرات و اعلام مجموعه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری، بارندگی را پشت سر بگذارند.

این مقام مسئول عنوان کرد: آبگرفتگی برخی معابر حین بارندگی دور از انتظار نیست، اما انتظار می‌رود شهروندان با مقداری صبر و شکیبایی منتظر حل مشکلات از سوی عوامل شهرداری باشند.

شهردار بندرعباس گفت: در هر کدام از نواحی ده گانه شهرداری ۲۳ نفر در حالت آماده باش و عملیات اجرایی قرار داشته و علاوه بر آن کلیه نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی سطح مناطق سه گانه نیز به صورت مستقیم در خط مقدم مدیریت بحران شهر حضور دارند.

وی تأکید کرد: علاوه بر این نیروها، کلیه نیروهای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری و همچنین نیروهای مدیریت تخلفات شهری شهرداری نیز به صورت آماده باش قرار دارند.

امینی‌زاده در انتها تاکید کرد: مراجع رسمی از استانداری، فرمانداری و شهرداری درخصوص اعلام وضعیت‌های خاص حین یا قبل از بحران وجود دارد و انتظار می‌رود شهروندان به سایر اخبار توجه نکنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha