• یکشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98012510475
  • خبرنگار : 71593

اندونزی چهارشنبه بزرگ‌ترین انتخابات یک‌روزه جهان را برگزار می‌کند

اندونزی چهارشنبه بزرگ‌ترین انتخابات یک‌روزه جهان را برگزار می‌کند

ده‌ها میلیون تن از مردم اندونزی این هفته و پس از کمپین‌های انتخاباتی که بر اقتصاد متمرکز بود، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پای صندوق‌های رای می‌روند؛ انتخاباتی که بزرگترین انتخابات یک روزه جهان است.

به گزارش ایسنا، جوکو ویدودو، رئیس جمهور فعالی اندونزی برای پیروزی در این انتخابات با پرابوو سوبیانتو، ژنرال سابق ارتش رقابت خواهد کرد که در انتخابات ۲۰۱۴ نیز با اختلاف اندکی او را شکست داد.

بیشتر نظرسنجی‌ها نشانگر برتری قابل توجه ویدودو هستند اما اپوزیسیون یافته‌های این نظرسنجی‌ها را زیر سوال برده و اظهار کرده است که این نظرسنجی‌ها داده‌های مربوط به تخلفات را که بر رأی میلیون‌ها نفر تأثیرگذار خواهد بود، پوشش نداده و متعهد شده که در صورت عدم رسیدگی به شکایتش، اقدام قانونی کرده یا از "قدرت مردم" استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی تحلیلگران می‌گویند، پیروزی غیرمنتظره اپوزیسیون می‌تواند باعث بروز رکود کوتاهی در بازار اندونزی شود. این در حالی است که رقابت نزدیک رقبای حاضر در انتخابات می‌تواند احتمال بروز نزاع بر سر نتیجه آرا را افزایش دهد.

کوین اورورک، تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: در صورتی که ویدودو با اختلاف اندکی در این انتخابات پیروز شود، اعتراضات گسترده و طولانی در جاکارتا می‌تواند تنش و فشار بر ارزش پول این کشور را افزایش دهد.

یکی از مقامات دولت اندونزی گفته است، در حالی که نظرسنجی‌ها حاکی از برتری ویدودو در این کشور هستند، نمی‌توان خیلی روی آن‌ها حساب کرد.

این مقام دولتی افزود: همه در حال پرواز با چشم بسته هستند و پیش‌بینی واضحی از آنچه پیش خواهد آمد ندارند زیرا نمی‌دانیم این نظرسنجی‌ها چقدر می‌توانند معتبر باشند.

در حالی که ویدودو در کمپین انتخاباتی خود بر آینده سومین دموکراسی بزرگ جهان تاکید داشته، رقیب او، پرابوو طی سخنرانی تند و تیزی در یک تجمع انتخاباتی تاکید کرد که خارجی‌ها و نخبگان در حال غارت اندونزی هستند.

ویدودو با تاکید بر مقررات زدایی و توسعه زیرساخت‌ها برای عملکرد موفقیت‌آمیز خود در دوران ریاست جمهوری‌اش بازارگرمی کرده و آن را نخستین گام برای مبارزه با نابرابری و فقر در بزرگ‌ترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا دانسته است.

رئیس جمهور اندونزی و معروف امین، نامزد انتخاباتی هم‌جناح او در مناظره‌ای اظهار کردند که مخالفانشان که هیچ‌یک از آنان بیش از چند ماه سابقه فعالیت در ادارات دولتی را ندارند، نمی‌دانند چطور باید اقتصادهای بزرگ را مدیریت کرد.

ویدودو که یک اسلام‌گرای میانه‌رو است، پس از رویارویی با اتهاماتی که او را ضد اسلام و کمونیست یا فردی بسیار نزدیک به چین معرفی کرده، ناچار به تاکید بر اعتبارات اسلامی خود شده است.

پرابوو که ارتباطی نزدیک با برخی گروه‌های اسلامی تندرو دارد و ساندیاگا اونو، تاجر ثروتمند و نامزد انتخاباتی هم‌سو با او متعهد شده‌اند که اقتصاد این کشور را با کاهش مالیات تا ۸ درصد و تمرکز بر پروژه‌های زیرساختی کلیدی تقویت کنند.

به گفته سخنگوی پلیس ملی اندونزی، حدود ۵۰۰ هزار پلیس و نیروی نظامی برای حفظ امنیت در زمان برگزاری این انتخابات در سراسر اندونزی مستقر خواهند شد. در جاکارتا، پایتخت اندونزی نیز افسران پلیس برای جلوگیری از ارعاب یا بروز درگیری بر حوزه‌های اخذ رأی نظارت خواهند داشت.

بیش از ۱۹۲ میلیون نفر در انتخابات پارلمان‌های منطقه‌ای و ملی اندونزی نیز شرکت خواهند کرد که میان ۲۴۵ هزار نامزد در انتخاباتی که گفته می‌شود بزرگ‌ترین انتخابات یک روزه جهان است، برگزار می‌شود.

انتخابات اندونزی در خارج از این کشور نیز هم‌اکنون در حال برگزاری است و هزاران نفر در سنگاپور و استرالیا برای رای‌دهی اقدام کرده‌اند.

حوزه‌های اخذ رأی روز چهارشنبه از ساعت ۷ صبح به وقت محلی در شرق اندونزی رأی‌گیری را آغاز خواهند کرد و در ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی در غرب این کشور صندوق‌ها بسته خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود نتایج اولیه این انتخابات چند ساعت پس از پایان رأی‌گیری اعلام شود و رئیس جمهور منتخب در اواخر روز چهارشنبه مشخص شود.

انتظار می‌رود کمیسیون انتخابات سراسری نتایج رسمی را در ماه مه اعلام کند.

نامزدها می‌توانند تا ۷۲ ساعت پس از اعلام نتایج رسمی به دادگاه قانون اساسی شکایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha